Är det grade 3 man bör ha på sitt hus? Kan man ha taggar till de båda låsen du nämner, Frohike? Erfarenheter av dem?
 
I dagsläget är det bara såkallade motorslutbleck som är godkända. Men om försäkringsbolaget kräver godkänd låsenhet krävs det att alla ingående delar uppfyller minst klass 3 (med vissa undantag) yale klarar sig inte om man har krav och inte medges avsteg. Så vad man får ha är upp till villkoren man har från försäkringsbolaget.
 
Vad händer på kodlåsfronten då? Finns det/ väntas det komma något godkänt och lämpat för villabruk med tex bortasäkertfunktion?

Har ju fördelen att man inte behöver bära med sig något alls, men spontant tycker jag om tanken på taggar - inga fingerfettmärken på koddosans knappar... Eller finns det något bra system med kort och kortläsare?
 
Köpte till slut ett Yale trots att försäkringsbolaget refererar till att det inte är godkänt. Oroar mig inte ett dugg för detta. Bor i villa med massor av bra vägar in för en tjuv som är bra mycket enklare och diskretare än att bryta upp min ytterdörr.

Tycker det är underligt att försäkringsbolagen säger som de gör när jag vet av erfarenhet att de betalar ut full ersättning vid inbrott trots att fönsterlås har saknats. Det gällde inte mig men närstående. Liksom i fallet med min ytterdörr var nämligen inte godkända fönsterlås något avgörande för att tjuvarna skulle komma in. De lyfte ut en isolerruta ur karmen, lås på den karmen hade ingen som helst verkan om det varit monterat.

Yale Doorman och RFID-brickorna är fantastiskt smidiga att använda, i kombination med larm känner jag inte att man behöver ett extra lås.
 
Att det inte är godkänt hos försäkringsbolagen innebär troligen enbart att man får betala en något högre självrisk den dagen tjuvarna är framme, eller ?
Men det måste ju ändå vara ett säkrare lås än vad många har idag, själv har jag ett gammalt Assa lås från 60 talet, det kan väl knappast vara godkänt idag heller.
Funderar på att köpa detta lås för att slippa hålla på med nycklar och risken att bli utelåst.
 
När jag pratade senast med återförsäljare av Yale Doorman så fanns det många försäkringsbolag som godkänner Yale Doorman om man satte lösöre till runt 750 tusen kronor istället för fullt. Har dock inte kollat med mitt bolag (Trygg Hansa) än.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?hta4qm
 
  • Gilla
mirakelmilla
  • Laddar…
M
Elisen skrev:
Har ej pratat med dem, men sett att If säljer det i sin säkerhetsbutik:
[länk]
[länk]
Hej!

Tack för ditt mejl.

Dessa lås är inte godkända och håller på att ses över då det är olyckligt att de säljs i vår säkerhetsbutik.

Vänliga hälsningar
If
 
  • Haha
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
BerraSWE skrev:
Att det inte är godkänt hos försäkringsbolagen innebär troligen enbart att man får betala en något högre självrisk den dagen tjuvarna är framme, eller ?
Men det måste ju ändå vara ett säkrare lås än vad många har idag, själv har jag ett gammalt Assa lås från 60 talet, det kan väl knappast vara godkänt idag heller.
Funderar på att köpa detta lås för att slippa hålla på med nycklar och risken att bli utelåst.
Möjligen i den ytterst osannolika situationen att det kan visas att tjuvarna tagit sig in i huste utan att något spår av inbrottet kan konstateras på fönster och dörrar någonstans.

En sådan situation är nog snarare orsakad av att man glömt att stänga ett fönster eller dörr någonstans än att tjuven skulle ha gått in genom din ytterdörr med Yale Doorman.

If hade jag kontakt med just med anledning av att jag såg Yale Doorman i deras säkerhetsbutik. Fick då ett nonsens svar att det var upp till kunden att läsa i beskrivningstexten vad som gällde samt att If krävde SSF-godkända lås. Inget intelligent resonemang, bara formalism.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
frohike skrev:
Det finns klara direktiv att godkänna mot. Men dessa blev klara sent i höstas. Det finns idag 2 st elektroniska lås som är godkända.

