Status
Inte öppen för fler kommentarer.
LOL, får en flashback från mina år på Tunaskolan i mitten på 70-talet. För att få ordning på vandaliseringen av toaletterna fick varje klass en egen liten toa som man hade ansvar för. Vi grabbar ville ju vara coola så vi tapetserade hela toan, väggar och tak, med brudar från Lektyr och Fibban. Tjejerna i klassen klagade inte (kanske inte tordes) men satan i gatan när skolledningen fick nys om det, då var det upp i lokaltidningarna.
 
Faktiskt behöver det sannorlikt inte ens finnas någon kalender för att det ska bli en fällande dom vid anmälan, det räcker troligen att hävda att man har kalendrar där hon inte har tillträde.

Har tyvärr inte lyckats googla fram några referenser, men jag vill minnas att det stod i tidningarna för några år sedan om en fällande dom där två personer på en arbetsplats, en man och en kvinna, blev fällda för sexuella trakaserrier när de hade en så kallad "hård ton" sins emellan, då en tredje person tog illa upp av att höra på det, trots att personen inte själv var utsatt för kommentarerna.

Det hanldar inte om att ha rätt att ittta på lättklädda damer när man vill utan om att respeketera alla människor.
 
Thomas Lundquist
JPA666 skrev:
Hej!

Undrar ifall det verkligen stämmer att det är olagligt med en kalender med "lättklädda" tjejer på en svensk arbetsplats.
Kalendern sitter i en verkstad ombord på en båt och nu har en kvinnlig elev opponerat sig kraftigt och hävdar att det är direkt olagligt med sådana.

Kalendern är rätt oskyldig,bara "tuttar och lite rumpa"...:)

J P-A
Jag är för att få ha kalender så länge alla tycker det är ok.

Jag hade även självklart plockat ner den innan en kvinnlig elev skulle komma.

Samtidigt måste man undra vart vi är på väg, genusdagis t.e.x??
Kan någon här förklara det för mig?
 
Anna_H skrev:
...en man och en kvinna, blev fällda för sexuella trakaserrier när de hade en så kallad "hård ton" sins emellan, då en tredje person tog illa upp av att höra på det, trots att personen inte själv var utsatt för kommentarerna...
Tyvärr så förvånar det mig inte... Det är Sverige i ett nötskal. Den som gnäller mest, får rätt!

Hela den här historien påminner mig om en annan lika tramsig historia. Det var ett par som ville måla om sitt radhus. Då var det en gammal surgubbe som överklagade eftersom han tyckte att alla radhusen skulle ha samma färg, för de hade dem haft när han flyttade in. Att gubben bodde flera gator bort, och aldrig skulle behöva titta på huset ifråga, tyckte han inte hade med saken att göra.
 
Ska man vara lite allvarlig så ser jag det mest som lite komiskt och framförallt obegripligt att man överhuvudtaget tycker att det är en bra idé och särskilt moget att hänga upp en kalender med halvnakna tjejer på arbetsplatsen och att man sen också blir lite förvånad och upprörd över att de flesta inte tycker att det är riktigt OK oavsett om det är olagligt eller inte.
 
haha! Störtlöjligt, jag förstår inte hur man kan tycka de ä jobbigt med en tjejkalender. hoppas inte tjejen på båten börjar ogilla dom gröna tapeterna för då måste dom vell oxå plockas ner. vart ska gränsen gå?
Låt kalendern sitta uppe!
 
Thomas Lundquist
Redigerat:
Cujo skrev:
Tyvärr så förvånar det mig inte... Det är Sverige i ett nötskal. Den som gnäller mest, får rätt!

Hela den här historien påminner mig om en annan lika tramsig historia. Det var ett par som ville måla om sitt radhus. Då var det en gammal surgubbe som överklagade eftersom han tyckte att alla radhusen skulle ha samma färg, för de hade dem haft när han flyttade in. Att gubben bodde flera gator bort, och aldrig skulle behöva titta på huset ifråga, tyckte han inte hade med saken att göra.
Det hanldar inte om att vara gnälligast utan om att män faktiskt kränker kvinnor genom att hävda sin rätt att få ha avklädda bilder på arbetspaltsen. Din jämförelse haltar betänkligt då inte den fulaste husfärg man kan tänka sig kan vara kränkande, vare sig för en individ eller för en grupp.

