Hej
Bygger hus för fullt & ska välja vitvaror. Jag vet ingenting om olika märken & offerterna hamnar på ca samma summa. Vi velar mellan:

Samsung
Bosch
Siemens
Husqvarna

Har vi missat något märke? Miele är för dyrt. Vi ska köpa kyl, frys, inbyggnads-ugn & micro, varmhållningslåda, diskmaskin & häll.
Fläkten är köpt & från Fjäråskupan.

Tacksam för hjälp!
/Sanna
 
Tycke och smak blir väl huvudspåret då samtliga märken erbjuder i stort sett samma produkter.

Vi bytte vitvaror för 18mån sen och vi valde husqvarna då dessa föll oss i smaken.

Tog bl a hällen 6504p då den har slide för värmen och inte stegknappar.

Sen 7408 pyrolys ugn och den ångrar jag inte en sekund. Skönt att slippa rengöra ugnen..

Så ut och känn och kläm är det bästa sättet!
 
Jag tycker att du ska ta dig en titt på Hoover, Gram och Gorenje om du letar i en lite lägre prisklass. Vi valde slutligen Gorenje på flertalet av vitvarorna och sedan några från Electrolux men det känns som riktigt bra kvalité till ett bra pris.
 
Husqvarna är samma som Electrolux, i alla fall fick jag välja vilken dekal som skulle sitta på våra när vi renoverade köket.
Det skulle jag välja bort, vi har haft problem med kylskåpet och har 2 olika kompisar som köpt samma/lika fast några år efter oss och dom har redan bytt ut sina pga återkommande haverier. Vår diskmaskin höll i 7 år precis som inbyggnadsugnen, fläkten gick sönder efter 6 men den har jag nödlagat själv och den funkar på högsta hastigheten fortfarnade 3,5 år senare.
 
ErikJohansson skrev:
Jag tycker att du ska ta dig en titt på Hoover, Gram och Gorenje om du letar i en lite lägre prisklass. Vi valde slutligen Gorenje på flertalet av vitvarorna och sedan några från Electrolux men det känns som riktigt bra kvalité till ett bra pris.
Varför dessa märken?
 
Måste man ha samma märke på allt? Om ni kör integrerade vitvaror spelar det väl absolut ingen roll.

Titta på de modeller som är populärast på prisjakt. Det brukar vara mycket bra köp.
 
Köp på IKEA, dom lämnar i alla fall 5 års garanti, alltid en tröst när det går sönder.......
 
saturnus skrev:
Köp på IKEA, dom lämnar i alla fall 5 års garanti, alltid en tröst när det går sönder.......
...för gå sönder lär dom göra. Några bekanta bytte kök för 2-3 år sen och dom har haft problem med ALLA vitvaror de köpte från IKEA.

Dessutom tycker jag att finishen och känslan i knappar/vred inte är till 100% belåtenhet på IKEAs produkter.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Läser man på forumet eller funderar på sin egen eller bekantas erfarenheter så har i princip alla problem med vitvaror och dom brukar gå sönder efter 2-3 år första gången oberoende märke. Därför är tex IKEAs 5års garanti på deras maskiner (tillverkade av Whirlpool och Elektrolux) riktigt attraktivt.
 
Jag har slutat titta på märken, köpte för ca 8 år sedan "top of the line" modeller från huskvarna, tyvärr har kyl, ugn, häll, micro och diskmaskin gått sönder, det är bara frysen som funkat (även om "frost free" funktionen är ett skämt). Inser nu att det kostar att ligga på topp, så numera utgår jag från de funktioner jag vill ha letar upp en produkt i mellanprissegmentet och räknar med en livslängd på ca 5 år.

Hittils har det då blivit bosch och siemens (egentligen samma) som jag tycker ger mycket för pengarna.

Speciellt gillar jag boschs "aquastop" som ger en extra trygghet då vattenskador är det jag vill helst undvika.

Tycker vitvaror är en förbrukningsartikel och köper hellre nytt var 5:e år än lägger dubbla pengarna på det senaste. Det är inte speciellt svårt att byta ut dem.
 
Tyvärr har du helt rätt i din analys pbengtsson.
 
Ni verklar ha otur med era vitvaror, köpte kyl och frys 2002, diskmaskin, glashäll, ugn och tvättmaskin 2003 och en torktumlare 2004 och allt har fungerat till belåtenhet, Husqvarna allt utom frysen som är Elektrohelios.
 
vojma skrev:
...för gå sönder lär dom göra. Några bekanta bytte kök för 2-3 år sen och dom har haft problem med ALLA vitvaror de köpte från IKEA.

Dessutom tycker jag att finishen och känslan i knappar/vred inte är till 100% belåtenhet på IKEAs produkter.
Ja vojma, man skall satsa på kvalitet, och inte som många andra på Forumet, ständigt fråga efter det billigaste:p, så vilka maskiner har du själv satsat på då?

I mitt förra hus (nybygge) kom samtliga vitvaror från Husqvarna, under de 14 år vi bodde där, gick inget sönder!
I mitt nu nya bygge har diskmasinen gett upp (Whirlpool, samma som IKEA) efter 1.5 år (inköpt för 2.5 år sedan) en felkod visar F4 (avlopp) när jag nu öppnat baktill för att kolla om det är något jag själv kan fixa, så ser allt nytt ut där, men i en plastbehållare finns någon skit som jag ännu inte analyserat, men jag tror jag vet vad det är. Billigt tvättmedel från bl a Biltema, som tydligen inte löses i vatten. hmm, är det maskinens fel , eller
 
Jag kör också Husqvarna genomgående på alla nyköp.

TM + TT ca 4 år - inga problem.
DM ca 2 år - inga problem.
Spis (Electrolux) ca 7 år - barnspärren lossnat och handtaget till undre lådan löst.
Kyl - Whirlpool ca 3 år - ismaskin tjorvar, speciallampa i frysen som kostar runt 150kr och måste beställas hem
Micro - Samsung ca 7 år - inga problem.

Hade tidigare en Whirlpool DM som visade samma felkod som du anger. Tror det är YES diskmaskinsmedel vi kör med så jag är tveksam till att det ska vara fel på Biltemas diskmedel.
 
Ja jag vet inte för säkert, om det är Biltemas, jag har säkert använt andra billiga tvättmedel också. Men jag är inte säker om det är diskmedlet som förorsakat stoppet, men behålaren där visar en massa vita kulor. Men det är obegripligt hur maskinens sil i botten kan släppa igenom skräp, som sedan stoppar upp på andra ställen, en miss tydligen. När det gäller det idiotiska inköpet av kyl o frys skåpet (Whirlpool) med ismaskin i dörren, så är det likt mig! Jag som aldrig använder is, men den är avstängd nu, ja den stängde av sig själv, då den efter flera månader bildat en jättestor isklump på dörrens insida! Tänk så enkelt att använda några av alla de där olika modellerna att frys is i , för några tior. Jag valde Whirlpool, för att alla "vitvaror" gick att få i svart.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.