-MH- : Jo exakt! O det är väl det viktigaste? ... :p
 
Isolerade kabelskor å allt, det blir väl bra? :p

Det övergår mitt förstånd varför folk gör sånadär fulkopplingar på ett ställe där en orolig granne riskerar att få syn på det? På nåt sätt kan jag "begripa" varför man tar bort stickproppen från en skarvsladd och ansluter i en dosa utan korrekt genomföring och dragavlastning för nåt halvprovisoriskt, men ska man fuska får man väl gömma det så ingen ser i alla fall ;)
 
Jag monterade en fläkt i vårt ena badrum för några dagar sedan och tänkte då ta och passa på att montera bort armaturerna och uttaget som föregående ägare monterat (dom har varit urkopplade sedan dagen vi flyttade in, men jag har inte brytt mig om att montera bort dom förrän nu eftersom hela badrummet ändå ska rivas, kakel direkt på gips utan några fuktspärrar över huvud taget)

Två lamparmaturer, helt öppna, motsvarande IP20 och med lampsockeln uppåt, samt ett jordat eluttag, kabelinföring uppåt, tätat med typ PL400 som blivit hårt och skört och slutade täta för många år sedan.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på eluttaget.
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbilder på lamparmaturerna, lampsladd till den ena och EK till den andra, alla kablar ligger inbakade i kakelfixen och inte i några rör någonstans.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är den finaste bilden av alla.
På kakelplattan i mitten högst upp ser man en liten fläck, det är jag som tätat hålet där dushdraperistången satt monterad när vi flyttade in.
Det var monterat så att lampan hamnade innanför draperiet när man drog för det.
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite roligt också att han brytt sig om att montera plugg i alla hålen, men han har klippt ner dom till ca 20mm eftersom det är timmervägg bakom, han har dock inte tätat ett enda hål med silikon, varken i eller utanför duschen, inte ens dushblandarens genomföringar är tätade, och som sagt, inga tätskikt.

Dessa småsaker är iofs ingenting mot vad jag hittat tidigare, en del av dessa finns på http://www.akkk.se/huset/el/index.htm och jag har tidigare skrivit om dom i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-varsta-husagare.html
 
Daniel78 skrev:
Närbild på eluttaget.
Tja, varför bekymra sig om att dra fram skyddsjorden? :O
 
mycke_nu skrev:
Tja, varför bekymra sig om att dra fram skyddsjorden? :O
Det var nog bara tur, för han hade nog lagt fas på jordstiften ifall han hade haft 3 ledare att hålla reda på, så hade han gjort i stora delar av resten av huset.

I hela vardagsrummet var t.ex. alla jordstift strömförande, och i en pump han hade kopplat in så hade han klämt jord-ledaren mot en av faserna, och när sedan säkringen gick så hade han kopplat loss jord-ledaren i gruppcentralen.
 
Daniel78 skrev:
I hela vardagsrummet var t.ex. alla jordstift strömförande, och i en pump han hade kopplat in så hade han klämt jord-ledaren mot en av faserna, och när sedan säkringen gick så hade han kopplat loss jord-ledaren i gruppcentralen.
Hade det varit någon annan än du som skrivit detta, hade jag inte trott på det. :O

Jordfelsbrytare fanns väl inte antar jag? ;)
 
Daniel78 skrev:
I hela vardagsrummet var t.ex. alla jordstift strömförande, och i en pump han hade kopplat in så hade han klämt jord-ledaren mot en av faserna, och när sedan säkringen gick så hade han kopplat loss jord-ledaren i gruppcentralen.
Den där får vi nog utse till värsta elhacket genom tiderna!! d^_^bq(;^;)pq(;^;)pq(;^;)p
 
-MH- skrev:
Hade det varit någon annan än du som skrivit detta, hade jag inte trott på det. :O

Jordfelsbrytare fanns väl inte antar jag? ;)
Hehe, jag berättar väääääldigt sällan om vårt hus för folk jag träffar, av den enkla anledningen att ingen tror på mig.. dom enda jag berättar något för är dom som jag kan visa bilder för, eller som kommer hit och ser det..

Jordfelsbrytare fanns inte nej.. men en j-vla massa jordfel fanns det :)
 
mycke_nu skrev:
Den där får vi nog utse till värsta elhacket genom tiderna!! d^_^bq(;^;)pq(;^;)pq(;^;)p
Snabbt och enkelt!
Bara 1 skruv att lossa i centralen, mot 4 skruvar att öppna locket på pumpen :)
 
Daniel, du har inte funderat på att skaffa paypal-konto på din site där du har bilderna? "Tycker du att detta är det värsta du har sett, skänk en slant!"
 
-MH- skrev:
Daniel, du har inte funderat på att skaffa paypal-konto på din site där du har bilderna? "Tycker du att detta är det värsta du har sett, skänk en slant!"
Nja.. jag är inte riktigt den typen som "tigger" av andra, jag är tyvärr den typen som alltid ger till andra, men aldrig ser till att få tillbaks (tid, pengar, maskiner, saker)

Under tiden som vi bott här så har jag lagt fler timmar på att hjälpa mina kollegor på jobbet än vad jag lagt på att bygga här hemma (utan ersättning, och för det mesta utan att någon vetat om hur mycket tid, energi och pengar jag lagt ner), bara för att arbetsledningen varken förstått sig på arbetsmiljö, produktionsteknik eller folks beteende.

Nu i efterhand så hade jag gärna fått tillbaks dom över 3000 timmarna jag arbetat gratis åt min förra arbetsgivare, hade jag lagt dom timmarna hemma eller på familjen så hade vi nog mått rätt mycket bättre här hemma nu, både fysiskt och psykiskt..
 
Tyvärr är jag sådan att jag inte helst inte frågar om hjälp heller, fast det beror nog mest på att jag inte känner någon (längre) som jag skulle lita på med ens det enklaste verktyg i handen.. vilket resulterat i att jag har både rivt och byggt 99% av allt här hemma helt själv.

Självklart har frugan hjälpt till med städning och sådant, men dom tunga eller farliga sakerna har jag i det absolut längsta sett till att hon sluppit.

Montera 4,5m lång pärlspont i taket på vardagsrummet ensam var en liten utmaning med panelclips (3,5m i takhöjd), det blev måååånga steg upp och ner på stegarna.
I sovrummet var det bara 3,3m lång panel, och bara 2,5m i takhöjd, så där räckte det med en liten pall att springa upp och ner på :)
 
Smidigt med flatstift till snabbkoppling när man vill tjuva ström. Bara rycka ur och på med locket så är spåren borta.
 
Göran.W
Någon som ser felet.
Feltema art nr 35-713 direkt ur förpackningen
 
  • 100_1691.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack gode Gud för JFB! Fast säkringen hade väl gått med en gång, hur upptäckte du det?
 
  • Gilla
Marrebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.