växelventil skrev:
Jösses! Så där får man bara inte göra.Vilken kurva kör du på nu?Sänk kurvan
Fast rörfirman (som även installerade BVP:n) kontrollerade att elementen var OK. Dom skulle kolla att termostaterna var på Max flöde, och när dom såg att dom var bortmonterade var dom nöjda med det.
Måste kolla hur man "sänker" kurvan. Har läst manualen, men det står väldigt dåligt beskrivet där. Men jag skall googla på det!
Just nu kan jag bara sänka temperaturen i huset.

Jag är tacksam för all hjälp! Jag kan inte så mycket, men jag lär mig!
 
Sänker du kurvan så sänker du framledningtemperaturen.om du har kurva 9 nu så prova sänka till 7.Problemet är att dom har gått från 1" ner till 1/2" så när din vp skickar ut "för hög framledningtemperatur "så orkar inte differenstrycket på ventilen.Ända sättet är att få ner framledningstemperaturen så trycket inte blir för stort över ventilen.Är det ett element som det ser ut så eller ser alla ut så där.
 
växelventil skrev:
Sänker du kurvan så sänker du framledningtemperaturen.om du har kurva 9 nu så prova sänka till 7.Problemet är att dom har gått från 1" ner till 1/2" så när din vp skickar ut "för hög framledningtemperatur "så orkar inte differenstrycket på ventilen.Ända sättet är att få ner framledningstemperaturen så trycket inte blir för stort över ventilen.Är det ett element som det ser ut så eller ser alla ut så där.
Tack för tipset! Skall undersöka hur man byter kurvor!
Alla element utom två ser ut så. Dessa har "ratten" kvar, men det går ut en "ståltråd" från termostaten till en vit plastklump. Antar att det är ngn temperaturgivare.

Jag SKALL fixa detta :)
 
växelventil skrev:
Sänker du kurvan så sänker du framledningtemperaturen.
Hmm... Men jag vill ju inte ha kallare i huset. Jag har ca 19-20 grader idag, och det behöver jag nog ha. Att sänka kurvan medför väl då att det blir kallare i huset?

Edit: nu hade jag väl fel? "måltemperaturen" har väl inget med framledningstempen att göra? Lägre framledningstemp gör väl bara att det tar längre tid att nå "måltemperaturen "?
 
Redigerat:
Okej Då kanske din kurva står redan lågt.Sänker du kurvan så får du lägre temperatur.Det elementet som det låter mest i ligger det närmast värmepumpen?En lösning kan vara om du kan byta ut elementet till ett större så du kan byta ut radiatorventilen (ventilhuset) mot ett större som klarar ett högre tryck.Men undersök vilken kurva du kör på.När du visade bilder tidigare så tyckte jag din framledningstemperatur såg ut att ligga lite högt men det kanske var när den gjorde varmvatten.Du ser på "börvärdet"och"är"värdet när den går.
 
Hej Anledningen varför jag ville du skulle sänka kurvan är för att konstatera om det blir någon skillnad när din värmepump gör varmvatten.Som vi har konstaterat så läcker det ut en viss mängd varmvatten i värmesystemet och då får du en högre framledningstemp när den växlar över till värme.Inuti din radiatorventil sitter det en kägla och med den nerstrypningen som du visade kort på så blir trycket för högt så käglan hoppar därför slår det när trycket blir för högt.Visst kan man sätta "rakt rör"som dina vvs killar säger men då kommer det bli varmt om man inte gör någon åtgärd.
 
växelventil skrev:
Hej Anledningen varför jag ville du skulle sänka kurvan är för att konstatera om det blir någon skillnad när din värmepump gör varmvatten.Som vi har konstaterat så läcker det ut en viss mängd varmvatten i värmesystemet och då får du en högre framledningstemp när den växlar över till värme.Inuti din radiatorventil sitter det en kägla och med den nerstrypningen som du visade kort på så blir trycket för högt så käglan hoppar därför slår det när trycket blir för högt.Visst kan man sätta "rakt rör"som dina vvs killar säger men då kommer det bli varmt om man inte gör någon åtgärd.
Tack för ditt svar och den tid du lägger ned på mina frågor!
Jag skall studera hur man byter kurva i min pump. Har bara hittat hur man skapar en egen kurva ännu, men jag söker vidare!

