Enligt svensk domstol ska man iofs skruva isär och inspektera det man installerar, eftersom en elmontör blivit dömd för vållande till annans död efter att ha installerat ett elektriskt element, som var felkopplat innuti, vilket ledde till att höljet blev strömförande och ett barn dog.
 
Gällande eluttaget så blir det rätt svårt att koppla in den utan att öppna den först ...
 
Man blir lite mörkrädd.. har ju tex ingen aning om hur det är kopplat inne i byggcentralen från Malmbergs. :O

Jag har tidigare råkat ut för säkerhetsbrytare som inte bröt (finns en gammal tråd om detta). Det var lagom kul att få en kyss av värmepumpen. Tur att det var innedelen jag jobbade med.

Kontentan är väl MÄT, MÄT och MÄT IGEN.
 
Ser gärna en tutorial om HUR man mäter och VAD man mäter och VARFÖR samt vad det betyder.
Eller det är bara jag som känner mig lite dum när det kommer till ohm,watt,volt,ampere och allt vad ni kallar strömmen ? ;)
Själv har jag helt övergått till sån där penna med två sladdar som visar 230 och 400 med en lampa, visar nåt mer men detta är det enda jag ser av naturliga skäl.
Självklart vet jag att infon finns därute men ändå.
En guide på Byggahus är alltid bäst :)
 
Blindnit skrev:
Själv har jag helt övergått till sån där penna med två sladdar som visar 230 och 400 med en lampa
Hört att pennor inte är särskilt tillförlitliga.
 
Daniel78 skrev:
Enligt svensk domstol ska man iofs skruva isär och inspektera det man installerar, eftersom en elmontör blivit dömd för vållande till annans död efter att ha installerat ett elektriskt element, som var felkopplat innuti, vilket ledde till att höljet blev strömförande och ett barn dog.
Där har han brustit i allt vad kontroll heter, men då pratar vi t.ex om kontinuitetskontrollen av skyddsjorden etc. Jag tror inte han blev fälld för att inte ha skruvat isär och kontrollerat elradiatorn internt.
 
tjaboo skrev:
Hört att pennor inte är särskilt tillförlitliga.
Tänker du inte på beröringsfria pennor nu? Typ Phasen och liknande?
 
tjaboo skrev:
Hört att pennor inte är särskilt tillförlitliga.
Möjligt, men dom lyser på ett lättfattligt sätt och man riskerar inte att ha vredet fel som på andra instrument.
I mitt fall handlar det ju inte om att mäta exakt volttal eller så, bara ström av eller på och jag anser att det räcker för mig.
Givetvis gör jag alltid dummychecken innan jag bryter nåt för att se att där är ström så att säga.
 
Mikael_L
Den här ska alla som inte känner sig så jättesäkra på multimetrar köpa, innan dom börjar mäta på 230/400V.
http://www.jula.se/tangamperemeter-ut201-405011
405011-jpg.jpg
och 399:- måste ju vara som ett fynd. Även Elfa säljer dessa instrument, men till ett annat pris, så så jättedåliga bör dom inte vara.

Ja egentligen borde även t.ex. jag köpa en sådan, ty även jag har lyckats med konsttycket att ha sladdarna i strömmätningshålen när jag sen lägger mätprobarna över något spänningsförande.
PANG ! säger det, och så inser man att man ska vara lycklig att det inte blev en utvecklad ljusbåge. :O

Med detta instrument kan man nästan inte skada sig då man mäter i alla fall. Ty det har en rätt hygglig klassning cat III 600V, vilket i klartext betyder att man kan mäta i allt från fasadmätarskåp och elcentraler i vanliga hem och instrumentet ska klara de tillgängliga kortslutningsenergierna utan att skada användaren.
Och sen finns det inget strömmätningsområde med kabelmätning, dvs det vanligaste felet vid personskador när ett mätinstrument exploderar i handen på användaren.
 
Är du säker på att det är CAT III? Det står ingenstans vad jag kan se.
 
Mikael_L
Fel av mig. :blushing:
Det var cat II 600V och cat III 300V
UT-201.jpg

Men det är ändå ett relativt vettigt instrument för den som inte springer omkring på industrin eller mäter i stora fördelningscentraler.
 
Mikael_L
Jadu, det kan man fråga sig ... :)

Jag såg att kjell.com också har den, till samma pris som Jula.

Men du mycke_nu, köper du en sådan under en av dina USA-resor kan du väl tjacka en åt mig också. Så gör vi upp om'et efteråt. :)
 
Jag har just slutat med flängandet över Atlanten, men såg att instrumentet går att köpa för ca 15 pund på internet i UK. Det kanske skulle kunna vara något?
 
Daniel78 skrev:
Enligt svensk domstol ska man iofs skruva isär och inspektera det man installerar, eftersom en elmontör blivit dömd för vållande till annans död efter att ha installerat ett elektriskt element, som var felkopplat innuti, vilket ledde till att höljet blev strömförande och ett barn dog.
Radiatorn var felkopplad på "inre" sidan av plinten. Dvs man behövde inte skruva isär något för att se att det var fel.

Domstolen ansåg att en utbildad elektriker borde ha sett detta, eller upptäckt felet vid kontrollmätningarna man ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.