Om du tänker till en gång till angående el och vvs så är det precis så det görs, det läggs i rör i tak, golv och väggar så att man kan peta ut ändorna precis där man vill ha det....omdragningsbart gällande elen också...

Det andra gällande elen....uttag för "lekmannainkoppling" i central? Vadå? skarvsladdar över hela huset sen då? det är inte bara kopplingarna inom el som är behörighetskrävande, även dragningar och klammringar osv osv osv och varför har ju avhandlats tusen gånger. 5 voltssystem??? Eh....ja du...

Saken är den att elen inte är komplex, därför så många lekmän anser sig att kunna och borde få göra utan behörighet. Om du tycker att det är komplext som det är nu så vill du inte har ett styrt system...garanterat.
 
andersmc skrev:
Jag tolkar den videon så att det är någon som är väldigt besviken på takläggaren, inte någon som velat visa en typisk amerikansk takläggning. Jag vet inte om du noterat att titeln på videon är "the worst roofing job in history". Om man översätter det till svenska så betyder det ungefär "historiens sämsta takläggning". Det betyder inte "Så här är alla amerikanska hus byggda".
Ja, och det finns ett program på svenskt tv som visar hur hus byggs här i landet, det heter fuskbyggarna och går på TV4. Ingen kvalite alls på hus i det här landet. ;)
 
Nyfniken skrev:
Hmm... Enligt den där listan så är en Big Mac blott 7% dyrare i Norge. Det har jag svårt att tro på.
Njaä, du har nog rätt. Eller..., jag vill minnas en annan sorts Big Mac-index, som visar hur länge man måste arbeta i varje land (medeltimlön) för att kunna köpa en Big Mac. Och med tanke på de höga lönerna (och priserna) i Norge så kanske det DÅ är rimligt med bara 7% skillnad.
 
Byggbranschen har arbetet länge och hårt med säkerheten och miljön på våra byggarbetsplatser. Alltför många byggnadsarbetare har fått sätta livet till eller fått betala dyrt i form av förslitningar och handikapp för att vi ska kunna bo bra, kunna köra snabbt och enkelt till och från jobb mm mm.

Jag ser det som en jämställdhetsfråga. Det är mest män som bygger och får sätta livet till om något händer. Säkerhet kostar. Trygghet kostar. Hälsoförebyggande åtgärder kostar. Tänk på det om ni överväger att anlita grannens polacker (som egentligen är lagerarbetare) till att byta taket utan byggställning. Du som byggherre har ansvar.
 
Mikael_L
Skansk_nybyggare skrev:
Byggbranschen har arbetet länge och hårt med säkerheten och miljön på våra byggarbetsplatser. Alltför många byggnadsarbetare har fått sätta livet till eller fått betala dyrt i form av förslitningar och handikapp för att vi ska kunna bo bra, kunna köra snabbt och enkelt till och från jobb mm mm.

Jag ser det som en jämställdhetsfråga. Det är mest män som bygger och får sätta livet till om något händer. Säkerhet kostar. Trygghet kostar. Hälsoförebyggande åtgärder kostar. Tänk på det om ni överväger att anlita grannens polacker (som egentligen är lagerarbetare) till att byta taket utan byggställning. Du som byggherre har ansvar.
Nu luktade det lite "sur över konkurrens" om ditt inlägg. :x

Men i trådens ämne är det faktiskt en viktig parameter. I Sverige har vi ett rätt långt gånget arbetarskydd, jag säger inte att vi är världsbäst för det vet jag inget om, men säkert i framkant åtminstone.
Sådant kostar ju dock, men det tycker jag självklart att vi måste vara beredd att betala för.

Igår såg jag ett program där man såg indiska textilarbetare gå och vada i blekvätskorna och färgbaden som används i deras textilindustri. Fan, nu kan man ju aldrig mer köpa en billig T-shirt.
:S q(;^;)p
Jag skulle lätt betala några 10-or extra för mina kläder om jag visste att det innebar lite mer drägliga arbetsförhållanden där borta.
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle lätt betala några 10-or extra för mina kläder om jag visste att det innebar lite mer drägliga arbetsförhållanden där borta.
Det räcker nog tyvärr inte med "några 10-or" för att nå svenska förhållanden. :blushing: ;)
 
Mikael_L
Jodå, det skulle göra jätteskillnad ifall dom 10'orna gick oavkortat till deras arbetsmiljö, dvs H&M, kappahl och alla mellanhänder däremellan fick exakt samma peng som idag, så det jag betalade extra ramlade ner hos den första producenten till hans miljö och arbetsmiljöarbete.

