Jag är av den åsikten att ett nybyggt hus, även av passivtyp, behöver
1. Ett värmesystem
2. Ett ventsystem av FTX-typ

Det är dyrt, besvärligt mm men det är dyrt att bygga nytt och vissa saker måste på plats. Det kommer dock att bli fan så bra när det är klart. Sen detta stirrande på payoff, speciellt vad gäller värme och vent? Vad är payoff på klinkersbadrummet, bubbelbadet, stenläggningarna, LED-TV:n?
 
  • Gilla
Fredhult
  • Laddar…
Mikael_L
Nästan. Jag har en 490 med nybytt (2 år sedan) kompressor som jag fick för 5000:-
Den står redan i tvättstugan.

ltfrebac skrev:
Vad är payoff på klinkersbadrummet, bubbelbadet, stenläggningarna, LED-TV:n?
Tja, behövdes inte uppvärmning eller ventilation gick det väl på något vis att jämföra med TV'n. Samma med kakel+klinker.
Men allt kakel+klinker till badrummet + klinker till hall och tvättstuga har jag gett ca 4-5000:- för, i snitt ca 100:-/kvm.
Och hela huset kommer absolut inte passera miljonen inkl tomten och allt.

Så att sätta in bergvärme för 150' + FTX för 30' istället för FLVP för 15' ska väl i någon mån ses i det perspektivet.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Så att sätta in bergvärme för 150' + FTX för 30' istället för FLVP för 15' ska väl i någon mån ses i det perspektivet.
Finns inte alternativet FTX + FLVP på kartan? Förstår inte riktigt varför det måste vara bergvärme?
 
Snailman
mycke_nu skrev:
Finns inte alternativet FTX + FLVP på kartan? Förstår inte riktigt varför det måste vara bergvärme?
en ftx tar värmen från frånluften, det gör oxå en frånluftspump, så det blir tårta på tårta, det blir liksom inte så mycket kvar för den enhet som får den avkylda luften, tex en ftx tar ju ca 80% av den värme som finns i frånluften...

http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F470/

nibe F470 är en komplett från- och tilluftsvämepump, man ansluter alltså både till och frånluftskanalerna till pumpen
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Finns inte alternativet FTX + FLVP på kartan? Förstår inte riktigt varför det måste vara bergvärme?
Som snailman skriver!

Alternativet blir isåfall ett FTX och en ren elvärmepanna, antingen kombinerad för uppvärmning och varmvatten, alt en elpatron till golvvärmen och VVB.



Men nu tänkte jag försöka flytta FLVP vs FTX -diskussionen till denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/187960-ftx-vs-franluftsvp.html

Ni får gärna göra en copy-paste av era inlägg i den frågan från denna tråd till den nya, för att slippa skriva om det ni skrivit.
Jag ser hemskt gärna en fortsatt belysning av det ämnet där, jag tycker det är jättespännande.
Men denna tråd tänkte jag skulle avhandla dimensionering i första hand (även om komfortaspekten osvikligt gör att man halkar in på synpunkter om de olika systemen) och själva trådämnet kommer att drunkna i debatten om FTX resp FLVP.
 
Snailman skrev:
en ftx tar värmen från frånluften, det gör oxå en frånluftspump, så det blir tårta på tårta, det blir liksom inte så mycket kvar för den enhet som får den avkylda luften, tex en ftx tar ju ca 80% av den värme som finns i frånluften...

[länk]

nibe F470 är en komplett från- och tilluftsvämepump, man ansluter alltså både till och frånluftskanalerna till pumpen
Ja, det beror ju lite på hur mycket energi det finns i de 20% man ventilerar ut och om man vill ha luftkonditionering eller ej. Det senare är väl i så fall kanske den drivande faktorn och värmeåtervinningen mer en bonus.

Mikael> Är det något som hindrar att du drar tilluften i kanaler från utrymmet där du har värmepumpen? Det skulle ju ge dej en flexibilitet inför framtiden om du nu väljer att börja utan värmeväxlare.

Om det sedan dessutom är så att pumpen du börjar med är högljudd, så tror jag att du kommer att vilja uppgradera systemet efter en tid.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Mikael> Är det något som hindrar att du drar tilluften i kanaler från utrymmet där du har värmepumpen? Det skulle ju ge dej en flexibilitet inför framtiden om du nu väljer att börja utan värmeväxlare.
Nä, inte direkt. Just nu i början kommer övervåningen vara oinredd, så det är ju öppet för att dra rör även ett tag sedan vi flyttat in. Sen är ju frågan hur snabbt jag kommer börja vilja lägga in golv. Men att lägga in några meter spirorör, ej inkopplade i bägge ändarna är ju i vilket fall lätt.
Förberedande rörlängd blir ca 16 meter, och att färdigställa det hela sen blir väl ca 15 meter till + ljuddämpare.
(eller det var inte helt sant, detta gäller endast nedervåningen, men nu till att börja med, så stämmer det)

Och jag funderar just nu på att göra en sån här förberedande rördragning.
 
gadu^ skrev:
Torke1, hur ser din installation ut och vilka förändringar har du gjort på den ventilationen du hade innan? Spånar en del själv över en FLVP genom att plugga igen befintliga spirorör som mynnar ut i taket och suga från uttaget i tvättstugan... Inte riktigt på det klara om det skulle finns dock...
När jag flyttade in fanns kanaler i form av spirorör från badrum och tvättstuga upp till kåpor på taket (separata takkåpor för nedre resp övre plan) samt en ventil i ett sovrum. I övrigt ingen ventilation alls. Oftast agerade kanalerna på bottenvåningen i praktiken tilluftskanaler som drog med sig dofterna från bottenvåningens toa ut i huset.

