Richard66>Jag är mycket benägen att hålla med, folk är nämligen för dåliga på att kolla upp saker när de köper hus eller gör större jobb på dessa.

nino>Ingen kritik mot dig men att hoppas på saker och folks ärlighet är ibland dumt då det är pengar inblandat. En del människor blir som förbytta när det handlar om pengar och då är det tyvärr bara juridik kvar, något som kan kosta en hel del. Tyvärr så förefaller det som att de som är mest förbytta är oerhört duktiga på juridiken med. Detta var bara min åsikt och inget generellt, 99,9% av mina kunder är också ärliga och man kan prata med dem.

/Kent
 
Hej,
Glad att du ser att jag har en poäng och jag fårstår i sak att det som hantverkare kan kännas svårt att ge ifrån sig det övertag som man har.

Faktum kvarstår, ett badrum utan ok kvalitetsdokument är i dagsläget inte värt många kronor för en köpare utan snarare en kostnad. I och med detta hade jag personligen väntat med betalningen till alla papper var skickade och badrummet kontrollerat (bör givetvis vara överenskommet innan påbörjat arbete).

Du som företagare hade säkert aldrig betalat för ett verktyg om leverantören sagt att han skall komma med kvittot och garantin endast efter att pengarna är på hans konto?
Speciellt inte om ett verktyg kostar i runda slängar mellan 65 och 100k.
 
Vore kul att få någon fakta på att 80-90% av alla nyrenoverade badrum är värdelösa pga att ett papper med en klubbstämpel saknas.
 
patriklarsson skrev:
Någon kanske nämde det tidigare, men problemet från början är väll att inget kontrakt skrivits.

Jag har själv anlitat ett flertal hantverkare som jag inte skrivit kontrakt med, och det har aldrig hamnat på den summan man har räknat på från början, jag har fått "prisförslag/kalkyl" men ingen riktig offert.
Dock så har det varit seriösa företag, men min erfarenhet är ändå att priset brukar hamna högre än vad de säger sig tro och vill man vara säker SKA man ha en offert och avtal.

Jag anlitade en elfirma för att koppla in en 1-fas spis i min bostadsrätt för ett tag sedan, ringde till första bästa elfirma och frågade vad det skulle kosta, en automatsäkring skulle bytas o sedan koppa in 3 kablar i spisen.
"Jaa det går nog ganska fort, så det blir inte dyrt" sa mannen på tfn.
Det kom hit en ung kille och gjorde jobbet, det tog ca 30min.
Då tänkte jag, en automatsäkring 100 spänn o 30min jobb borde landa på runt 400 spänn, sedan fick jag en räkning på 800.

Jag hade säkert kunnat ringa 10 företag och begärt in offerter o kanske fått ner det till 400, men dom vet ju att folk inte orkar med att lägga ner den tiden!

Dock när det gäller just badrum, där det finns krav på att det ska vara fukttätt osv, ringer det iaf en klocka i min skalle ifall jag skulle anlita folk till det...
400 kr? Skulle du inte satsat på att få det gratis istället...

400 kr hade varit en förlustaffär för firman. Firman hade fått betala för att få utföra jobbet hos dig så 800 kr är inget du kan klaga över.
Minsta debiterbartid 1 timme = 520 kr.
Dvärgbrytare = 100 kr
Avgift för servicebil = 200 kr
Miljöavgift = 30 kr.
850 kr är det där. Så ser debiteringen ut ungefär.

Du får ju tänka på att det är ett vinstbringande företag som du anlitar, ingen välgörenhetsorganisation.
 
