har en pump som är från perfecta som jag ytterligare vill ha ner varvet på så jag kan få ner tempen på returen
hur skulle de fungera med att sätta en dimmer på den, en sån kan har till taklampan?
 
Hej Varför vill du få ner returen?Kan du inte ställa hastigheten på cirkulationspumpen.
 
Jag får inte tillräcklig avkylning av vattnet.
Pumpen är på lägsta hastighet
 
Okej Vad har du för värmesystem och vad har du för diff mellan framledningstemp och retur.
 
Vedpanna 3500liter
Radiatorer hela huset
Diffar ca 2-3 grader
 
Okej det var lite för lite och antagligen beror det på flödet.Har du termostater på radiatorerna prova att öppna termostaterna och shunta ut mindre värme får du inte ner returen då tror du.Sätta på dimmer(om det nu funkar) tror jag hastigheten blir inte lägre än 1.
 
Termostaterna är öppna fullt. Men shuntar jag ut 45 så vill jag iaf att de ska tillbaka 30
 
Det du behöver är en tyristorstyrning alternativt en cirkulationspump med det inbyggt. Ett annat sätt är att sätta in en strypning efter pumpen för att sänka flödet i systemet.
 
Okej Har du haft så lite delta jämnt eller?Vet du om du har smutsfilter monterat på returen.
 
vad är en tyristorstyrning?

Ja det har alltid varit såhär och jag tror det är boven i dramat att de blandar min stora tank klarar mig ca 24 timmar på 3500liter 80 grader raktigenom 4-5 grader ute
 
Det stämmer nog men en sak säger mig att något stämmer inte med ditt flöde och felmonterade termostater har man varit med om.Du borde få större diff än 2-3grader.Verkar nästan som termostaterna stänger flödet helt och det ska dom inte göra.Är det självcirkulationsraddar du har.
 
nej har pump mellan 3000liters tank och 500l tekniktank och en pump till radiatorerna
 
Men å andra sidan lider du inget komfortmässigt så kanske diffen 2-3grader inte gör så mycket med tanke på ditt system.
 
Det funkar inte med en "vanlig" dimmer (dom håller inte) det måste vara av en speciell typ för motorer. En "dimmer" av rätt typ kostar betydligt mer än en "vanlig". Men det bästa är att byta pump.
 
Har ju köpt denna pump för de va lågt flöde i den. Drar 5watt på lägsta läget. En frekvensare funkar ju inte då de är enfas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.