Jag tror den kostnadsskillnaden är väldigt marginell, dom bilarna som vår firma och dom övriga jag känner till kostar ca 200k-350k och körs ca 6-10 år, dessutom rena arbetsfordon, inte direkt någon BMW/Mercedes som rullar......

I vilket fall så blir det ju helsnurrigt när man blandar in tjänstebilar och studielån i samma mening. det ena har ju med debiteringen att göra, det andra med lön. Snurrigt och osammanhängande var ordet.
 
Bestrid fakturan! med hänvisning till att du inte fått intyget.
Antingen får du det på studs eller så behöver du inte betala för han lär
inte dra dig till Tingsrätten och kräva betalt för något han själv inte
vågar intyga är riktigt gjort.
 
Thomas Lundquist
bplumpen skrev:
Bestrid fakturan! med hänvisning till att du inte fått intyget.
Antingen får du det på studs eller så behöver du inte betala för han lär
inte dra dig till Tingsrätten och kräva betalt för något han själv inte
vågar intyga är riktigt gjort.
Oerhört korkat förslag!!

Det är bl.a rättshaverister som du som förstärker hetsjakten mot hantverkare.
En stor fet svart lista borde upprättas, så den gruppen( rättshaverister) kunde raderades bort från orderstocken.
Då skulle vi (skattebetalare) även slippa betala massa onödiga tvister.

Det finns väl inget som säger att kvalitetsdokument ska levereras innan betalning.

Det bästa är att ta kontakt med företagaren och komma överens om en praktiskt lösning.
Hur svårt kan det vara?
 
MiaSthlm skrev:
Fakturan förfaller snart men vi har inte trots löfte ej fått våtrumsintyg. Kan man hävda ett jobbet inte är klart när man inte fått intygen och inte betala fakturan. Eller måste man betala del av den.
Tacksam för synpunkter nu när jag skall kontakta företaget om fakturan.
Hur har det gått?

Jag fick mitt våtrusmintyg direkt när jobbet var klart, innan fakturan ens var skickad, så det kan nog andra företag också klara av.

Givetvis ska du inte betala innan du fått all dokumentation. Om du varit i kontakt med hantverkaren, men ändå inte fått intyget och fakturans betalningsdatum passerats, så måste du bestrida den för att inte kunna drabbas av inkassokostnader, betalningsanmärkning eller indrivning. Den starka reaktionen mot detta förfarande som hantverkarna i tråden ger uttryck för, är en tydlig indikation på att detta är den rätta vägen för dig som konsument.

Om det nu är så att hantverkaren håller på intyget för att han plötsligt inte litar på dig, så får ni väl träffas nånstans och byta pengar mot intyg.
 
Thomas Lundquist skrev:
Oerhört korkat förslag!!

Det är bl.a rättshaverister som du som förstärker hetsjakten mot hantverkare.
En stor fet svart lista borde upprättas, så den gruppen( rättshaverister) kunde raderades bort från orderstocken.
Då skulle vi (skattebetalare) även slippa betala massa onödiga tvister.

Det finns väl inget som säger att kvalitetsdokument ska levereras innan betalning.
Hur svårt kan det vara?
Ja, hur svårt kan det vara ?
I nästan nog alla andra branscher är det en fullständig självklarhet att alla underlag såsom testintyg och protokoll som ingår i uppdraget skall vara levererade innan uppdraget anses slutfört och fakturan betalas. Varför ? Jo, de är en del av uppdraget. Så ser det ut i elektronikkonsultbranschen t ex.

Fundera istället på varför TS ens ställt frågan. Kan det möjligen bero på att TS känner en risk att aldrig få intyget och att det kanske inte ens är gjort enligt alla konstens regler ? Men sådana är ju inte hantverkare, de gör väl alltid rätt....

Det finns fantastiskt bra hantverkare. Men en del inlägg i denna tråden visar på fullständig avsaknad av grundläggande kunskap om avtal, vad som är leverans av uppdrag o.s.v. Och ju mindre kunskapen är, desto större är självförtroendet.

