Hej och tack för svaret.

Var kanske lite otydlig. Vi pratade och hörde vad de tog i timmen och de sa 400, fick sedan en offert och då var det +25 i slutet. Allt var specat snyggt och tydligt så inget konstigt där.

Vad är "snittpris" (inkl. moms) på hantverkare idag? Var länge sedan jag renoverade huset sist :)

Hur lång tid är rimligt?
 
350-450kr/tim är rimligt för snick/el/vvs och liknande.
 
Är du normalhändig så gör det själv, det är ingen raketforskning. Gjorde mitt på 6m2 för drygt 40000 kr inkl. ALLT och exkl. tidigare erfarenhet. :)

Bilder. http://lgh.lulea.nu/index.html


Aldrig att jag skulle släppa in dessa förbannade ockrare i mitt hem
 
S
va blir om du skulle ta timpris då? plus andra kostnader.
plus att om det är några eventuella fel. så kommer vi och ordnar det utan extra kostnad.
gör man det själv så blir det bara matrialkostnad. vilket så klart blir billigare.
nog finns det bra och dåliga hantverkare. och så tar ju stora firmer mer i betalt än små firmer,
 
Hej jag har haft eget företag inom mureri och plattsättning i 8 år och jag har jobbat som Murare och plattsättare i 28 år och jag kan bara säga till dig att det där priset på 155000 kr e ju helt horibla summor .
Jag skulle kunna säga att en summa på ca 30 - 50:000 kr borde vara mer rimligt.
Så skicka den där offerten åt måsarna och plocka in en ny.
mvh Robban
 
Danne031 skrev:
350-450kr/tim är rimligt för snick/el/vvs och liknande.
plus moms.

//Patrik
 
Fick just en faktura på ett badrum på ca 4 kvm den landade på 74.000 då ingick kakel en taklampa ( vi gjorde inte om taket bara målade) och en skiva att montera handfatet montering av alla prylar ingick och klinker o golvvärme. Handfat toa osv hade vi köpt från byggahemma det fanns i huset .
Rivningen hade vi gjort själva. Då är ROT avdraget.
 
Badrummet tog ca 2 arbetsveckor kanske någon extra dag. Samt att alla inredningsdetaljer var köpta av oss själva d v s det tog ingen tid för hantverkaren.
 
Hej Mia och tack för ditt svar!

Det är något likande vi tänker göra, vill och orkar du så har jag ett par följdfrågor:

Ingick det rivning?
Hur stor del var arbetskostnad och hur mycket var material?
Hur många timmar fakturerades?

Tack så mycket!
 
Hej Tog fram fakturan Nej Rivning ingick inte ( det kan vara dyrt kommer ihåg det sen tidigare, tror då att det var 20.000:-inkl bortforsling)
Arbetskostnad var 56440:- ex moms( sen kommer ROT avdraget) Material kostnad var 31000 ex moms (kakel klinker golvvärme duschblandare dusch och handfatsblandare )
Vi hade köpt handfat toa duschkabin spegelhylla och handdukstork själva som de satte upp, samt en tvättmaskin som sattes tillbaka.
Så nu fick jag nog med allt men fråga gärna mer.
Fick inga timpriser utan bara klump.
 
Kaklet och klinkern var bara standard d v s vitt blankt 20x20 och mörkgrått 10x10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.