Thomas Lundquist skrev:
Det finns tydligen brister bland stora medlemmar i denna "sagoorganisation".

Ser ingenting som tyder på att den skulle vara bättre än BKR

[länk]
Jag tror den finns på riktigt och det är väl svårt att jämföra vilken organisation som är bäst när det rör sig om olika branscher. Men även om det låter otroligt, så kan det kanske finnas delar där BKR kan förbättras och kanske finns det till och med konstruktiva ideér att hämta från olika organisationer i andra branscher.
 
Thomas Lundquist
Nyfniken skrev:
Vad är din poäng?
Min poäng är följande:

Kom igen med jämförelser som är likvärdiga dvs en yrkesgrupp som hemma i konsumentens borg i fjorton dagar för renovering. De kanske bara finns en dusch i huset och trevliga hyrduschar kan man sällan erbjuda under renoveringstiden. Möjligtvis en kabin i tvättstugan. Vissa människor har även förmågan att bli irriterade under renoveringstiden och dessutom tror sig veta hur fort olika moment ska gå.

Det är klart att det är en stor skillnad än att lämna in en bil på verkstad och kanske få en trevligare hyrbil under tiden.
På verkstaden står sällan kunden bakom ryggen och kikar heller :D.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Jag tror den finns på riktigt och det är väl svårt att jämföra vilken organisation som är bäst när det rör sig om olika branscher. Men även om det låter otroligt, så kan det kanske finnas delar där BKR kan förbättras och kanske finns det till och med konstruktiva ideér att hämta från olika organisationer i andra branscher.
Det finns massor som BKR bör förbättra, och det är nog ett måste för att få upp trovärdigheten. När väl trovärdigheten finns, gäller det att bibehålla den vilket är svårare då man kanske tror sig ha nått målet och lutar sig lätt tillbaka.

Men det avgörande är att konsumenten anlitar BKR- anslutna och inte tar in prisdumpande okompetenta klåpare. Men då kommer det inte finnas några underhållande byggfuskprogram på primetime vilket iofs vore lite trist :).
 
Nu hamnade vi där igen, är man inte medlem i klubben så är man en inkompetent klåpare, är det vad man får lära sig på klubbträffarna?
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Nu hamnade vi där igen, är man inte medlem i klubben så är man en inkompetent klåpare, är det vad man får lära sig på klubbträffarna?
Du glömde "prisdumpande" vilket ingick i min mening.

Nej, självklart är inte alla ickebehöriga klåpare. Det är väl så att det är konsumenten som inte väljer en behörig som är boven i dramat.

Ska vi nu se till att försöka förbättra branschen så gäller det att även konsumenten börjar inse vikten av att anlita rätt kompetens till rätt uppgift.
 
Jag jobbar som inköpare på ett av Sveriges största byggföretag och vi skriver i våra avtal att slutfaktura inte betalas förrän alla de dokument som är upptagna i avtalet har kommit oss tillhanda. Tvärtom så skriver vi in vite om de inte överlämna inom en viss tid innan slutbesiktning.
Tyvärr så blir jag lite trött på alla de som bygger hus och oftast gör sin största affär i livet men inte tar in professionell hjälp för detta. De är mer noggranna när de ska köpa nya golfklubbor.
Jag menar inte att du gjort så men många som landar i TV gör så och det är tråkigt!

I alla fall så anser jag att då du inte fått in de grunddokument som kan säkerställa din entreprenörs arbete så kan de inte heller kräva slutfaktura. Läs i ABS, tyvärr så landar privatpersoner inte i AB eller ABT, men ABS är en fördel för privata beställare.
 
Vad har Aftonbladet och ABS bromsar/Plast med detta att göra?
 
Du verkade vara en klok människa men jag kanske misstog mig! Kommenterar inte!:S
 
Thomas Lundquist
Rickard66 skrev:
Jag jobbar som inköpare på ett av Sveriges största byggföretag och vi skriver i våra avtal att slutfaktura inte betalas förrän alla de dokument som är upptagna i avtalet har kommit oss tillhanda. Tvärtom så skriver vi in vite om de inte överlämna inom en viss tid innan slutbesiktning.
Tyvärr så blir jag lite trött på alla de som bygger hus och oftast gör sin största affär i livet men inte tar in professionell hjälp för detta. De är mer noggranna när de ska köpa nya golfklubbor.
Jag menar inte att du gjort så men många som landar i TV gör så och det är tråkigt!

I alla fall så anser jag att då du inte fått in de grunddokument som kan säkerställa din entreprenörs arbete så kan de inte heller kräva slutfaktura. Läs i ABS, tyvärr så landar privatpersoner inte i AB eller ABT, men ABS är en fördel för privata beställare.
Waooow, inköpare på ett av Sveriges största byggföretag har talat. Kan det vara det gamla skånska cementgjuteriet? Det företaget som är sämst på att betala fakturor till underleverantörer!!
Tror fan att inget betalas ut från er innan avtalet är slutfört då det i era kontrakt handlar om mängder av badrum.
Dessutom borde du inköpare Rickard66 veta att det räcker med ett kvalitetsintyg för hyreslägenheter/ hotell och liknande.

Du sitter och mejslar ihop avtal med andra företagare och har ingen aning om vad det handlar om att göra affärer direkt mot privatkonsument.

Och vad är det för korkad rubrik du har?
 
