Pär, ser att det blev en Felder 700 som fick ersätta 900 som du sålde! hur upplever du den i jämrföresle med 900:an, fördelar, nackdelar? Blev det digitala anhåll? Jag blir lite nyfiken för jag kan inte se att 700 skulle vara bättre (även om den säkert inte är sämmre heller) Men en sak är klart, det ser ut som du fått lite mer plats.

p.s Själv är jag jätte nöjd med sågen, den imponerar på mig varje gång jag använder den d.s.
 
Mikael_L
Thomas_snickare skrev:
Jo det är ju bra men tänk på att en spånsug kommer på mindre än en timma suga ut all varmluft ur lokalen och vädra den i din lilla bod. Det kommer bli dyrt att värma upp om du inte kan återcilkulera den rena luften tillbaka till verkstan.
Man kan kanske dra ett spirorör "tillbaka" också. Det borde väl bli tillräckligt undertryck i verkstan och övertryck i boden att luften tar sig tillbaka utan hjälp?
 
I somras byggde jag ut snickeriet med ca 24 m2, det blev ett jätteprojekt med schaktning, gjuta platta, mura väggar, takstolar, isolering, luftvärme... osv...osv... :x

Men det blev riktigt trevligt när jag slog ut väggen mellan nya och gamla delen, äntligen efter alla dessa år mer rörelseutrymme och möjlighet att tillverka lite större möbler.

Tyvärr ligger inte hela snickeriytan på samma plan och det är flera "väggstumpar" som skiljer lokalerna åt (pga bärigheten i byggnaden)
I nya delen har jag i princip bara fått plats med justersågen och kap/ ger och i gamla nedre delen står hyvel och fräs (bild nr 2). I en "nisch" innanför detta utrymme står kantputs, bandputs, pelarborrmaskin och en mindre bordsfräs för pinnfräsjobb.
Svårt att få med på bild :)

I övre delen av snickeriet står bandsåg och valsputs och på väggen har jag klämt i en rad limpressar.

Det är trångt om saligheten men stor skillnad mot förr
 
  • utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gamla delen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gamla delen 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nisch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övre rummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas_snickare skrev:
Jo det är ju bra men tänk på att en spånsug kommer på mindre än en timma suga ut all varmluft ur lokalen och vädra den i din lilla bod. Det kommer bli dyrt att värma upp om du inte kan återcilkulera den rena luften tillbaka till verkstan.
Jo jag trodde det skulle bli så, men jag ställde ut min spånsug på 3000 m3/h i ett separat utrymme i samma byggnad redan för 1 år sedan och har inte påverkat min uppvärmning nämnvärt, kanske det sjunker 1 grad eller så. Om man däremot har många öppna eller läckande spjäll och dålig tätning runt portar och fönster så suger man in kall luft utifrån och då blir det dyrt som du skriver.
Sen så stänger jag sugen mellan körningarna, maratonpass vid hyveln kan röra sig om max 1 timma för mig.

En stor brandsläckare bör väl stå i varje snickeri, en 6 kg för 300 kr är en bra investering :) men det är svårt att skydda sig mot glödbrand, att jag vill bygga en bod är för att jag inte vill ha spånsugen i närheten av träbyggnader överhuvudtaget eftersom bränderna ofta startar efter arbetsdagens slut nattetid.
Så jag tänkte offra spånsugen vid brand och sätta ett brandskyddspjäll vid ingången så att det stänger när det blir för varmt i boden. Ett annat alternativ jag tittat på är en brandsläckare med inbyggd sprinkler som är populära bland pelletseldare. Men släckaren kostar 2500 kr och en ny spånsug 3000-5000 kr så det blir ingen släckare med sprinkler.
 
Gruvberget, hur fungerar det med en som jag tro mig se luft/luft värmepump i lokalerna hur fort sätter filtret igen pga av damm ?


/Lejon
 
Jag rengör filtret varannan vecka, bara att dammsuga av.
Nu har jag visserligen ett separat filteraggregat i taket ca 5 meter längre bort som tar bort mycket av det fina dammet. Men innedelen till luftvärmen sitter bara 2 meter från justersågen så allt damm tar inte filteraggregatet.