De är:
Kaba mini delta
Exma Rapid

Enligt standard
SS-EN 14846:2008 utg. 1

Båda i grade 3 (Security electrical manipulation grade 3)

Så fler kommer att komma, men det tar tid eftersom det är en omfattande process.


Hej frohike och alla andra,

Kaba mini delta och Exma rapid är elektriska slutbleck inte ett lås!
 
Mitt Doorman funkade i en vecka, sedan gick det inte att låsa dörren! Det var precis som om dörren inte var stängd. Ibland funkade det några gånger för att sedan inte alls gå låsa. Monterade ur det och de säger att batteri sladdarna har kass kontakt och det är tydligen ett välkänt problem. Så i morgon har jag blivit ombedd att ringa Yale så skall de ordna med en ny batterihållare.

Lite dumt att det inte finns någon form av "nöd låsning", låser inte elektroniken så är det bara att lämna dörren öppen.
 
Robert-san01: Om batterierna är slut/inte funkar så går det ju att koppla in ett 9-voltsbatteri utifrån. Testade du det?
 
Jag har haft ett Yale Doorman i 1 månad. Det funkar jättebra och är ett klart lyft jämfört med traditionella lås. Mycket lättare att hantera att man har städfirmor/barn/släktingar/barnvakter/hantverkare som behöver komma in. Skönt att man har valet att använda kod och lämna nyckelknippan hemma, eller låsa upp med kod om man har glömt nyckeln. För hög säkerhet så behöver man inte använda kod. Barnen gillar att kunna låsa upp själva utan att man behöver ge dom någon nyckel som dom slarvar bort.

Tidigare i tråden tyckte nån att det är ett problem att i bortasäkert läge så går det inte att låsa upp inifrån. Om det är ett problem så kan man ju använda fjärrkontroll eller gå ut genom tvättstugedörren om man har en. Om man har fjärrkontroll så är det ju egentligen ingen skillnad jämfört med Assa 2000.

När det gäller säkerhetskrav så är det sant att Yale Doorman inte är godkänt i klass 3. Men detta blir bara ett problem med försäkringen om nån bryter sig in genom låset vilket är mycket osannolikt. Om man har ett Yale Doorman och nån bryter sig in genom källarfönstret så påverkar det inte försäkringen. Killen som installerade mitt larm sa att han aldrig hade hört talas om nåt inbrott genom dörren i en villa, tjuvar går typiskt in genom altandörrar/fönster.
 
aspa-hasse skrev:
Robert-san01: Om batterierna är slut/inte funkar så går det ju att koppla in ett 9-voltsbatteri utifrån. Testade du det?
Det var inte batteri-torsk, allt funkade som det skulle men det vägrade låsa. Meddelade samma signal som om dörren var öppen. Troligen är det slutblecket som strular. Är tveksam till att det är batterihållaren då det inte skulle ha lyst något alls om det var problemet.

Fö så suger Yales kundtjänst major. 15kr/min för att få tala med någon är inte OK idag. Blev till sist hänvisad tillbaka till inköpsstället då Assa inte ens kan lägga upp en reklamation på Yale sakerna. :(
 
Det är ju rätt stor skillnad om det är låset det är fel på, eller själva monteringen.

De flesta normalsvenssons ringer en låssmed som kommer och monterar lås. Om det strular så ringer man upp låssmeden så får han komma tillbaka. Så fungerar det med det mesta i byggbranschen, samma sak om du ringer en elektriker.

Själv gör jag inte så. Jag köpte mitt lås på ett byggvaruhus och monterade det själv. Men då är det ju man själv som ansvarar för monteringen. Om till exempel slutblecket inte är justerat med låskistan så är det ju tyvärr så att det är man själv som har felat, och det finns inte någon annan man kan ringa och klaga på.
 
Redigerat:
  • Gilla
bHANS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.