Jag har inte sett någon påstå att svenska hus skulle vara av bäst kvalitet, men att påstå att amerikanska hus i snitt skulle vara av god kvalitet och byggda hantverksmässigt är ett jävla skämt.

http://www.youtube.com/watch?v=Ez2-Cmr-Nos&feature=related
Plast.

http://www.youtube.com/watch?v=PxxBrzi0TRk
Vart är ströläkten?

http://www.youtube.com/watch?v=LLPDl3o59iQ&feature=related
I USA får man riva väggen om man vill dra om en kabel, alternativt kulo då...

Det finns hur mycket som helst på youtube om ni vill se mer.
 
Tja, plastfasader finns i sverige med. Vill jag dra om elen här i huset får jag antingen riva väggarna eller lägga utanpå. När jag hjälpte en god vän lägga om sitt tak noterade vi att det inte fanns ströläkt. Det har bestämt även förekommit inlägg här på forumet som har vittnat om liknande på andra svenska hus.

Att påstå att allt är av dålig kvalité i ett land bara för att man kan hitta ett antal fel på youtube eller liknande håller inte. Det går att hitta tusentals liknande fall i sverige också. Plastfönster är bara ytterliggare ett exempel. Nybyggda hus med mögel, läckande fönster, dörrar m.m. är tyvärr allt för vanligt också, som redan påpekats.

Jag har sett ett fall i usa där det var mögel i ett hus, där hade man isolerat med icynene och sedan hade det uppstått ett vattenläckage där icynenen sugit upp vattnet och det blev värsta mögelbomben. Annars har jag inte sett eller hört något om mögelproblem i usa, men det skulle förvåna mig om det inte förekommer alls. Icynene marknadsförs ju tyvärr även i sverige som ett material som inte suger upp vatten, inte behöver fuktspärr etc.etc. Och det var till och med med på något av byggprogrammen på tv där de skulle åtgärda ett fuskbygge, och så gjorde tv-team-byggarna själva en felaktig installtion. Varning för det!!!

Nu är ju icynene amerikanskt, så jag förmodar att amrisarna nu även kommer få skulden för de felbyggen som sker i sverige också ;)
 
Jag har arbetat i branschen i närmare 10år, och jag har faktiskt inte stött på plastfasad många gånger. Två gånger har jag varit i amerikat, och i stort sätt varje hus bestod till olika grader av diverse plastdetaljer. Ganska genomgående är att det ser bra ut på lite håll, men det tål ingen som helst närmare granskning - iaf inte av "byggarögon". Väldigt mycket "fejkade" material.


Man får tycka vad man vill om olika lösningar, och om vad man tycker är garanti.
Jag försöker bara förklara varför det går fortare och billigare att bygga i USA. Det är faktiskt helt enkelt så att man i regel bygger på ett enkelt sätt jämfört med tex norden. Marknaden för material är mycket större och väldigt konkurrensutsatt och arbetskraft är billigt. De som ens försöker motsäga detta är uppenbart lekmän.

De har garanterat mindre problem med mögel i USA, beroende på att man använder mycket impregnerat virke.

Självklart finns det väl dårar som byggt utan ströläkt i Sverige också, men jag lovar dig att du inte hittar en reklamvideo på youtube om det.


http://www.youtube.com/watch?v=2RyjBi6JF0Q&feature=related
Standardlösning på amerikansk dusch. Tycka vad man vill om det, men uppenbart snabbare och billigare än här.

http://www.youtube.com/watch?v=isqM83F_aUk&feature=related
Här sprutar man polyuretanskum på underlagspappen och trycker dit pannan...
 
Redigerat:
Om vi bortser från USA och jämför med europeiska länder (förutom Storbritannien) då?
Jag får ofta höra av mina gäster att svenska kåkar ser ut som "små lådor", tydligen ovärdiga namnet "villa". En asiat undrade om ett nybyggt område (hög standard med svenska mått sett) var "sommarhus".
Personligen är jag helt insnöad på stenhus, men kan förstå att utomstående har svårt att se robustheten och kvaliteten när huset består av gips, kartong och OSB-skivor.

Pimp my crib Sweden http://www.dn.se/webbtv/nyheter/de-byggde-om-villan-till-ett-palats/
 
Redigerat:
Ta ett Älvsbyhus 1,3 miljoner inflyttningsklart + tomt då så klart. Tycker själv att det är dyrt med snickare i Sverige men många räknar inte in vad de själva kostar i sitt yrke.
En handläggare på kommunen kan väl ligga runt 25000 kr/mån netto i lön? Man skulle då kunna hamna runt säg 40000 kr/mån i kostnad om handläggaren har kontor dator men inte bil. 40000 delat på en förväntad arbetstid om 160 timmar. 250 kr/tim + moms sen ska man lägga på lite vinst och förtjänst för att kunna betala lön när handläggaren är sjuk säg 300 kr/tim + moms.