Redigerat:
Detta har ingenting med tråden att göra men Patrik_Hed, jag håller inte med dig, dels har jag enskild firma själv, man behöver inte ta 520kr/h för att företaget ska gå med vinst, jag bor mitt i stan, därmed kostar det inte dom extra att svänga förbi här, speciellt inte med deras firmabilar, den han hade var dessutom från 90-talet, så den bör ha tjänat igen sig.
Varför skulle minsta debiterbara tid vara en timme till att börja med, arbetet tog inte ens en halvtimme!
Hade jag gjort det själv hade det tagit mindre tid än vad det gjorde för denna så kallade elektriker.
Han var väll i din ålder, men det är skillnad på att ha ett företag som går med vinst, och att ta hutlöst betalt för i stort sett ingenting.
Jag anser inte att det är värt betala 800 spänn för att dra åt 5 skruvar men det kanske du tycker?
Att man behöver licens som elektriker, beror på att vissa människor är dumma i huvet o inte kan skilja på färger o därmed riskerar att tända eld på huset, eller få en stöt o dö, men har man hyffsad kunskap så kan man ju, och faktiskt FÅR göra mer avancerade kopplingar än vad detta var.
Dock så är jag tveksam till om jag ändå hade "fått göra" detta själv, och eftersom det är en bostadsrätt, och den skulle råka brinna upp vore det värt 800kr att få ut försäkringspengarna...
Hade min mosters man, som är elektriker, inte bott så långt bort som han gör, så hade jag nog fått det i stort sett gratis, men nu har iaf den begagnade spisen tjänat igen sig ändå på att jag kan laga billig mat hemma istället för att äta på restaurang varje dag, jag tycker ändå prissättningen är patetisk..
Förresten avgift för servicebil och miljöavgift 230kr? Det kostar inte ens 230kr att åka taxi ett par km, låta den stå o vänta utanför 10min, och sedan ta den tillbaka! Jag kanske skulle tipsa firman om det då :)
 
O
Denna operation skulle du inte få göra själv, du får inte byta en dvärgbrytare själv. och inte fastmontera en spis.
Det ända man får göra själv är att byta ut befintligt vägguttag eller strömbrytare. I stort sett är det allt.
 
Det stämmer säkert, hur som hellst, anlitar man en elektriker så gör dom ju jobbet först och skickar sedan faktura, förstår inte vad skillnaden är mot att fixa ett badrum, att hålla inne med dokument bara för att vara säker på att kunden betalar låter väldigt märkligt, jobbet är ju inte helt utfört förrens papprena är framfixade.
Jag hade definitivt krävt att jobbet var helt klart innan jag betalade.
Däremot när det gäller min enskilda firma tar jag alltid förskottsbetalning innan jag skickar delar via nätet.
Man kommer aldrig komma ifrån oseriöst folk som inte vill betala, men jag skulle vilja påstå att långt ifrån 99% av alla människor är ärliga, skulle dom siffrorna stämma skulle det ju inte vara några problem att göra jobbet först, och ta betalt efteråt!

Väldigt svår fråga, jag tycker ändå det är fel att hålla inne med papper för att få betalt, då har man ju ett mindre seriöst företag än alla elföretag och övriga snickare/byggare som istället för jobbet först? Borde inte vara någon skillnad just för badrum?!
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Vore kul att få någon fakta på att 80-90% av alla nyrenoverade badrum är värdelösa pga att ett papper med en klubbstämpel saknas.
Det är väl ingen som sagt att några badrum är värdelösa utan kvalitetsdokument.

Men det är ett bra verktyg för en köpare att pruta med, speciellt idag då det inte är köphysteri på bostadsrätt/ villamarknaden. Då kan ett dokument vara "värt" 40-50000:- tror jag. Därför är det viktigt att man anlitar någon som är "in the Club" som Danny sjunger:).
 
Hmmm.....man kanske skulle ta denna "intygshysteri" till sig och nyttja det :D

Ni får detta jobb för 5000 kr men jag lämnar ett papper som har en EIO-logga på också med text att anläggningen följer alla myndigheters regler och krav på för 2000 kr extra ;)
Betalar ni inte så får ni inget intyg :blushing:

Mmm...skulle se ut det va....:rolleyes:
 
patriklarsson skrev:
Detta har ingenting med tråden att göra men Patrik_Hed, jag håller inte med dig, dels har jag enskild firma själv, man behöver inte ta 520kr/h för att företaget ska gå med vinst, jag bor mitt i stan, därmed kostar det inte dom extra att svänga förbi här, speciellt inte med deras firmabilar, den han hade var dessutom från 90-talet, så den bör ha tjänat igen sig.
Varför skulle minsta debiterbara tid vara en timme till att börja med, arbetet tog inte ens en halvtimme!
Hade jag gjort det själv hade det tagit mindre tid än vad det gjorde för denna så kallade elektriker.
Han var väll i din ålder, men det är skillnad på att ha ett företag som går med vinst, och att ta hutlöst betalt för i stort sett ingenting.
Jag anser inte att det är värt betala 800 spänn för att dra åt 5 skruvar men det kanske du tycker?
Att man behöver licens som elektriker, beror på att vissa människor är dumma i huvet o inte kan skilja på färger o därmed riskerar att tända eld på huset, eller få en stöt o dö, men har man hyffsad kunskap så kan man ju, och faktiskt FÅR göra mer avancerade kopplingar än vad detta var.
Dock så är jag tveksam till om jag ändå hade "fått göra" detta själv, och eftersom det är en bostadsrätt, och den skulle råka brinna upp vore det värt 800kr att få ut försäkringspengarna...
Hade min mosters man, som är elektriker, inte bott så långt bort som han gör, så hade jag nog fått det i stort sett gratis, men nu har iaf den begagnade spisen tjänat igen sig ändå på att jag kan laga billig mat hemma istället för att äta på restaurang varje dag, jag tycker ändå prissättningen är patetisk..
Förresten avgift för servicebil och miljöavgift 230kr? Det kostar inte ens 230kr att åka taxi ett par km, låta den stå o vänta utanför 10min, och sedan ta den tillbaka! Jag kanske skulle tipsa firman om det då :)
med en halvtimmes debitering skulle det alltså inte vara några bekymmer med att hinna med 16 enklare jobb för att få ihop en dag?
 
