agaton sax skrev:
Det stämmer ju ungefär lika bra som att Lada är en kopia av Mercedes.
Det var en märklig liknelse du kommer med, du vill väl inte påstå att de båda bilarna liknar varann?. Eftersom du inte har någon bild på ditt kök, kanske du kan visa en bild på din bil.:D
 
Visar bild på en Ballingslövs dörr och täcksida, laminatet har släppt på sina ställen, Ballingslövs dörr känns igen på kromlisten upp och nedtill.

003.jpg
 
Mikael_L
saturnus skrev:
hahaha, en mycket lustig tråd........... 217 inlägg, och ingen som vågar visa bild på sitt kök.
Vadå vågar ? :x
Jag har lurkat tråden från början och jag kan inte påminna mig att jag sett någon uppmaning att skicka in en bild på sitt kök.
Och på vilket sätt skulle bilder på allas kök hjälpa till att reda ut kvalitén på IKEAs kök, tycket du?

Ett lustigt inlägg, tycker jag, om du ursäktar.


Men ditt sista inlägg känns däremot angeläget i trådämnet.
 
Mikael_L skrev:
Vadå vågar ? :x
Jag har lurkat tråden från början och jag kan inte påminna mig att jag sett någon uppmaning att skicka in en bild på sitt kök.
Och på vilket sätt skulle bilder på allas kök hjälpa till att reda ut kvalitén på IKEAs kök, tycket du?

Ett lustigt inlägg, tycker jag, om du ursäktar.


Men ditt sista inlägg känns däremot angeläget i trådämnet.
Ja Mikael_L, Du är mästaren här, att hålla trådarna levandes. I en annan tråd du ivrigt debatterade, var i den där om sprutmålning, några hundra inlägg även där, alla tyckte det blev jättefint när de sprutat något, då undrade jag om ingen kunde visa upp något som dom sprutmålat......Jag tror det var 1 som visade upp sina dörrar. Inte ens Du själv ville visa upp vad du sade du hade sprutat, när jag frågade om detta-.....därför tvivlar jag på att du en en person som talar sanning....för vilken normal mäniska, köper på sig en sprututrustning, för att sprutmåla dörrfoder och golvlister, som finns att köpa färdigmålade! Det var det du sa du hade gjort.

När det gäller IKEA köken, kunde någon av 200 inlägg, visa hur deras stommar brakar samman eller något liknande....men icke. Vad jag vet, så är där ingen husfirma, som levererar något nybygge med ett IKEA kök, men däremot tror jag att IKEA är ledande när det gäller ombyggnad av kök. Men om dom är såååå billiga, vet jag inte, för deras täcksidor är ganska dyra tycker jag, och så tar det tid att sätta ihop stummarna. Min köksö (IKEA stommar) bär upp en skiva på 260 kg, och dom står pall för detta.
 
saturnus skrev:
Det var en märklig liknelse du kommer med, du vill väl inte påstå att de båda bilarna liknar varann?. Eftersom du inte har någon bild på ditt kök, kanske du kan visa en bild på din bil.:D
Huvudet på spiken!
De liknar varandra lika mycket som Ikea-köket på bilden liknar Poggenpohl-köket du länkade till.

Bifogar begärda bilder på kök och färdmedel.
 
  • Kök 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • imagesCA9VUK9C.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt kök ser intressant ut agaton sax, har du dubbla ugnar och micro. Det är inte stort mer än dörrar man ser av köken, därför var poggenpohl och IKEA lika varann, i alla fall när de lanserades i Sverige på 60-talet.

några av mina färdmedel, här ligger mercan långt bak............
slpetnymlat026.jpg
 
Redigerat:
Jag har för mig att IKEA har närmare 35-40% av köksrenoveringsmarkmaden i Sverige och i det närmaste 0 i nybyggnation.
Detta kan ju tolkas på lite olika sätt.

1. Folk är inte nöjda med köken som sattes in vid nybygget
2. Folk tycker inte andra kök är prisvärda.
3. IKEA ger nog ingen kick-back eller rabatt till hustillverkarna
4. Rabatten som ges till hustillverkarna kompenseras med att höja priserna till konsumentmarknaden, vilket skulle förklara en del av prisskillnaden.
 
Som allt annat här i världen så är det nog en kombination av saker, bland annat de 4 du nämner.
Punkt 3 tror jag det ligger mycket i, IKEA har nog inga stora (om några) rabatter till hus-byggare eftersom deras priser redan ligger i botten.

Jag skulle vilja lägga till ett par punkter.