Att sedan hävda att dekvinnor som känner sig kränkta är tramsiga är ännu ett sätt att trycka ner och förlöjliga, Hur ska dehn kvinna som känner sig kränkr i den situationen kunna gå ur det med hedern i behåll, när männen sitter där och höhöar och säger saker som "Vilken månad är du på?"eller "När få vi se dig i en sån kalender?" eller "du blev väl inte sur, lilla gumman?" eller "Vad känslig du var då?" eller om någon rent av vågar sig på att ta ner den: "Tyckte du så mycket om den, vi kan köpa fler?"

Jodå, jag har sommarjobbat i ett järnverk som sagt, så jag kan alla replikerna. Som kvinna går det inte att gå segrande ur den diskussionen.

Sverige i ett nötskal:
Ett land där en kvinna kan gå till jobbet med huvudet högt och inte behöver acceptera att bli höhöad åt och muntligt avklädd, även om hon är ensam kvinna på jobbet.
 
daugaard skrev:
haha! Störtlöjligt, jag förstår inte hur man kan tycka de ä jobbigt med en tjejkalender. hoppas inte tjejen på båten börjar ogilla dom gröna tapeterna för då måste dom vell oxå plockas ner. vart ska gränsen gå?
Låt kalendern sitta uppe!
Jag ställer mig till dom som inte tycker det är "jobbigt", men jag tycker definitivt inte det är lämpligt eller professionellt på något sätt.

Jag tycker att vem som helst ska kunna röra sig vart som helst på ett företag, antingen själv eller med besökare, utan att behöva skämmas eller behöva "försvara/bortförklara" någonting så pass löjligt som en kalender.
 
Stackars elev, hon kommer inte att få det lätt om hon är så lätt-stött. Vi pratar trots allt om världens mest stock-konservativa och mansdominerade bransch. Det är väl först nyligen som kvinnor på allvar har börjat slå sig in.

För att folk som aldrig sett en båt innan så skall få lite perspektiv:

För det första så spenderar man 6 månader om året ombord. Det blir som ett andra hem vare sig man vill eller inte. Det är fullt normalt att det går veckor och månader, innan man ser en livs levande kvinna, i synnerhet i maskin där de enda besökarna brukar vara servicetekniker eller inspektörer. Sedan man tog bort ölen ombord så är enda skillnaden mellan att jobba till sjöss och att sitta i fängelse, att vi har bättre betalt.


Är faktiskt lite förvånad att folk fortfarande orkar bli upprörda över en pin-up kalender. Det är ju faktiskt 2011. Kvinnor juckar i underkläderna, i var och varannan musikvideo. Ordet feminist har för länge sedan förlorat sin egentliga betydelse, och numera är det i stort sett bara manshatare som kallar sig det.

Tyvärr är det ofta så att folk som blir PK-upprörda och saknar både humor och självdistans. Hade själv en liten incident förra året. Jag glömde att plocka ned min kalender i hytten vid avmönstring, vilket var lite klantigt eftersom jag hade en kvinnlig avlösare, men lika fullt ett ärligt misstag. Hur som helst så hade jag redan hunnit iland innan fadäsen upptäcktes. Så det var resten av besättningen som drabbades av min avlösares häftiga humör. Själv fick jag inte reda på detta förrän flera månader senare. Tänkte då i min enfald att jag skulle skoja till det lite. Så jag bad min fru att införskaffa och skicka ombord en "herr-kalender". Den sattes upp så att man kunde beundra den, när man låg i kojen. Bredvid satte jag en post-it där det stod att, jag hoppas att den här passar bättre, mvh. När jag kom ombord nästa gång så låtsades hon som ingenting. När jag kom ned i hytten så hängde den precis som jag lämnat den. Hon hade inte ens bytt månad. Hela båten hade sett det roliga, utom min avlösare... Men det ordnade upp sig till slut iaf. Kalendern fick ett gott hem hos den kvinnliga elev som kom ombord nån månad senare. Så ja, andas! Innan alla PK-nissar går i spinn, så är det väl bäst att jag förtydligar: Eleven frågade om hon kunde få kalendern.
 