Dessa arbetare tjänar troligen inte mer än 2-3 dollar / dag. Och då producerar dom tyger till rätt många T-shirts på en arbetsdag.

edit: Nu är det väl såpass korrupt och kapitalistiskt i alla led i verkligheten, att även om jag pröjsade en 100-ing till, så blev det nog absolut noll till dessa arma satar som står i skiten.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Om du tänker till en gång till angående el och vvs så är det precis så det görs, det läggs i rör i tak, golv och väggar så att man kan peta ut ändorna precis där man vill ha det....omdragningsbart gällande elen också...

Det andra gällande elen....uttag för "lekmannainkoppling" i central? Vadå? skarvsladdar över hela huset sen då? det är inte bara kopplingarna inom el som är behörighetskrävande, även dragningar och klammringar osv osv osv och varför har ju avhandlats tusen gånger. 5 voltssystem??? Eh....ja du...

Saken är den att elen inte är komplex, därför så många lekmän anser sig att kunna och borde få göra utan behörighet. Om du tycker att det är komplext som det är nu så vill du inte har ett styrt system...garanterat.
VVS görs ju rätt tror jag och visst dras el i rör idag. Men det som gör el komplext (tycker jag) är att jag är hyfsat okunnig om hur en eninstallation går till, och att materialet medger att man gör fel. Jämför med en USB-kontakt eller SATA-kontakt i datorn - den kontakten är utformad så att den inte går att plugga in på fel sätt. Om i princip all eninstallation gjordes med "skarvsladdar" som inte går att koppla fel så borde lekmän kunna göra det riskfritt utan behörighet. Men för att det ska vara rimligt så krävs det bra teknikutrymmen som är lättåtkomliga - som t.ex. i under golvet i en serverhall eller under innertaket i ett kontor. Det ska bara vara att lägga ut "skarvsladden" och hänga upp den i en kabelstege eller liknande med buntband.

5 volt borde väl vara fullt tillräckligt för enkel styrelektronik till t.ex. lampor. Varför dra ut 220 volt till ett reglage?
 
Mikael_L skrev:
Jodå, det skulle göra jätteskillnad ifall dom 10'orna gick oavkortat till deras arbetsmiljö, dvs H&M, kappahl och alla mellanhänder däremellan fick exakt samma peng som idag, så det jag betalade extra ramlade ner hos den första producenten till hans miljö och arbetsmiljöarbete.

Dessa arbetare tjänar troligen inte mer än 2-3 dollar / dag. Och då producerar dom tyger till rätt många T-shirts på en arbetsdag.

edit: Nu är det väl såpass korrupt och kapitalistiskt i alla led i verkligheten, att även om jag pröjsade en 100-ing till, så blev det nog absolut noll till dessa arma satar som står i skiten.
Ska vi alltså tolka det som att du ändå köper t-shirts från indien för att de svenska är för dyra då det inte räcker med några tior till här? Jag menar, det är ändå det du får betala för de svenska arbetarnas trygghet och säkerhet.

Jag instämmer i att några tior skulle hjälpa, om dom fick det, men det alternativet ges ju tyvärr inte oss konsumenter. Det verktyg vi har är att visa vårat missnöje genom att köpa alternativa produkter. Om alla verkligen gjorde det skulle det bli skillnad.
 
Mikael_L
Görs det T-shirts i Sverige? ;)
Eller har vi öht någon TEko-industri kvar.

Men visst trycker du lite på en och annan öm punkt, att jag gillar handla billigt och gärna fortsätter med det :blushing:. Det blir helt klart lite jobbigt att tänka på var priserna borde hamna och kanske i någon framtid gör.

Du får gärna ge en replik, men själv tror jag att jag nu släpper T-shirt-spåret och låter tråden återvända topic.
 