Blumbern, fint att du kan räkna, själv ARBETAR jag minst 8h per dag, några dar i veckan 10h, o ibland 13h eller mer. Skulle en elektriker arbeta lika hårt skulle han/hon lätt hinna med 16st halvtimmesjobb, jag äter på arbetstid dessutom och har inga raster eller lunch.
Från det att elektrikern kom hit med bilen tills han åkte härifrån tog kanske 25-30 min, själva arbetet tog ca 10min, resten sprang han o bar på en liten trappstege, (som han sedan inte använde), snackade lite och pratade i tfn, sprang upp o ner för trappen osv.
Han sa dessutom att chefen hans, brukar ibland glömma att skicka fakturor, så om jag hade tur kanske det inte skulle komma ngn.
Låt förutsätta att han har nästa jobb 2 mil ifrån mig, varför ska då JAG betala en extra halvtimme då han sitter i bilen till nästa kund, det vore väll rimligt om DEN kunden betalade för sig, eller?
 
det var ju duktigt av dig men vi vanliga dödliga mår bra den timmes rast som gör att tiden mellan sju och 16 är åtta timmar och inte nio. Att han är ineffektiv i sitt arbete är ju bara att beklaga men om han vart supereffektiv så han var klar med allt på en kvart hade du ju blivit bitter över det eller hur? Eller tycker du kvartsdebiteringar är på sin plats? Då måste man besöka 32 adresser på en dag(återigen fick du en demonstration på min grymma räkneförmåga, använde inte äns miniräknare)
Det är väldigt få jobb som tar bara 10 min att fixa men en hel del som är klara på typ 30 minuter, det plus resa och kontor blir ju inte långt ifrån en timme, ska han planera sin dag utifrån att en del jobb bara tar en halvtimme totalt som kan debiteras så får han ett hellvette med att pricka åtta timmar. Och hur kom han till dig egentligen? Teleporter? Får jag fråga vad du själv arbetar med?
 
känns respektlöst mot TS att gå så här of topic så jag ger mig nu om det, men svara gärna du så får du sista ordet :)
 
Blumbern, jag har jobbat med lite olika industri/chaufförsjobb senaste 10 åren, så jag ser ju vad elektriker går för.
Har t.ex. arbetat med väldigt duktiga industrielektriker som kan lösa svåra problem under enorm stress osv.
Där har vi en elektrikergrupp som arbetar.
Jag har inget emot om jobbet tar 30min INKL resa TILL mig, men då ska det inte debiteras 60min på fakturan!
Att elfirman har en lokalhyra/bilar osv ska ingå i timkostnaden och inte debiteras som extra TID?
När elektrikern åker vidare på nästa jobb ska den restiden debiteras NÄSTA kund och inte mig!
Att debitera först dubbelt så mkt arbetstid, och dessutom ha lokalhyra/bilkostnader INRÄKNADE i timpriset, redan där har man ju tagit mer än dubbelt så mkt betalt än själva utförda arbetet, och sen som grädde på moset, debitera över 200 spänn för resekostnader, när jag bor mitt inne i stan där firman ligger, det är ju typ 3ggr så mkt betalt!
Allt detta för att dra dit 5 kablar? Jag gnäller inte på priset, utan på prissättningen!
 
patriklarsson skrev:
När elektrikern åker vidare på nästa jobb ska den restiden debiteras NÄSTA kund och inte mig!
Det beror väl på var du bor?

Förresten, vem ska betala för resan hem när dagen är slut? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.