Det är så roligt att måla! Att se att något faktiskt blir klart! Det är många timmar på problemlösning och underarbete i gamla hus så att måla är en kort lycka och en belöning för allt arbete som inte syns. Några kanske minns att jag tidigare ondgjort mig över "vitt och lantligt". :p Så här kommer lite bilder på dom senaste projekten i stora huset. Undantaget är ju då ungdomarnas rum som är (mar)drömmar i svart/vitt/grått/lila/tjärbetsat/harlekinrutigt. Jag bifogar en bild på det rummet som är ljusast... och att det finns en del vitt i deras retro-tvrum (grått/vitt/brunt/brons) kompenseras av retromöbler. Men annars är det färgerna i som blir i köket (provmålat), Gysinges jordgrön 20% på skåp, Ottossons ljusa eng.röd på lister, gysinges en.röd på panel, tapet Gysinge ur anno1905, köksmöbler i grön umbra 10-30&, lite detaljer i bergblå och svart. Och en liten repris på gula dassdörrarna i badrummet. Där fick jag nästan panik när alla ytskikt var klara och allt var vitt/grått/svart. :blushing: Jag har börjat provmåla i farstun där jag går på 10%grön umbra, lasyrgrund och pompejanskt rött, där behövs det mer färg och någon tyngre accent men det får jag återkomma om, jag behöver input där.
Erkänner att jag gjort en "Ernst" med den röda stolen :blushing: den hör till de röda accenterna, ottossons eng.röd, som blir i salen, återkommer när de skåpen är målade.
 
  • DSC_0010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Jag är så trött på vitt att det här som ljuv musik för mina ögon... :)
 
VACKERT!!!

Håller med helt! Färg är fantastiskt! Hur kan man välja bara vitt när det finns så många andra kulörer som är vackra också. Jag är så nöjd med vårt kök där både tak, väggar och inredning är gröna, vårt badrum som är mjukt gult på väggarna med snickerier i obränd umbra och möbler i mörkbrun linoljelasyr samt de andra rummen vi hunnit med att färgsätta.

Fast vår tvättstuga valde vi faktiskt att måla pärlspontsväggarna vita i. Jag ville testa att ha ett rum som var vitt (2% grön umbra är det i dock) men snickerierna och inredningen blev mörkare grå.

Bilderna är tagna för ett tag sedan så vi har kommit lite längre idag men färgerna finns ju med iallafall.
 
  • P5220036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3110003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0367.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Härligt kök och snygga tapeter. Köket är platsbyggt, eller hur? Känner igen marmorbänken.
 
Mikael_L
Jag tycker också det är härligt med rejäla färger.
Väldigt fint där, i alla bilderna.

Själv är jag så osäker på smak, så jag är nästan alltid för feg. :blushing:


Erkänner att jag gjort en "Ernst" med den röda stolen
Hmmm, förklara "en Ernst" ...
 
Hehe, en "Ernst" är att ta en äldre stol och täckmåla den och sedan klä sitsen i något ulligt och mysigt! Missförstå mig rätt, jag gillar Ernst Kirschteiger, utom när han t ex sågar sönder fina utomhusräcken för ett trädäck eller gör för många lampor.. ;)

Feg? Finns bot mot det. Prova, prova prova och titta i alla underbara tidningar! Jag missbrukar hus- och inredningstidningar och dom finns på biblioteket om man inte vill köpa alla!
 
Både Sophie och Gafsan får tummen upp! Vilken kakelugn i brunröd kollör. Var bland det finaste jag sett på länge i kakelugnsväg. Är det en imitationsmålad sockel till? Vackert var ordet.
 
:) Anders, jo kakelugnen är en av två med samma färg. Dom står rygg mot rygg för det är den gamla (1700tal) salens kakelugn innan övervåningen byggdes (1840) och salen fick flytta upp. Då byggde man långkammare och liten sal nere och man byggde helt sonika om den kakelugnen till två. :) Marmoreringen blev ganska förstörd när vi satte om dem så jag har fuskat dit ny i samma stil. Bild på den andra bruna, lite överexponerad tyvärr.
 
  • DSC_0038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt med färg! Blev snyggt med de gula dassdörrarna!
Detta med att välja kulörer är ursvårt, tycker jag.
 
Visst ær det svårt, men nästan allt blir ju hra. Det GÅR liksom inte att misslyckas med jordpigment. :)
 
P
Härligt! Ernst-stolen är ju underbar!

Jag spyr också på alla vitmålade väggar i alla repotage man läser. Vad är det för fel på kulörta eller blommiga tapeter?

Jag gillar även ungdomsrummet. Det känns fräscht på något sätt
 
Mmm, det var ju bara att gilla läget med ungdomarna så att de fick som dom ville, med vissa förbehåll på fönsterfärg och helsvarta väggar....Sen fick det bli klickgolv i tre av deras rum på det som ändå var undergolv och det var ok tycker jag. I gengäld så höjer dom inte på ögonbrynen när Dagmar gjorde oss strömlösa utan bar ved och eldade kakelugnar och hjälpte till med matlagning på vedspis : ) Äldsta dottern ska göra några kurbitskoveser på Ernststolens ryggspegel, sen får hon gå loss på våra nygjorda vitriner.
Vita väggar är för mig en arbetsplats från den tiden då alla reklambyråer var vita :p
 
Svenskar gillar vitt...ljust och fräscht ska det vara ;) http://www.svd.se/kultur/scen/livsstilshumor-for-utvalda_5902369.svd

Nej håller med, rätt kulörval känns viktigt, samtidigt som det behövs balans och kunskap om färg och kombinationer av färger. Som tur är kan min fru bra mycket mer än mig.

Jag kan få rysningar när jag ser vissa inredningsprogram på TV och de kavalkader av färger som bara känns too much.

Det jag är sugen på att få lägga upp en gulockranyans på utsidan av våra fönsterbågar när det renoveras, med en engelsk röd känns också lockande (men lite mera historiskt fel). Vi får väl se...
 
norrbottenstorpet skrev:
Det jag är sugen på att få lägga upp en gulockranyans på utsidan av våra fönsterbågar när det renoveras, med en engelsk röd känns också lockande (men lite mera historiskt fel). Vi får väl se...
Kan tala om att jag håller på o målar över mina gulockra bågar med engelskt rött. :) Anledingen: färgen blir lätt solkig av smuts o svarta prickar och på avstånd ser det ut som fönstrena är träfärgade, dvs ganska mesigt. Trodde det var en originalkulör jag skrapade fram, men sedan jag läst att man ofta använde gulockra som grundfärg för att den var så billig, så målar jag med gott samvete över med den mera kraftfulla röda - så att fönstrena ska synas även från landsvägen.

Däremot är grunnar jag över hur det skulle vara med gulockra på insidan av fönstrena. Någon som prövat?
 
Intressant! Jag målar gulockra på bågarna och dom kritar snabbt på södersidan. Gysinge kör ju rätt hårt med gulockra med motiveringen att gulockra skulle likna träfärg, nämligen ek. Lite tjusigare att måla fur eller gran så att det skulle påminna om ek . Kan det vara så att när ekfärg blev omodernt så målade man över i en annan kulör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.