Hej vänner på Byggahus

I går gick vårt lås i baklås vilket innebär att vi inte får ut nyckeln och ej kan öppna dörren. I morse var det påväg att hända samma sak med dörr nr 2 vilket innebär att byte av lås kan vara en bra ide, innan vi blir innelåsta/utlåsta helt från huset :)

Låset är ett runt där man har en vanlig gammaldags nycket, och är låsbart både utifrån och innifrån, har dålig koll på vad lset i sig heter. Det är allså inte det lås som sitter i handtaget som man öppnar med vanlig nyckel och med vred på insidan.

Det som hänt vad jag kan se när jag lyser in med lampan är att en del av låsmekanismen inte har gått ner ordentligt, vilket låser fast nycken och vi får ej ut den.

Vad för möjligheter har vi? Vi kommer behöva byta båda låsen i båda dörrarna och jag ser bara tusenlapparna flyga iväg om vi tar hjälp av en låssmed som både öppnar låsen samt byter dem. Av olika anledningar är det en extremt dålig månad för den typen av utgifter ;-)

Tankar och ideer mottages tacksamt.

Någon som haft hemma låssmed för att lösa denna typen av problem? vad kostade det er ?


må väl, och om ni inte förstår min förklaring ovan så är det bara att hojta så skall jag försöka förklara på ett bättre sätt ;)
 
Dom flesta klarar nog av att byta låset själv. Kan du skruva med en skruvmejsel så har du tillräckligt med kompetens.
 
Det låter lovande :) Men att få upp det misstänker jag att en låssmed behövs ?


faaaaaaaan vad dyra låsen är....Blir väl att sätta sig ner och söka efter bra och prisvärda extralås.
 
Jag antar att det är ett tillhållarlås. Dom kan fastna ibland, särskilt om någon har varit framme och smörjt dom (oljan torkar och gör att mekanismen fastnar). Tips 1 är att lirka, försök vrida nyckeln fram och tillbaka. Man kan behöva stå en lång stund. Tips 2 är att spruta in 5-56.

Det kan gå att rädda låsen om man plockar isär dem helt och rengör allting noga. Och se till att aldrig smörja dem sen.
 
Är det tillhållarlås är det mekansikt mycket simpla.
Det går även att lägga om, dvs slitdelarna (Tillhållarna) går att byta.
Så om det är som f91jsw säger att det är olja eller anna skit går det att rengöra lätt.
Det finns några modeller av FAS- bland annat 479 samt systermodeller som lider av problemet att fjädern till tillhållare med höjden 1 går av. Det kan också ge problemet som du beskriver.
Ett annat problem som kan uppstå är att nyckeln faktiskt är sliten.

För att klargöra, det är extralåset som krånglar?
Att ta ut en låssmed kostar, med jag tror inte att de behöver bytas utan enbart rengöras och ev läggas om så pratar vi timpeng samt ev material. en gissning är att det kostar 1500 kr kanske.
 
Yes, det är ett tillhållarlås (efter googling ; -) )

hmm, det kanske är isärplockning och sånt man bör testa först i så fall och se ifall det löser problemet. Det kan mycket väl vara slitna nycklar som spelar in med.

Jepps, det är extralåset som krånglar, det vanliga dörrlåset som bara låses utifrån är det inga problem med.

tror dock vi behöver låssmed ändå för att få upp det, eftersom nyckeln inte kommer ur och låset fortfarande är "låst". Kan ju testa att spruta in 5-56 och ge det en stund och se ifall det gör någon skillnad dock. Tack för tipset!

fler tips ? :)
 
Går nyckeln att vrida något? eller sitter den bom stopp?

Olja i tillhållarlås är BIG NO NO. Men 5-56 som är krypande kan hjälpa OM det är olja eller fett eller likande som har klibbat ihop tillhållarna, men du skall absolut inte spruta in och låta gå en stund eftersom oljan kan förvärra än mer, skall du använda 5-56 så använd det samtidigt som du vrider nyckeln fram och tillbaka.

Går nyckel att rubba, kan du vrida den fram och tillbaka i snabb takt för att såfall få tillhållarna att flytta sig.