Standardavtal som kanske även privatpersoner borde tänka på, ingen kritik mot dig som företagare men det är ju alltid lättare om alla vet vad som gäller INNAN arbete utförs, det måste du väl ändå hålla med om?
Skanska (Ganska!!! nää).

Oavsett vilken entreprenadform så ska dokumenten som överenskommit fram innan slutfaktura! Inget konstigt alls!
 
Rickard66 skrev:
Du verkade vara en klok människa men jag kanske misstog mig! Kommenterar inte!:S
Jag har fortfarande samma fråga!
Men du kanske slänger dig med interna förkortningar för att låta viktig;)
 
Thomas Lundquist
Det är sällan att överenskommelsen är att ett kvalitetsdokument ska levereras innan fakturan är till fullo betald när man jobbar inom den privata sfären.
 
Någon kanske nämde det tidigare, men problemet från början är väll att inget kontrakt skrivits.

Jag har själv anlitat ett flertal hantverkare som jag inte skrivit kontrakt med, och det har aldrig hamnat på den summan man har räknat på från början, jag har fått "prisförslag/kalkyl" men ingen riktig offert.
Dock så har det varit seriösa företag, men min erfarenhet är ändå att priset brukar hamna högre än vad de säger sig tro och vill man vara säker SKA man ha en offert och avtal.

Jag anlitade en elfirma för att koppla in en 1-fas spis i min bostadsrätt för ett tag sedan, ringde till första bästa elfirma och frågade vad det skulle kosta, en automatsäkring skulle bytas o sedan koppa in 3 kablar i spisen.
"Jaa det går nog ganska fort, så det blir inte dyrt" sa mannen på tfn.
Det kom hit en ung kille och gjorde jobbet, det tog ca 30min.
Då tänkte jag, en automatsäkring 100 spänn o 30min jobb borde landa på runt 400 spänn, sedan fick jag en räkning på 800.

Jag hade säkert kunnat ringa 10 företag och begärt in offerter o kanske fått ner det till 400, men dom vet ju att folk inte orkar med att lägga ner den tiden!

Dock när det gäller just badrum, där det finns krav på att det ska vara fukttätt osv, ringer det iaf en klocka i min skalle ifall jag skulle anlita folk till det...
 
Hej,

Har följt er tråd och tycker det e intressant. Har suttit med en kille som fixade mitt badrum och då detta är en av de viktigaste områden som finns i huset tog jag dit en besiktningsman hänvisad från byggkeramikrådet. Jag hade fått ett våtrumsintyg från byggaren men tyckte att vissa småsaker såg konstiga ut och ville försäkra mig om att allt var ok.
Dvs. Jag höll inne med sista delen av betalningen tills dess att inspektionen gjorts.

1. För att du ska ha fått din färdiga produkt skall det finnas ett kvalitetsdokument korrekt ifyllt. Utan detta är inte badrummet/våtrummet komplett.
Sedan kan vi tvista om vad som är kotym eller inte.
Då badrummet inte är komplett kan man hålla inne med betalning tills sådant utfärdats. Innan du har detta i hand vet du inte att våtutrymmet är ok.
Ungefär som att köpa en bil utan papper. Ser bra ut på utsidan men du har ingen aning om allt är ok under huven.

2. Om något visar sig vara fel vid besiktningen så är det (om man har otur) dyrt att åtgärda. Speciellt brunnar eller om det saknas en manchett i tatskiktet etc. Med ett intyg lovar den som byggt att de har utfört enligt den standard som är OK. Detta gör kanske att en hantverkare som inte är helt säker på sin sak inte vill lämna ett sådant dokument innan? OM något är felaktigt skall det åtgäsdas av byggaren eller skall kompensation ges. OM ett groft fel gjorts kan ett badrum behövas byggas om. Om betalning redan gjorts så sitter köparen med Svarte Petter och ett badrum som riskerar att göra huset dåligt.

3. De som säger att dokumentet inte har ngt värde... Om du som köpare kan få ett dokument i hand vid köp av ditt hus lovar dåvarande husägaren att badrummet är ok. Detta ÄR en viktig sak och kan mycket väl vara ett starkt argument vid en juridisk tvist.
Vilken normal besiktningsman som helst påpekar detta vid en besiktning.

Ett dokument i sig säger inte att badrummet är ok men att det bör vara det.
Vidare står även det försäkringsbolag som byggaren har försäkring hos. Vilket kan komma att vara väldigt viktigt om dolt fel hittas.

Mitt råd.
Kom överens om att när badrummet är klart tas en besiktningsman dit (kostnad ca 2000)
Vem som tar kostnaden??....finns det fel bör byggaren ta kostnaden då det inte skall finnas fel. I annat fall tar köparen kostnaden/eller dela.
Ett kvalitetsdokument skall vid besiktningen finnas på plats.
Sedan borde det kännas lugnare att betalad^_^b

mvh/Dacce
 
Dacce: jag håller med dig, men man kan ju också vända på det...
Kvalitetsdokumentet är det sista man har som hantverkare att hålla inne med, gör jag klart badrummet, skickar kval.dok. sen skiter köparen att betala och har betalningsanmärkningar då sitter man där...
Och Nej jag tar inte kreditupplysningar på mina kunder, jag är ärlig själv och hoppas att mina kunder är det.

Om det vore så enkelt som att ringa en besiktningsman som kommer på studs så vore det bra... men tyvär funkar det inte riktigt så i praktiken.
Men tanken är god
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.