Nu har jag kopplat samman frånluftskanalerna i badrum och tvättstuga och dragit vidare dem till frånluftsvärmepumpen. Kåpan på taket utnyttjar jag till frånluft från värmepumpen. Därutöver har jag satt in tilluftsventiler (tallriks- eller spaltventiler) i samtliga sovrum och i vardagsrum.

Innan vi gjorde det här luktade huset konstant gammal luft, matos och sk*t. När man moppade golvet fick man öppna korsdrag, ändå tog det evigheter innan det torkade. Badrummen var konstant immiga.

Nu är luften fräsch och fukt sugs ut i ett nafs. Dessutom har uppvärmningskostnaderna minskat, trots att vi suger in betydligt mer kalluft i huset genom ventilerna.

Visst det kostade många tiotusenlappar att göra jobbet, men vi vann så mycket komfort så det var värt varenda spänn.
 
torke1 skrev:
När jag flyttade in fanns kanaler i form av spirorör från badrum och tvättstuga upp till kåpor på taket (separata takkåpor för nedre resp övre plan) samt en ventil i ett sovrum. I övrigt ingen ventilation alls. Oftast agerade kanalerna på bottenvåningen i praktiken tilluftskanaler som drog med sig dofterna från bottenvåningens toa ut i huset.

Nu har jag kopplat samman frånluftskanalerna i badrum och tvättstuga och dragit vidare dem till frånluftsvärmepumpen. Kåpan på taket utnyttjar jag till frånluft från värmepumpen. Därutöver har jag satt in tilluftsventiler (tallriks- eller spaltventiler) i samtliga sovrum och i vardagsrum.

Innan vi gjorde det här luktade huset konstant gammal luft, matos och sk*t. När man moppade golvet fick man öppna korsdrag, ändå tog det evigheter innan det torkade. Badrummen var konstant immiga.

Nu är luften fräsch och fukt sugs ut i ett nafs. Dessutom har uppvärmningskostnaderna minskat, trots att vi suger in betydligt mer kalluft i huset genom ventilerna.

Visst det kostade många tiotusenlappar att göra jobbet, men vi vann så mycket komfort så det var värt varenda spänn.
Intressant! Låter lite som vi har det, men dock har jag turen att alla frånluftspiros går ihop och ut i en takkåpa. IM kanalen och avloppsavluftningen är dock separat.
Har inga tilluftsventiler idag, men skall montera det inom en snar framtid.
Undrar om man kan göra ungefär som du, fast plugga igen frånluften i takkåpan och suga ur uttaget från tvättstugan till en VP? Frånluften från VP (med inbyggd VVB) skulle jag lätt köra ut från tvättstugans vägg...

Vem kan man prata med angående sådan lösning? Ventilationsexperter?
 
Mikael_L
OK.
Jag fortsätter nu med mina försök att dimensionera upp detta då.

Jag har alltså kommit fram till att flödena till frånluftsdonen kommer vara 0,9-1,1 l/s med 125-rör eller 1,4 -1,7 l/s med 100-rör.
Så förutom samlingsledningarna klarar jag mig alltså gott med 125-rör i hela anläggningen, ja t.o.m 100-rör bör gå bra.

Så min stora fråga här är om jag måste gå upp till 160-rör eller 200-rör den där enda metern där flödena är större.
Då VP har 125-anslutning skulle det ju kännas trevligt att bara köra med 125-rör i hela anläggningen.

Men, jag antar att hela totalflödet även ska genom en ljuddämpare, vad det nu kan innebära.

Men så här ska rördragningen se ut iaf.
 
  • planBV-kanaler.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
man behöver väl veta om det går att ställa in rätt flöde bara med hjälp av donen? det är väl det som styr om du ska ta grövre rör i slutet närmast pumpen? det finns väl värden hos lindab på olika rördelar vilket tryckfall det blir på dem...

Det ska väl inte skilja för mycket i tryck mellan donen närmast och längst bort (tvätt respektive kök) man vill ju inte behöva montera några extra stypventiler eller vad de kallas (det skrivs ju att det inte ska behövas på villor)

men du måste väl även ta hänsyn till vad du tänkt dra till övervåningen även om du monterar dem senare (blir kanske två olika fall?) eller har jag missförstått något?
 
gadu^ skrev:
Undrar om man kan göra ungefär som du, fast plugga igen frånluften i takkåpan och suga ur uttaget från tvättstugan till en VP? Frånluften från VP (med inbyggd VVB) skulle jag lätt köra ut från tvättstugans vägg...

Vem kan man prata med angående sådan lösning? Ventilationsexperter?
Kolla med firman som levererar värmepumpen vad de tycker, men så länge dina kanaler går ihop så kan du väl köra din modell? Jag hade bestämt mig för hur jag skulle göra redan innan värmepumpsfirman kom och de bara köpte konceptet rakt av.
 
Snailman
Redigerat:
Börjar inte detta projekt bli lite overkill? Det ska ut + in luft. Bra kan det naturligtvis inte bli med enbart frånluft men det är ju många som lever med det och ändå är nöjda men att behöva göra beräkningar på ett kanalsystem med 3 st frånluftsdon?
 
Snailman
jag vet inte om det behövs här, men själv ska jag ha både till och frånluft (typ ftx) och en himla massa don, och det kanske nån annan som läser den här tråden oxå ska ha...

och jag har bara hittat en mycket gammal hänvisning till ett dokument på lindab som inte finns längre så det skadar nog inte med en länk till något som funkar idag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.