Låset du har är troligen en FAS 309 eller FAS 131B7 beroende på om du har 7 eller 9 tillhållare.
Har du någon av dessa vill du inte byta dem utan enbart renovera, mer driftsäkra och hållbara lås får du leta efter. 309 evo kommer inte ens i närheten av dessa 2 klassiker.
http://www.laskompaniet.se/fas-131b7/893-0
http://www.laskompaniet.se/extralas-fas-309/6-0

Kännetecken utan att få upp dörren är att 309 har sitt nyckelhål över regeln som kommer ut. Och 131b7 har nyckelhåler under regeln.
309 vrider du ett varv för att låsa och 131b7 vrider du 2 varv.
 
tack för alla svar och hjälp :)

nyckeln gick att vicka tidigare, dock så är den i läge för att dra ut nu, men får inte ut den eftersom ett av låsjacken(?) inne i låset är upphöjt och spärrar uttag av nyckeln. Jag försökte lite i går att få in nyckeln och börja vicka låset igen, men det satt bom fast nu.

Väldigt dålig koll på vilken typ av lås det är, får kolla när jag kommer hem :)
Men med andra ord, har vi något av FAS 309 eller FAS 131B7 så vill vi INTE sätta in ett nytt utan renovera det vi har, eftersom detta är ett mycket bättre lås ?
 
frohike skrev:
Låset du har är troligen en FAS 309 eller FAS 131B7 beroende på om du har 7 eller 9 tillhållare.
Har du någon av dessa vill du inte byta dem utan enbart renovera, mer driftsäkra och hållbara lås får du leta efter. 309 evo kommer inte ens i närheten av dessa 2 klassiker.
På vilket sätt är 309 evo av sämre kvalitet?
 
Går det inte att slå med näven vid sidan om låset,så att det blir vibrationer och du kan få ut nyckeln?
 
Felde skrev:
tack för alla svar och hjälp :)

nyckeln gick att vicka tidigare, dock så är den i läge för att dra ut nu, men får inte ut den eftersom ett av låsjacken(?) inne i låset är upphöjt och spärrar uttag av nyckeln. Jag försökte lite i går att få in nyckeln och börja vicka låset igen, men det satt bom fast nu.

Väldigt dålig koll på vilken typ av lås det är, får kolla när jag kommer hem :)
Men med andra ord, har vi något av FAS 309 eller FAS 131B7 så vill vi INTE sätta in ett nytt utan renovera det vi har, eftersom detta är ett mycket bättre lås ?
Okej, du har inte nyckel ute.. Du kan se en tillhållare som sticker upp. Sätter en femma på ett vi pratar om en 309.
Bara för att klargöra lite extra. Det är inget nytt lås. dvs nyare än 5 år? Utan en gammal dörr? Eller rättare sagt är regeln rak eller är det en hake?

Men oavsett, kan du se att tillhållaren sticker upp kan du ta en liten skruvmejsel eller likande och prova om du kan trycka ned den i samma höjd som övriga och därefter med fart i vridet försöka slå runt nyckeln. (Viktigt är att du inte försöker tvinga nyckeln när det tar stopp utan då vända tillbaka och göra om momentet)
 
Huset är f rån 85, vilket även låset torde vara, så gammalt lås :) Om jag minns rätt är det en rak regel.

jag har försökt att få ner den med en skruvmejsel men den sitter som berget :(
 
Hur får låssmeden ut låset? (Har funderat på detta tidigare).
Som jag ser det:
Knacka ut gångjärnspinnarna och hoppas att det inte finns skydd för att lyfta av dörren.
Kapa nyckeln jäms med låskistan med t.ex. en Dremel.
Plocka ut kistan, öppna gör rent och smörj ev med grafit (blyerts)

Hur gör man annars? Sågar av kolven med tigersåg? :O
 
f91jsw skrev:
På vilket sätt är 309 evo av sämre kvalitet?
Det är inte jag som lägger in ordet sämre kvalité.
Men eftersom du lägger in kvalité i det så visst.

gamla 309 och 131b7 består av 2 material. Stål och mässing, och inget mer.
Det finns inga fjädrar och hjälper till att dra in eller ut regeln, det sker genom nyckeln rörelse. ett sådant lås håller dörrens livslängd utan problem med sedvanligt underhåll.
FAS och tillhållare är kvalité, de kunde sina saker, visst de gav sig på att göra DUO låsen, vilket de också erkände var ett stort misstag.
EVOlåsen är en Assaprodukt som följer EVO-tänket. Där pratar vi fjädrar, gjutalu mm.
Smäckare lås, mer finmekanik och inte designade att hålla alls lika länge.
Dagens lås är inte på långa vägar lika hållbara som gamla lås.
 
En variant till att lyfta av dörren kan ju föresten var att ta bort foder inne och ute, ta bort ev kilar/skydd mot uppbrytning, och spänn sedan ut karmen så att kolven frigörs och du kan öppna.

Funkar om det finns ett par centimeters glapp mellan karm och dörrhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.