5. De personer jag känner som byggt nytt hus är stolta över dom, och skulle garanterat inte visa upp sina nya hus med IKEA's loggor på vitvarorna, det är precis av samma anledning folk som handlar på Lidl tar med sig plastpåsar från ICA och packar sakerna i innan dom lämnar affären.

6. Prisskillnaden blir inte så stor när man ändå lånar flera miljoner för att bygga nytt hus, en prisskillnad på 50´000:- märks lite mer när man bara renoverar köket.

Jag har monterat flera IKEA-kök och vi har själva kök därifrån, inklusive vitvaror, och det enda jag har att klaga på är den gamla modellen av dörr-dämpare som bara sitter fast med 1 skruv, dessa har en förmåga att hamna snett, vilket jag löst med att sätta 2 skruvar i dom, och att ett värmeelement gick sönder i glaskeramikhällen efter något år, vilket kostade mig 1 telefonsamtal att reparera (5 års garanti)

Utöver det så har ingenting krånglat på dom 5 år vi haft köket nu.
 
Denna diskussion om vilket som är bättre eller sämre kan pågå hur länge som helst. Det är dryga 10 år sedan jag lämnade byggbranschen men innan dess höll jag på i 25 år och satte säkerligen i snitt ett kök i månaden. Då liksom nu var snacket det samma vilket var bäst etc.etc. Helt klart så har priset väldigt lite med kvaliteten att, göra utan mer en fråga om tillbehören, sortimentsvariationen och namnet.Det sägs tidigare i tråden att IKEA skulle förändrat materialet i sina stommar, det vet jag inget om. Däremot så är det inte mer en fyra år sedan jag monterade några hemma hos mig själv i tvättstugan och dom var som tidigare.IKEA stommar är/var bland det bästa och definitivt det mest prisvärda skåpstommarna sedan kan man alltid diskutera luckdesign. Men luckor kan man plocka från andra tillverkare det är endast skillnad på gångjärnen eftersom Ikea har tjockare stommar även lådförstyckena får man byta fästet på för att det skall passa med andra fabrikat men det är inga stor pengar det handlar om.
 
Bytte hela köket till IKEA (ej vitvaror) i somras. Var väl ok, skönt med stora lådorna jämfört med Marbodalköket vi hade innan (1973) :)
Flyttar in i nybyggt hus i februari, då med Ballingslöv. Kan ju jämföra då. Monterar ju dock inte Ballingslövköket själva förstås.
 
P
Att man åker kollektivt med SL efter ha satt i ett Poggenpol kök förstår jag att man måste......$$$$
Sen tycker Nimajneb inlägg #233 är rätt intressant.
Någon "IKEA hatare" skulle gärna förklara varför det är så att IKEA har massor av besökare på köksavdelningen nästan alla dagar i veckan men går man kors över gatan till Kvik/HTH/Ballingslöv/etc (detta i Malmö) så kanske man möts av en annan kund. Tidigare fanns Invita också inärheten men där mötte man aldrig någon och nu är dom borta......... undrar varför
 
TheStills skrev:
Att man åker kollektivt med SL efter ha satt i ett Poggenpol kök förstår jag att man måste......$$$$
Sen tycker Nimajneb inlägg #233 är rätt intressant.
Någon "IKEA hatare" skulle gärna förklara varför det är så att IKEA har massor av besökare på köksavdelningen nästan alla dagar i veckan men går man kors över gatan till Kvik/HTH/Ballingslöv/etc (detta i Malmö) så kanske man möts av en annan kund. Tidigare fanns Invita också inärheten men där mötte man aldrig någon och nu är dom borta......... undrar varför
Gjorde exakt samma reflektion när jag var i svågertorp i malmö förra veckan för att titta på badrumsmöbler.
Men om marknadsandelssiffrorna stämmer och är baserat på omsättning så betyder det ju i princip att om vi räknar antalet kök så är måste det ju vara en bra bit över 50%.
 
TheStills skrev:
Att man åker kollektivt med SL efter ha satt i ett Poggenpol kök förstår jag att man måste......$$$$
Sen tycker Nimajneb inlägg #233 är rätt intressant.
Någon "IKEA hatare" skulle gärna förklara varför det är så att IKEA har massor av besökare på köksavdelningen nästan alla dagar i veckan men går man kors över gatan till Kvik/HTH/Ballingslöv/etc (detta i Malmö) så kanske man möts av en annan kund. Tidigare fanns Invita också inärheten men där mötte man aldrig någon och nu är dom borta......... undrar varför
Tror du inte dom är där och reklamerar "skräpet" då!? ;)

/Ikeaköksägare :)

Sent from my YP-G70 using Tapatalk
 
Reklamationerna hittar man i den disken utanför kassorna. Inne i butiken handlar man bara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.