Så svaret är att luftvärmepumpen har hittills inte satt igen av damm och jag tror man får rengöra oftare i en vanlig bostad där man tillbringar fler timmar och använder dammiga kläder, mattor osv + husdjur med sina hår som flyger omkring
 
  • Gilla
and_h01
  • Laddar…
Hallå, efter att kilat de senaste bilderna på ett stort och rymligt snickeri med ordning och reda i tänkte jag visa mitt.

Det är raka motsatsen och har dimensionerna 2000x1500mm inklusive ståplats.

Mitt "snickeri" ryms i ena delen av våran källarentré som även rymmer skor, barnvagnar och ytterkläder.

Sågning och fräsning utförs oftast utanför på uppfarten, likaså sprutmålning.

Drömmer om ett rum där man kan hantera en full skiva utan att klämma sig mot väggen och där damm är tillåtet.....
/Jacob
 
  • ImageUploadedByTapatalk1329491444.863295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk1329491473.416473.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk1329491493.265237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Compact living med många trevliga lösningar. Huvudsaken det är funktionellt, mer utrymme för mig har bara orsakat fler maskininköp och förvaringsplatser för skräp.

Arbetsbordet/ fräsbordet, är det hemmabyggt? Var har du då fått tag i skenorna?
 
Arbetsbordet har infrästa incra-skenor, två på skivan och ett på framkant.
 
Inser att det är läge att ta en hel helg bara på att röja ur och bestämma hur jag ska ha det i verkstaden...
hmm.. En annan fick ju inget garage då frugan skulle bo "nära stan"...
 
slacker skrev:
Inser att det är läge att ta en hel helg bara på att röja ur och bestämma hur jag ska ha det i verkstaden...
hmm.. En annan fick ju inget garage då frugan skulle bo "nära stan"...
Det är den viktiga biten. Min fru har accepterat att hon kan få vilket hus hon vill ha, men att hon inte kan ha vilket garage som helst... :cool:

--- Mats ---
 
Mikael_L
Jakethesnake skrev:
Hallå, efter att kilat de senaste bilderna på ett stort och rymligt snickeri med ordning och reda i tänkte jag visa mitt.

Det är raka motsatsen och har dimensionerna 2000x1500mm inklusive ståplats.
Åhhh, så härligt.
Nu börjar man känna lite hopp över ens egen situation ... :p

Att ha en egen 60 kvm verkstad känns ju som dröm lika avlägsen som 137 miljoner på V75, särskilt då jag aldrig spelar ... :)

edit:
Och ordning och reda verkar du ha där, fast det är lite trång om ordningen, typ. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Åhhh, så härligt.
Nu börjar man känna lite hopp över ens egen situation ... :p

Att ha en egen 60 kvm verkstad känns ju som dröm lika avlägsen som 137 miljoner på V75, särskilt då jag aldrig spelar ... :)

edit:
Och ordning och reda verkar du ha där, fast det är lite trång om ordningen, typ. ;)
Jodå, situationen kräver att man inte dräller med grejerna. Faktum att jag mest saknar ett ställe där diverse snickeriprojekt kan stå medan man arbetar med dem. Nu måste man jobba snabbt då projekten tar plats i groventrén eller i gästrummet i källaren.

Jag har ok med verktyg gömda i mina hyllor för tillfället. Dock har jag kommit till stadiet där det gäller "en in, en ut". Misstänker att de flesta har det så när man kommer till maskiner men i min värld gäller det ner till minsta skruv... :) Fick jag större skulle jag dock byta upp mig till en större bordssåg som kan stå permanent framme samt ha en fräs permanent i bord. Drömmen är att kunna hantera hela skivor och ändå kunna röra sig runt i snickeriet.

/Jacob
 
Jake: smart lösning med ställningen till bordssågen. Fler bilder på det?


/Vojma
 
Angående luft-luft värmepump så har även jag en i mitt snickeri och det är absolut inge problem. Om man vet med sig att man har gjort något som har dammat extra mycket är det ju bara att damma av filtret. Jag vet ej om man kan använda sig av tryckluft för att blåsa rent lite försiktigt på lammelerna (heter det så). Jag har en kompis även han har en luft-luft värmepump i sin verkstad och där är det inte så värst dammfritt. och den har gått nu i 5 år.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.