Thomas59 skrev:
Kom med förslag på bästa JULRELATERADE testet av borrhammaren så ska vi se om vi kan vaska fram nåt pris.
1) Knacka loss några tegelstenar ur skorstenen så att tomterackarn kommer in och ut smidigare.
2) Hacka bort is från uppfarten så att inte faster Ragatha halkar och bryter lårbenshalsen och för all framtid stryker er från julklappslistan.
3) Vem behöver julgransfot? Borra upp ett hål i direkt i golvet (pluspoäng för betongbjälklag/klinker).
4) Nävisstnä, det var visst bara 12 mm? Nå, byt ut julgranen i nr 3 mot adventsljusen då.
5) Gör din egen adventskalender med 24 luckor (hål). I granit. På tid.
 
Lite sent att komma med förslag på jul-relaterade tester tycker jag. En raketramp inför nyår i kantstenen borde ge den något att bita i. 20st 12mm hål på lagom avstånd räcker väl för de flesta nyårs astronauter.
 
Skit, jag vill oxo ha julklappar från Dieter Schmidt :)
 
Nu har jag fått min maskin. Aviseringen låg i brevlådan när vi kom hem efter julfirandet. Det var bara att hämta på Coop. Jag har plockat ned allt i småbitar, fotograferat och börjat sätta ihop igen. Nu vet jag hur en borrhammare fungerar! Sinnrik konstruktion. En liten sak jag kan avslöja är att sprängskissen på Boschs hemsida på en punkt avviker från verkligheten. Det går att lösa ändå, men det var bra att jag hade kameran framme vid isärplockandet.

Jag kommer att avrapportera borrhammartestandet i en egen tråd. Det blir för rörigt att lägga upp den i den här tråden.

Julklapparna från Dieter Schmid var precis vad jag önskade mig. Vi har en liten famljetradition, och det är att vi vuxna köper julklappar till oss själva. Det blev en liten 150 mm Starrett kombinationsvinkel och en Incra 300 mm T-square-linjal Kombivinkeln kommer absolut att bli en favorit. Incralinjalen verkar mycket trevlig, men också mycket ömtålig. Vi får se hur länge den överlever. Min är alltså längre än den på bilden.

Kombivinkel
st306425.jpg

Incralinjal
incra304072.jpg
 
Redigerat:
Mattias, plockar du även ner din nya bil i atomer innan du provkör dem? ;)
 
Nimajneb skrev:
Mattias, plockar du även ner din nya bil i atomer innan du provkör dem? ;)
Gör inte alla det?

Det första jag gjorde när vi köpte ny bil var att plocka bort toppen för att kontrollmäta kamaxlarnas axialspel ;)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Mattias, plockar du även ner din nya bil i atomer innan du provkör dem? ;)
Nej, jag ser inte den här maskinen som min nya maskin. Det är en maskin som jag har fått förtroendet att testa för Byggahus' räkning. Sen får jag behålla vad som blir kvar av den som tack för hjälpen. Jag vet faktiskt inte vad jag skall ha den till efter att jag har testat den. Jag kommer nog på något.
 
Har testat "disktrasan". :)

Fungerade utmärkt till att torka av utsidan på den ymnigt inoljade maskinen.

Kan avslöja att det kommer en del jämförelser mellan Boschen och min trotjänare DeWalt DC988 XRP Hammer Drill.

Den senare är treväxlad och har en fullständigt brutal råstyrka vilken nära nog knäckt min högra handled vid ett par tillfällen. Ska bli intressant att jämföra med tyskt finlir.

(Skillnaden i batteristorlek framgår fö av bilden. Bosch 1.5 Ah, DeWalt 2.4 Ah NiCd.)
 
  • IMG_1275.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej,den här är en riktig borrhammare med riktigt SDS+ fäste. Uneo:n har något eget fäste som bara finns på den maskinen. Den blåa är faktiskt riktigt kompetent, men den är också betydligt större än Uneo:n.

Jag har bytt fettet i Den blåa maskinens växelhus, eftersom originalfettet hade separerat som ett riktigt lågkvalitetsfett. Mer om detta senare.
 
Har du borrat med den än?
 
Jodå, den är faktiskt bättre på att göra hål än vad jag trodde. Eftersom manualen säger att 12 mm är max i betong, har jag testat både 16 mm och 18 mm. Det går inte jättefort, men bättre än jag trodde. Min erfarenhet är att det brukar finnas en maxgräns i diameter, där det helt enkelt inte går att borra alls. Jag skall testa i morgon med 20 mm. Min källartrapp börjar likna en schweitzerost, men det går ju alltid att fylla igen med ny betong.
 
Desto bättre att de fyra andra borrhammarna med stor sannolikhet kommer testas med originalfett. Om de fyra andra dör och Mattias källartrappa inte tar slut vet vi ju vem som gjorde rätt.
 
Jag för min del är väldigt intresserad av just olika tester så det är kul att Mattias plockar isär maskinen.

Om man sedan i slutändan köper en likadan maskin så är det intressant att veta hur den ser ut invändigt eller om det finns enkla tweaks för oss som inte räds att bryta garantin och dissekrera den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.