Är överenskommelsen att det skall ingå intyg i uppdraget skall intyget vara levererat till kunden innan denne skall betala. Annars är det ju att kräva betalning för något som ännu inte levererats vilket inte är tillåtet enligt KKL/KTL. Är det så svårt att förstå ?
På samma sätt är givetvis kunden skyldig att betala när allt levererats. Om hantverkaren har problem med det och tycker sig behöva vidtaga egna påfund för att "tvinga" en kund att betala så finns det helt andra problem i botten. Ta itu med dem istället inför nästa uppdrag. Det är inte ett dugg synd om hantverkare, och ni lever varken i en egen gräddfil eller blir behandlade annorlunda än andra tjänsteleverantörer. Inse att kunden är ert levebröd, inte något nödvändigt ont.

Och när det gäller kunder som inte betalar trots att man faktiskt fullevererat, så finns enkla och lagliga verktyg som inte alls är besvärliga eller kostsamma för att driva in en fordran. Men de förutsätter att hantverkaren själv har koll på och kan styrka vad som avtalats. Är det inte snarast oftast där det brister ? Städa framför egen dörr först d^_^b

Och till TS: Hur gick det ?
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Oerhört korkat förslag!!

Det är bl.a rättshaverister som du som förstärker hetsjakten mot hantverkare.
En stor fet svart lista borde upprättas, så den gruppen( rättshaverister) kunde raderades bort från orderstocken.
Då skulle vi (skattebetalare) även slippa betala massa onödiga tvister.

Det finns väl inget som säger att kvalitetsdokument ska levereras innan betalning.

Det bästa är att ta kontakt med företagaren och komma överens om en praktiskt lösning.
Hur svårt kan det vara?

Det är precis tvärt om genom att inte betala innan du fått vad du lovat blir det in
ga tvister. Givetvis skall man inte hålla inne allt av ett stort jobb men vågar inte hantverkan garantera
sitt eget arbete betala inte. Bestrid! Ett par meningar på fakturan: bestrider härmed denna faktura...
så är det hantverkaren som får jaga dig och inte tvärt om.
Ditt råd om att kontakta företaget suger hur mycket som helst dom har ju redan kontaktat och inte fått sitt intyg men faktura orkar han skicka...
 
Thomas Lundquist skrev:
Det finns väl inget som säger att kvalitetsdokument ska levereras innan betalning.
Jo, det finns det faktiskt.
Konsumenttjänstlagen skrev:
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.
Jag har givetvis noterat att lagen inte explicit pekar ut kvalitetsdokument, men i samband med ett våtrum är utfärdande och överlämnande av våtrumsintyget helt klart en del av tjänsten.

Så de hantverkare som kräver betalning innan de lämnat ifrån sig alla dokument begår inte bara ett moraliskt fel, de begår faktiskt ett rent lagbrott.
 
andersmc skrev:
Jo, det finns det faktiskt.

Jag har givetvis noterat att lagen inte explicit pekar ut kvalitetsdokument, men i samband med ett våtrum är utfärdande och överlämnande av våtrumsintyget helt klart en del av tjänsten.

Så de hantverkare som kräver betalning innan de lämnat ifrån sig alla dokument begår inte bara ett moraliskt fel, de begår faktiskt ett rent lagbrott.
Det skulle jag vara försiktig med att räkna med Anders. Rent krasst så är inte våtrumsdokument inte något som per automatik åtföljs av arbetet eller skall förväntas såvida inte annat följs av avtalet.

I Sverige finns inga krav på att arbete i våtrum skall utföras av firma med någon formell behörighet. Därmed finns inte heller några riktlinjer för att våtrumsdokument skall bifogas utan detta är något som exempelvis BKR, GVK, MVK mfl använder. Detta skall då vara nedtecknat i avtalet för att beställaren i mina ögon skall kunna förvänta sig ett våtrumsdokument.

Enligt mina erfarenheter så utförs de flesta badrum av vanliga byggfirmor helt utan avtal utan det som enligt ktjl bör förväntas är ett fackmannamässigt utförande. Vilka dokument som bör ingå är dock mer tveksamt
 
Nu hade ju TS "fått löfte" om att få ett intyg, om vi antar att det löftet (muntligt eller skriftligt)gavs i samband med att jobbet handlades upp, å är ju intyget en del av leveransen, och skall därför levereras innan fakturering sker.
 