Hur många tänker på vad de kostar i timmen? Alla klagar på att det är dyrt med hantverkare i Sverige men sanningen är att löneläget överlag är väldigt högt och det drar upp priserna överlag.

2008 var lönekostnaden för en industriarbetare i Sverige 169 sek o motsvarande i USA 130 sek och Mexiko 15 sek.

De har garanterat ännu billigare hus i Mexiko.

Om du lämnar samma offertunderlag till en firma i USA och Sverige så tror jag inte du skulle få så jättestora skillnader.

De som har jämfört husleverantörer i Sverige vet hur svårt det är att få ett riktvärde så man kan jämföra dem mot varandra. Att då jämföra med ett random hus från en hemsida känns sådär.
 
Vi hyr ut vårat nybyggda hus till en amerikansk familj som även byggt eget i usa. De fick höra vad vårat hus kostat att bygga och blev nästan svimfärdiga. De tyckte allting var fint och av bra kvalite, men att det kostat alldeles för mycket. Vilket jag håller med om. :-/ Ett eksjöhus med 2-plan på ca 200 kvm + inbyggt garage. 5 mille (dyr tomt + arbete).
 
S
egentligen kan man inte jämnföra andra länder men varandra. vi har olika byggregler eller inga byggregler.
och skulle vi jämnföra hur priserna ligger på matrial så kommer vi nog inte på så stor skillnad.
skillnad kommer det ju bli pågrund råvaru brist eller överflöd.
 
S
johnny viking
jo men tror du dom har stor uppfattning vad för priser vi har i sverige i jämnförelse
 
isolde skrev:
Om vi bortser från USA och jämför med europeiska länder (förutom Storbritannien) då?
Jag får ofta höra av mina gäster att svenska kåkar ser ut som "små lådor", tydligen ovärdiga namnet "villa". En asiat undrade om ett nybyggt område (hög standard med svenska mått sett) var "sommarhus".
Att villorna (iaf de uppförda på 50/60-talet) är förhållandevis små i Sverige kan väl till viss del förklaras med att husen ska värmas under vintern. Det är billigare att värma ett mindre hus än ett stort ;) En annan förklaring är att många hus i Sverige är byggda för vanliga "arbetare". Dessa samhällsgrupper har inte råd med hus i ex vis Kina utan bor i lägenheter. Det är de rika som bor i hus...

Själv trivs jag bra med min lilla "låda" :)
 
SBH skrev:
johnny viking
jo men tror du dom har stor uppfattning vad för priser vi har i sverige i jämnförelse
Dom tycker det mesta är dyrt och att skatter på lön och kapital är sjuka. Jag håller med. De föredrar högre lön och att själva välja vilka försäkringar dom tycker sig behöva. Sådant vi får gratis i sverige, alltså sjukvård osv. Dock nämnde jag frågan om vem som till slut har mest pengar över efter allt är betalat och vi hade nog rätt lika. Och jag väljer då sveriges samhälle som har bättre fallskärm. Hellre arbetslös i sverige än i usa... och i usa måste man spara till pension på egen hand från sin utbetalda lön. Annars klarar man sig inte speciellt bra.
 
Redigerat:
S
vad får vi genom skatt och vad har dom inte?
hade vi haft mindre skatt hade vi fått betala mera. inte bra med mindre skatt.
 
SBH skrev:
vad får vi genom skatt och vad har dom inte?
hade vi haft mindre skatt hade vi fått betala mera. inte bra med mindre skatt.
Free health care och bättre wellfare (soss).. i sverige. Vi har större skyddsnät generellt. I usa behöver fattiga ofta ha flera jobb för att det ska gå runt. I sveriges förort behöver du inte ens jobb typ... det mesta blir betalt via soss. Ska även säga att jag bott i cali och skillnaderna där mellan fattiga o rika är mycket större än i sverige. Kontrasten syns bara genom att köra på en väg mellan orter. Det skiftar fattigt och rikt om vartannat hela tiden.

Du betalar säkert 500 dollar i månaden för sådant vi har "gratis" via skatten.
 
Johnny Viking skrev:
Free health care och bättre wellfare (soss).. i sverige. Vi har större skyddsnät generellt. I usa behöver fattiga ofta ha flera jobb för att det ska gå runt. I sveriges förort behöver du inte ens jobb typ... det mesta blir betalt via soss. Ska även säga att jag bott i cali och skillnaderna där mellan fattiga o rika är mycket större än i sverige. Kontrasten syns bara genom att köra på en väg mellan orter. Det skiftar fattigt och rikt om vartannat hela tiden.

Du betalar säkert 500 dollar i månaden för sådant vi har "gratis" via skatten.
Jag betalar gärna 500 dollar extra i månaden om jag får behålla 20.000:- av den skatt som staten stjäl av mig varje månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.