Men en fråga bara: du säger att käglan hoppar då trycket blir för högt. Men trycket är väl oberoende av temperaturen?
Så sänkningen av framledningstemp skulle då visa om ljudet kommer från utvidgning pga temperaturen eller om det kommer från strypning i elementen?
Har jag fattat dig rätt?

Edit: teoretiskt borde väl trycket öka med högre temp, men det borde väl vara så lite att det blir nästan försumbart?

//Per
 
Redigerat:
Ju varmare temp du skickar ut ju högre blir trycket.den termostatventilen som sitter på klarar inte högre än 8-10kpa(som den är inställd på).Så det skulle vara kanon om du kunde kolla om ljudet kommer när den gör varmvatten och den bilden du visade tidigare så låg ju framledningstempen på 60grader men det var säkert efter den gjort vv men 60grader är 60grader.Om du tittar på strypningen mellan stammen och radiatorventilen så ser du skillnaden.Man kan ta bort själva packboxen och kägglan med då blir det fullt flöde eller "rakt rör som dina vvs killar säger" men då måste du stänga och och tappa så bäst om dina vvs killar gör det.Angående din kurva har jag för mig att du går in på inomhusklimat,avancerat och sedan gå till meny 1.9.1 där tror jag det är mellan 0-10 som du kan ställa kurvan.
 
Redigerat:
Men med en knäpptank ska inte framledstempen stiga mycket efter vv beredning ? Kan det inte vara för högt flöde på cp när den växlar om till rad kretsen.
 
Hej visst kan det vara det.Får väll se när han börjar hitta i menyerna och se vilken hastighet han kör cpn på och vad framledningstempen är nu.
 
Tack för alla tips! Skall kolla detta när barnet har somnat. Är föräldra "ledig" så jag har lite svårt för att göra praktiska saker på dagtid!
Återkommer!
 
Kolla vilken diff diff du har mellan framledning samt retur den ska ligga på ca 7 -8 grader.
 
Nu har jag undersökt vidare.
Ljudet kom då driftprio=värme.
(innan den startade kompressorn och drog igång värme gjorde den ingenting driftprio=från).
Framledning (bt2): 41.2
Retur (bt3): 33.9

Ljudet kom inte omedelbart då den började producera värme. Kanske beror detta på UKV tanken?

Ljudet försvann och kom sedan åter efter ngn minut
Framledning (bt2): 41.3
Retur (bt3): 34.2

Kurvan som är inställd är nr 10 (av 15 möjliga)

Maximala framtempen som jag sett under tiden jag läste av var 42.8 med returtemp 36

Ljudet måste ha ngt med temperaturen att göra. Då det är kallt ute och elementen i princip alltid är varma så låter det mindre än när det är varmt ute.

Jag tycker att ljudnivån minskade efter UKV installationen, men det är svårt att vara säker eftersom det nu är något kallare ute.
 
Fundering kring kurvor och temperatur i huset:
Man ställer ju in en önskad temp som VP:n skall försöka nå.

Om man väljer en lägre kurva så borde väl resultatet bli att tempen på vattnet i elementen bli lägre och det tar längre tid att uppnå den önskade temperaturen?

Visserligen kan man väl hamna i ett läge då när kompressorn går hela tiden för att försöka uppnå en temp som den inte kan nå pga för låg kurva?
 
växelventil skrev:
Hej visst kan det vara det.Får väll se när han börjar hitta i menyerna och se vilken hastighet han kör cpn på och vad framledningstempen är nu.
Hittar inte någon sådan info i de "normala" menyerna. I servicemenyn säger manualen att det skall finnas "värmebärarpumpshastighet" som anges i procent. Är det denna siffra?
Har inte vågat gå in i den menyn med tanke på garantier etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.