Ja, vi kan släppa detta :)

Jag vill bara nämna att jag faktiskt vid ett antal tillfällen de senaste månaderna har börjat fundera över vad saker faktiskt "borde" kosta. Vissa saker är så billiga att man undrar hur det överhuvudtaget är möjligt. Samtidigt inser man att någonstans i framtiden är kina I-landet med världsherravälde och vi i väst är k-länder (konkursländer), utfattiga och ägda av kina dit vi glatt skickat allt kapital i utbyte mot billiga slit och släng produkter. Kvar finns bara stora sopberg av förbrukade gamla kinaprylar. Worst case kanske, men som det ser ut just nu... ;)
 
andersmc skrev:
Jag tolkar den videon så att det är någon som är väldigt besviken på takläggaren, inte någon som velat visa en typisk amerikansk takläggning. Jag vet inte om du noterat att titeln på videon är "the worst roofing job in history". Om man översätter det till svenska så betyder det ungefär "historiens sämsta takläggning". Det betyder inte "Så här är alla amerikanska hus byggda".

haha men snälla det har jag aldrig sagt heller, länka bara den videon för att ja fick mig ett gott skratt av den och hoppades att andra med skulle få det. Men det var tydligen allt för seriöst...
 
Har sett liknande hus när jag besökte Kanada i somras och deras hus var också betydligt mycket billigare att bygga en motsvarande svenska (och då pratar vi mitten av Alberta så snö och kyla är det gott om på vintern). Största skillnaden som jag såg är materialet i konstruktionen, plast fasad är säkert billigt men någon vidare snyggt vet jag inte...
 
Vet inte hur saker fungerar i USA men här i Sverige är det bra dyrt innan man startar själva bygget med allt som ska göras innan med bygglov konstruktions ritningar höjd kurvor som ska in på tomt ritningar samrådsmöten mm mm där har man en stor kostnad innan man har starta själva bygget sedan ska man inte prata om vad anslutnings avgifterna på VVS och el. men det är ju klart vill man stirra sig blind på vad en hantverkare tar för att jobba så vist kan man göra det men det finns jäkligt många kostnader som man kan tycka kan vara lägre här i Sverige.
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag kan inte riktigt se hur svenska hus skulle vara "bättre" än amerikanska. Rasar husen ofta ihop där eller? Fryser folk ihjäl på grund av brist på isolering? Kvävs dom i möglet? Drunknar av vattenskadorna? Brinner upp pga alla elfel?

Seriöst, Sverige är faktiskt inte alltings måttstock och förebild.

Hej

Jag förstår att det kan vara förvirrande detta med materialkostnader kvalite mm. I praktiken kan man inte jämföra materialkostnader utomland med vårt land. Det är helt andra material det handlar om och helt andra byggnadsregler. Man ser dock genom lågprishandlarnas utbud att dessa material långsam kryper in till Sverige. Om man kollar på ett amerikanskt där husen blåst bort tex så undrar man hur de bygger sina "kort" hus egentligen.

Exempel på problem man kan få är Älsvsbyhus försök att sälja sina hus "lösningar" i några Nordiska länder. Där säger man att de inte följer landets normer och regler för hur man skall bygga rätt. Varför det finns normer beror på att alla länder gör tester på material och rekommenderar eller förkastar sedan material efter resultatet av dessa tester.

Som exempel på tveksamma byggmaterial kan nämnas isolering ifrån europa. Var på en byggmässa och såg en isolering där isoleringen under dagen sjönk och lämnade en glipa öppen högst upp. Vad som händer då är att väggen har hålrum som är oisolerade vilket försämrar iden med att isolera från början och lämnar kalla punkter över hela väggarna. Detta är bara ett exempel på hur man kan pressa priset genom att sämre produkter helt enket. Dessa sämre material hittar man inte på sk proffbygghandlare som tänker på vad man säljer och vill ha kunden tillbaka igen.

Allt handlar i slutändan om klimat och vad huset kommer att utsättas för under sin livstid. Detta regleras av rekommendationer från särskilda institut eller i vårt fall SP.

Det finns olka behov av olika kvalite runt om i världen och vi råkar bo i ett land där våra hus måste klara många olika "klimat" under året. Därav lovprisas svenska lösningar över världen.
Den gamla klychan gäller väldigt bra i byggbranchen att man får vad man betalar för. Det finns inga genvägar till rätt material tyvärr. Många som renoverar lever under devisen att det inte är deras problem framåt då de bara skall bo där ett par år. Går sedan och handlar okända "billiga" märken utan tanke på husets framtid..

Detta gör behovet av att kolla gå igenom "nyrenoverade" hus högaktuellt innan inköp. Det lönar sig verkligen att kolla på materialinköpslistor från säljaren vilket han har sparat för att kunna dra av vid försäljningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.