Hur ser avtalet ut med firman, står det att arbetet skall göras enligt BKR riktlinjer? Isf är det väl självklart att du skall få intyget innan du betalar alternativt att du drar av vad det skulle kosta dig att få intyget från en annan firma.
 
Som jag har påpekat åtskilliga gånger i tråden och som även Kingolle skriver, en övervägande majoritet av firmorna kan inte utfärda intyget pga att dom inte är med i klubben. Detta hindrar ju inte att dom gör arbetet korrekt men något officiellt intyg kan dom inte ta fram.
Vidare som påpekats tidigare, upplägget för TS var ju lite speciellt då det verkar som om personen som gjort jobbet och den fakturerade firman inte hör ihop. Så hantverkaren kan mycket välja gått kursen men firman är inte med i klubben och kan därmed inte utfärda intyget.

Om man skulle följa drevet i tråden så skulle nästan aldrig en firma få betalt för arbetet.
Däremot så lan ju firman intyga på tex kvittot att arbetet utförts enligt standard samt även speca ingående material.
 
Nimajneb skrev:
Som jag har påpekat åtskilliga gånger i tråden och som även Kingolle skriver, en övervägande majoritet av firmorna kan inte utfärda intyget pga att dom inte är med i klubben. Detta hindrar ju inte att dom gör arbetet korrekt men något officiellt intyg kan dom inte ta fram.
Vidare som påpekats tidigare, upplägget för TS var ju lite speciellt då det verkar som om personen som gjort jobbet och den fakturerade firman inte hör ihop. Så hantverkaren kan mycket välja gått kursen men firman är inte med i klubben och kan därmed inte utfärda intyget.

Om man skulle följa drevet i tråden så skulle nästan aldrig en firma få betalt för arbetet.
Däremot så lan ju firman intyga på tex kvittot att arbetet utförts enligt standard samt även speca ingående material.

Grejen är ju att de lovat detta intyg! Kan ju knappast vara en ursäkt att sedan komma att säga att man inte här rätt att utfärda det?
 
kinglolle skrev:
Det skulle jag vara försiktig med att räkna med Anders. Rent krasst så är inte våtrumsdokument inte något som per automatik åtföljs av arbetet eller skall förväntas såvida inte annat följs av avtalet.
Nej, jag kan förstå att om man kommer på efter att arbetet är klart att man skulle vilja ha ett våtrumsintyg och man inte diskuterat det tidigare med hantverkaren, då kan det vara kört. Men i detta fallet så finns det uppenbarligen ett avtal (om än muntligt) att de ska få ett våtrumsintyg.

Har kunden under upphandlingen ställt frågorna "har ni våtrumsbehörighet?" och "får jag ett intyg?" och fått dem besvarat med ett "ja", då har man ett avtal och arbetet är inte klart förrän intyget levererats.

(Tycker jag, men jag är ju inte jurist.)
 
bplumpen skrev:
Grejen är ju att de lovat detta intyg! Kan ju knappast vara en ursäkt att sedan komma att säga att man inte här rätt att utfärda det?
Om du läser dom första 10 inläggen i tråden så kan du nog räkna ut att det kan finnas anledning till strul med pappersarbetet. Jag har mina teorier om vad som har skett men dom håller jag för mig själv.:)
 
andersmc skrev:
Nej, jag kan förstå att om man kommer på efter att arbetet är klart att man skulle vilja ha ett våtrumsintyg och man inte diskuterat det tidigare med hantverkaren, då kan det vara kört. Men i detta fallet så finns det uppenbarligen ett avtal (om än muntligt) att de ska få ett våtrumsintyg.

Har kunden under upphandlingen ställt frågorna "har ni våtrumsbehörighet?" och "får jag ett intyg?" och fått dem besvarat med ett "ja", då har man ett avtal och arbetet är inte klart förrän intyget levererats.

(Tycker jag, men jag är ju inte jurist.)
Verkar inte som det finns något avtal mellan de fakturerande firman och TS när det gäller intyg, verkar vara ett muntligt löfte av Frifräsarkalle som tydligen inte är anställd av den fakturerande firman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.