SOCKEPLAST skrev:
Jag tvivlar starkt på att man i delstaten Alaska...får bygga med plywood och shingel. Det är dock mycket troligt att man av naturliga skäl gör så på mer eller mindre tropiska breddgrader som Miami och Texas.
Då är ju frågan vad ett hus kostar att bygga i Miami och vad ett hus kostar att bygga i Alaska. Jag tvivlar på att det är jämndyrt.
 
SOCKEPLAST skrev:
Men kära nån...menar du att vi har större tyngdkraft i Sverige eller? Om inte är det ett mysterium varför vi inte dagligen nås av katastroflarm från USA om hus som faller ihop av blåst, vind och snö.

Badrum ja. Vore intressant att se en jämförelse på kostnad för försäkringsbolag i USA kontra Sverige för vattenskador. Jag är långt ifrån säker på att den slutar till Sveriges fördel.
Våtrumsskydd ingår oftast inte i USA de "home insurances" som har både brand, stöld, våtrums och katastrofsskydd jag sett har kostat ca 300-460 dollar/månad på en normal stor villa.
 
S
tyvärr alltså men blir inte samma pris för privatpersoner.

å säg inte att man ska köpa skit virket som finns på byggmax.
jag tänkte snåla lite när jag byggde ett skotergarage. fanns inte mycke rakt i dom virkes högarna.
ok till slut hittade jag det jag behövde. det hade tagit 30min på mitt vanliga ställe tog väl fem timmar på byggmax
 
S
va tänkte du? nyfniken
ställer du upp?
 
Redigerat av moderator:
Nyfniken skrev:
Goddag yxskaft.
d^_^b
 
S
ännu en till ställer upp.
nice
 
Anna_H skrev:
Men det gör vi ju? Ser ofta nyheter från USA om hur många hus som raserats i orkaner, tromber mm. Det kanske är fördomsfullt, men jag tror faktiskt att svenska hus står emot naturens krafter bättre än amerikanska. Och de takstolar de använder i södra USA håller definitivt inte för den snö vi hade förra vintern.
Vad menar du med amerikanska hus? Det bor 300 miljoner människor i USA på en yta som är 18 gånger Sveriges. Vilka av dessa hus är det du kallar "amerikanska"? Alla? En del av dom, t.ex de i stormdeltat på sydöstkusten, är av naturliga skäl byggda annorlunda än svenska då de ligger i ett tropiskt klimat. Man stoppar inte in 30cm isolering i hus där det är 45grader varmt och 100% luftfuktighet.

De katastrofer du tänker på är förmodligen någon av alla de orkaner som årligen drabbar USAS östkust med vindar upp emot 40-69 meter per sekund. Som jämförelse kan nämnas att Gudrun nådde max 35 som mest.

Hus i södra USA håller givetvis inte för en halvmeter snö precis som svenska hus vore livsfarliga i Japan eller annat jordskalvstätt område.
 
kinglolle skrev:
Våtrumsskydd ingår oftast inte i USA de "home insurances" som har både brand, stöld, våtrums och katastrofsskydd jag sett har kostat ca 300-460 dollar/månad på en normal stor villa.
Katastrofdrabbade områden har skyhöga premier pga alla naturkatastrofer. Om alla badrum byggs fel skulle normalfallet i USA vara mögligt vattenskadat badrum. Så är det ju inte.
 
Nyfniken skrev:
Då är ju frågan vad ett hus kostar att bygga i Miami och vad ett hus kostar att bygga i Alaska. Jag tvivlar på att det är jämndyrt.
Det håller jag helt med om.
 
SBH skrev:
tyvärr alltså men blir inte samma pris för privatpersoner.

å säg inte att man ska köpa skit virket som finns på byggmax.
jag tänkte snåla lite när jag byggde ett skotergarage. fanns inte mycke rakt i dom virkes högarna.
ok till slut hittade jag det jag behövde. det hade tagit 30min på mitt vanliga ställe tog väl fem timmar på byggmax
Nä jag hadde lägre priser än vad snickaren hadde på samma firma (en rikstäckande sådan) och jag har sett fakturorna så det är faktabaserat.

Nu vet jag inte hur det är på andra Byggmax men här är det för det mesta exakt samma virke på Byggmax som hos de andra.
Tunadal ställer inte om för så lite som ett ynka paket 45X95 utan det blir ett i högen. Dock är Byggmax dyra om man räknar in rabatten från den stora handlaren
 
SOCKEPLAST skrev:
En del av dom, t.ex de i stormdeltat på sydöstkusten, är av naturliga skäl byggda annorlunda än svenska då de ligger i ett tropiskt klimat. Man stoppar inte in 30cm isolering i hus där det är 45grader varmt och 100% luftfuktighet.
ja, det är ju det jag säger :p
 
SBH skrev:
va tänkte du? nyfniken
ställer du upp?
Läs meningen du skrev tre gånger sakta så kommer du förstå att det är helt omöjligt att förstå vad du menar.
 
S
ursäkta har dyxlexi. jag får kolla in det

aha såg nu. ber om ursäkt
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Mikael_L
tjena skrev:
kanske är så att vi i sverige överdimensionerar, för att det finns lagar och regler som säger att vi måste det.......inte för att det blir bättre att göra så..blir så när staten ska lägga sig i allt...
Ja.
Jag har en känsla att precis allt överdimensioneras i Sverige. :|
Dimensioneringskrav
Våtrumskrav
Handikappkrav
Skatteuttagskrav
Byggbolagens vinstkrav
Omständlig och dyr och monopolstyrd detaljplaneprocess och bygglovsprocess
Onödigt höga och dyra materialkrav


Det är oerhört många dåliga kockar som kokat ihop denna soppa.
Det är politiker som har förstört byggmarknaden med underliga subventioneringar i olika perioder.
Det är politiker som via lagstiftning ställer en massa onödiga och fördyrande krav på byggnader och byggets utförande (och utförare).
Det är en byggbransch som inte har förmått att vare sig förbättra sig eller effektivisera sig i någon nämnvärd grad.
Det är banker som har öst pengar över medelsvenson, så det har "känts gratis" att köpa svindyrt.
Det är konsumenter som är blåögda och saknar verklighetskontakt.

Det är mer än så här, men nu orkar jag inte skriva mer. :)
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
SBH att man skulle betala mer för materialet som privatperson stämmer inte, och det finns ingen anledning att tex handla på byggmax eller liknande om man ska köpa till ett helt hus vilket är vad vi diskuterar i den här tråden.
Tillexempel köpte jag för ett halvår sedan 45x220 (1paket) och en rundringning till vanliga bygghandlare resulerade i ett pris 30% under byggmax.
 
  • Gilla
Aron D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.