Har fått installerat en handdukstork med PEX i skyddsrör, där PEX-rören efter väggenomföring är synliga. Är det ok? Är det vanligt förekommande?
 
  • IMG_1028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var glad för att det knappast syns i ditt fall;) Jag reagerade på samma sätt när alla anslutningar till våra element i vårt nybyggda hus hade pexrör från golv till element. Tydligen är det helt normalt och vad man kan förvänta sig, men jag tycker det är riktigt fult.q(;^;)p
 
Råkade nyligen ut för liknande grej när jag anlitade en rörläggare som jag inte brukar anlita till ett jobb och han använde PEX.
Mina vanliga rörläggare kör med prisol och då slipper man såna här fula lösningar som vi också fick på en del ställen nu hos denna kunden.
 
Är det samma h-tork som jag tror att det är, så kan du ju prova släppa på insexskruvarna på infästningen å se om du kan trycka in den närmare väggen. D borde gå att få in den nästan helt isf...
 
Jag tycker att man borde ha använt samma typ av genomföring som när man sätter en duschkran på väggen, men med cc40 ist för cc160. Då blir det både heltätt och snyggt.
 
Det kanske till och med går att byta ut den fula och mindre bra tätbrickan som jornor02 har mot en sådan Vatettbricka. Det kostar ju bara några 100-lappar.
 
Tycker det ser illa ut.
Jag körde också PEX-rör med väggbricka till min handdukstork. Verkar som rörisen snålat in på den, kostar några kronor

har en bild på den om du är intresserad.
 
Tycker det ser bra ut! Vi snackar max 2 cm synliga rör, och det ser bra ut i övrigt antar jag?
 
Krilleman Krilleman skrev:
kvalitets märket Vatette har bra lösningar på detta, tex

[länk]
Väcker en gammal tråd, har samma problem och undrar om någon har en uppdaterad länk till exempelvis det som @Krilleman ovan länkar till? Hittar inget uppenbart lämpligt under "Väggenomföringssystem" på Vatettes nuvarande hemsida. Tack på förhand!
 
Varför avslutar man inte pexröret i väggbrickan, "som vanligt"?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Varför avslutar man inte pexröret i väggbrickan, "som vanligt"?
Du spar några få kronor. En "riktig" täckbricka kostar ju åtminstone 40kr mer så det blir ju två påsar chips extra till fredagsmyset. :thinking:
Annars kan det väl vara bra om man har långa rör och vill använda lite grövre dimension, typ 20mm. Då finns det väl inga riktiga täckbrickor som passar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Detta är en koppling till en radiator. CC inkoppling radiator är längre från väggen än vad jag vet att någon täckbricka kan täcka. Först kommer PEX, sen en vinkel in till radiatorn. Sitter en vit plasttäckbricka mot väggen. Men där emellan är ett antal cm med exponerad pex (med texten synlig också). Vet inte annars hur man skulle löst det. Förutom att inte använt pex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.