Anna_H skrev:
Det hanldar inte om att vara gnälligast utan om att män faktiskt kränker kvinnor genom att hävda sin rätt att få ha avklädda bilder på arbetspaltsen. Din jämförelse haltar betänkligt då inte den fulaste husfärg man kan tänka sig kan vara kränkande, vare sig för en individ eller för en grupp.
Jag vet inte riktigt, folk har blivit så väldigt lättkränkta nu för tiden.


Anna_H skrev:
Att sedan hävda att dekvinnor som känner sig kränkta är tramsiga är ännu ett sätt att trycka ner och förlöjliga, Hur ska dehn kvinna som känner sig kränkr i den situationen kunna gå ur det med hedern i behåll, när männen sitter där och höhöar och säger saker som "Vilken månad är du på?"eller "När få vi se dig i en sån kalender?" eller "du blev väl inte sur, lilla gumman?" eller "Vad känslig du var då?" eller om någon rent av vågar sig på att ta ner den: "Tyckte du så mycket om den, vi kan köpa fler?"
Nu blandar du in personliga påhopp. Då pratar om vi om nåt helt annat, än en oskyldig kalender.


Anna_H skrev:
Jodå, jag har sommarjobbat i ett järnverk som sagt, så jag kan alla replikerna. Som kvinna går det inte att gå segrande ur den diskussionen.
Jodå, men det duger inte att komma med en massa PK-feminist-svammel. Utan du måste hugga tillbaks ordentligt, dvs ge svar på tal, så att du täpper till käften på skitgubbarna. Det riktigt fjantiga är dock att hälften av gubbarna som "hö-höar" skulle få spelet om du hängde upp en kalender med lättklädda, vältränade, lätt sotiga brandmän. Det, är hyckleri!


Anna_H skrev:
Sverige i ett nötskal:
Ett land där en kvinna kan gå till jobbet med huvudet högt och inte behöver acceptera att bli höhöad åt och muntligt avklädd, även om hon är ensam kvinna på jobbet.
Som sagt, det är en bara en kalender, personliga påhopp är nåt helt annat. Sen kan jag mycket väl hålla med om att det är långtifrån lämpligt att hänga upp en sådan kalender överallt, men samtidigt är det fel att kategoriskt hävda, att man aldrig bör hänga upp en pin-up kalender. Att sedan hävda att man blir kränkt bara för att den hänger där, när man normalt inte vistas i lokalen, det är tramsigt. Det visar bara på att vilken inflation det har gått i ordet kränkt.
 
Thomas Lundquist
Cujo skrev:
Stackars elev, hon kommer inte att få det lätt om hon är så lätt-stött. Vi pratar trots allt om världens mest stock-konservativa och mansdominerade bransch. Det är väl först nyligen som kvinnor på allvar har börjat slå sig in.
/QUOTE]
Trams, att det vore synd om henne. Hon reder sig nog men frågan är om ni klarar av trycket.

Det kanske minst sagt blir lite bögigt med bara karlar på sjön med gossar som inte vill ha fruntimmer på jobbet.
 
Thomas Lundquist skrev:
Är det ok att producera en "video/ kalender" typ detta i dagens Sverige ? [länk]

Jag tycker det är en bra och påklädd video :).
De visar ju inte ens naveln... Såååå 80-tal!

Kolla in den här istället. Den kommer igång vid 3:10.
Lady Gaga, Telephone
 
Thomas Lundquist skrev:
Trams, att det vore synd om henne. Hon reder sig nog men frågan är om ni klarar av trycket.

Det kanske minst sagt blir lite bögigt med bara karlar på sjön med gossar som inte vill ha fruntimmer på jobbet.
Vuxna män, gör saker tillsammans...:blushing:






(Sssch, säg inget till min fru!)
 
SOCKEPLAST skrev:
Så historien skall styra lagstiftningen? Dumma jag som trodde alla var lika inför lagen... :rolleyes:
Ett riktigt korkat antagande...:rolleyes:;)

Vissa är mer jämlika än andra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.