Mycket snyggt bord
Grattis till lyckat bygge!
 
Någon stans ska man ju börja, varför inte i hallen. En enkel hylla med kromad garderobstång, stomme i björk och lite inläggning i teak. Teakbitarna kommer från listerna runt gamla ytterdörren från -55 som jag bytte i höstas. Även klädhängaren är av björk med lite infälld teak.
 
  • IMGP6005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schysst hylla.


/woodchuck
 
Ny loftsäng till pojken. Byggd i mdf med ribb-botten från Ikea. Trappsteg i fur. Allt lackat med becker vit halvmatt. Det är ett helsike att få det slätt med vattenbaserad färg om man inte sprutar..
 
  • ImageUploadedByTapatalk1324449946.854986.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fogat ihop ett vedställ med min 2 åriga dotter. De är gjorda "halvt-i-halvt-i-halvt" så att säga. I brist på annan bättre plats så höll vi till på golvet i hallen och i duschen på de små lediga stunder som blir. Riktigt kul o göra detta tillsammans - har ju tex redan fått en lärling, 2 år gammal :wow:
Stället är målat 2 ggr i pärlgrå äggoljetempera. Nu väntar bara att färgen ska härda så att det går o ta in ved :rolleyes:
 
  • Vedställ 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedställ 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedställ 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedställ 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vedställ 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vedställ 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vedställ 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag gillar inlevelsen i bild nr:4.
Det är otroligt kul när man kan engagera barnen

God Jul
 
Inte något skrytobjekt, men det är början! Betong skiva som är behandlad med en vaxolja och ett underrede i ask som är vitoljad. Tack för all inspiration man får här!

/Anders
 
  • DSC_3365.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_3361.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_3362.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt bord!

Hur har du sammanfogat bordsskivan med "stommen"?
 
hantverkare1 skrev:
Riktigt snyggt bord!

Hur har du sammanfogat bordsskivan med "stommen"?

Tack för det! d^_^b

Jag hade först en tanke om skruva fast mha plugg (i betongen), men eftersom skivan väger runt 80 kg så har jag inte upplevt att den vill rymma...

/Anders
 
Snyggt bord! Helt klart något att vara stolt över!
 
Snyggt bord och fin finnish! Vad har du använt för betong och har du några knep som kan vara bra att ha med sig? Antar att du byggt formen i formplyfa, silikon i kanterna och sen matolja i formen, sen lite armering och gjutning..?

Jag har gjutit bänkskivor till vårt kök ganska nyss och de är lite ruffare, fast vi gillar för visso rufft :)
 
fredrik.an skrev:
Snyggt bord och fin finnish! Vad har du använt för betong och har du några knep som kan vara bra att ha med sig? Antar att du byggt formen i formplyfa, silikon i kanterna och sen matolja i formen, sen lite armering och gjutning..?

Jag har gjutit bänkskivor till vårt kök ganska nyss och de är lite ruffare, fast vi gillar för visso rufft :)
Jag har använt finbetong som jag har gjort lösare än man ska, för att kompensera för hållfasthets minskningen så har jag blandat in cement. Detta tips hittade jag någonstans på nätet, hittade det inte nu men ska försöka hitta det senare.

Jag har gjutit lite bänkar förut och skillnaden jag gjorde denna gång var att använda en slagborrmaskin för att vibrera med. Otroligt effektivt, så jag blev nästan lite besviken att det var så mycket bubblor i denna skiva. Jag skulle ha kört mer...:(

I övrigt har jag gått till väga som du beskriver ovan.

/Anders
 
acn27 skrev:
Jag har använt finbetong som jag har gjort lösare än man ska, för att kompensera för hållfasthets minskningen så har jag blandat in cement. Detta tips hittade jag någonstans på nätet, hittade det inte nu men ska försöka hitta det senare.

Jag har gjutit lite bänkar förut och skillnaden jag gjorde denna gång var att använda en slagborrmaskin för att vibrera med. Otroligt effektivt, så jag blev nästan lite besviken att det var så mycket bubblor i denna skiva. Jag skulle ha kört mer...:(

I övrigt har jag gått till väga som du beskriver ovan.

/Anders
Åh cement, det var ett bra tips. Jag hade också mer vatten i min andra gjutning och det blev mycket bättre. Hade 1 lite vatten mer per påse, vad körde du? Vibrerade också med en slagborr och hade nog också behövt vibrera lite till.
 
fredrik.an skrev:
Åh cement, det var ett bra tips. Jag hade också mer vatten i min andra gjutning och det blev mycket bättre. Hade 1 lite vatten mer per påse, vad körde du? Vibrerade också med en slagborr och hade nog också behövt vibrera lite till.
Som sagt jag hittade tipset om cement på nätet någon stans, här är ett inlägg i samma ämne: http://www.byggahus.se/forum/byggma...n-bankskiva-i-betong-bilder-fragor-9.html#124
Det var inte där jag hittade det men jag verkar inte vara helt fel ute.

Jag använde nog 5 liter vatten/säck. Jag har inte haft några problem med denna bladning i varken bänkarna eller denna skiva. Hoppas inte problemen kommer med tiden bara...:S

Glömde skirva det att jag bara har handslipat med vattenslippapper avsett för sten, tre finheter avslutade med 600.

/Anders
 
Snyggt med betong :) Jag experimenterar en hel del. Det enda jag inte känner mig bekväm med är slipningen. Skulle vilja ha tips på var man kan köpa bra slippapper och gärna så man kan använda maskin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.