S
Hej,

Vi har så smått börjat planera layouten på ett kök och något som slog frun direkt var att man nuförtiden placerar ugnen lite varsomhelst av olika skäl. Själv tänkte jag inte alls på saken :blushing: men traditonellt så är ju ugnen under fläkten.
Ni som har ugnen långt från fläkten, blir det osigt och fettigt i taket med åren? T.ex. om man bränner något lite rejält så kanske det luktar länge då oset åker ut i hela köket?

/Micke mfl.
 
Nanny Fine
Oj. Satt precis och skissade på ett kök själv, men har tänkt mig ugnen nån meter från spis och fläkt... Just detta tänkte jag inte på... Det vore verkligen intressant att veta om nån har erfarenheter...
 
Det osar inte fett från ugnen, bara från grytor och stekpannor. Annars hade man haft problem för länge sedan med mikrovågsugnar, elelr hur?
 
Ugnen har 2 fläktar. En som drar den varma luften inuti denna och en till som kyler innanmäte. Den yttre drar ren ruft runt och sen kastar ut som varm. Medan den luften som tillagar stannar i ugen. Den smutsiga luften kommer ut endast då luckan öppnas. För att minimera oset, stoppar varmluftsfläkten så fort luckan öppnas. Därför kan ugnen placeras där man vill ha den.
 
Nanny Fine
Anna_H skrev:
Det osar inte fett från ugnen, bara från grytor och stekpannor. Annars hade man haft problem för länge sedan med mikrovågsugnar, elelr hur?
Det var väl kanske mer os och ånga som TS avsåg, men tack för det syrliga svaret...

Tack BigGitt för ditt tydliga o relevanta svar.
 
Nanny Fine skrev:
Det var väl kanske mer os och ånga som TS avsåg, men tack för det syrliga svaret...

Tack BigGitt för ditt tydliga o relevanta svar.
Vart ser du det syrliga?Jag har ingen smilie alls i mitt inlägg, så var vänlig och läs exakt vad det står, läs INTE in några undertoner eller annat. Jag begriper inte vrför man måste strössla med gulliga hjärtan och annant trams för att inte uppfattas som otrevlig, syrlig, ironisk etc när man bara lämnar rak information utan krusiduller.

Ovanstående text får du gärna uppfatta som lätt irriterad, lite besviken och skriven med en djup suck över hur känsliga folk är. Kan för övrigt slå vad om att om min signatur hade varit "Anders_H" hade du inte reagerat överhuvudtaget
 
Redigerat:
Netiquette.jpg
 
S
Hej,

Tack för bra svar. Kan man anta att alla ugnar fungerar som BigGitt beskriver, eller bör man dubbelkolla innan köp tro?

En "gammal" ugn osar garanterat då man ser en ständig rök ur gallret längst in mot väggen.

mvh /Micke
 
Precis, Nimjaneb ;-)
 
Anna_H skrev:
Det osar inte fett från ugnen, bara från grytor och stekpannor. Annars hade man haft problem för länge sedan med mikrovågsugnar, elelr hur?
Om det spills något i en micro så ligger det ju inte och bränner och osar för det är ju inga varma delar i en micro endast maten som blir varm. Dessutom är det väll inte så vanligt att man tillagar söndagssteken eller potatisgratängen i micron.
Jag har en "gammal" ugn hemma och den osar det alltid ur men det är ju inget problem då fläktkåpan är ovanför.
 
Sippan7 skrev:
Hej,

Tack för bra svar. Kan man anta att alla ugnar fungerar som BigGitt beskriver, eller bör man dubbelkolla innan köp tro?

En "gammal" ugn osar garanterat då man ser en ständig rök ur gallret längst in mot väggen.

mvh /Micke
Alla varmluftsugnar.
 
Vi har fläkten över hällen i köksön och varmluftsugnen "bakom ryggen" när man står vid spisen.

Det kommer som sagt inget fett ur ugnen, bara ånga. Däremot kan det osa kraftigt ibland om det skulle bränna i ugnen, men det tycker jag fläkten tvärs över gången tar hand om riktigt bra.
 
Nanny Fine
Nimajneb skrev:
[bild]

Haha, den var hur bra som helst!

Som svar till AnnaH; Nej, man behöver inte skriva hjärtan o krusiduller, men man kan välja att undvika retoriska frågor och bisatser typ "eller hur?", eftersom dessa (ej kombinerat med hjärtan o krusiduller) lätt kan uppfattas som just syrliga. Kan hända att jag läste in för mycket i det du skrev, men man har ett visst ansvar även som avsändare...
Ser fram emot framtida inlägg från dig, Anna.
 
Fördelarna med en högre placeringen av ugnen är betydligt större än nackdelarna med en placering längre från fläkten.
 
Tune skrev:
Fördelarna med en högre placeringen av ugnen är betydligt större än nackdelarna med en placering längre från fläkten.
Vi har ugnen lågt "bakom ryggen", ca 40 cm över golv. Sedan kommer micron ca 1 m ög ovanpå ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.