Hej,

Bilden visar generalskarven som senare förstärktes i mitt hus.
 
  • DSCF0223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har anlitat KA
Konstruktören har godkänd skarven enligt nedan
"Skarvarna på bjälkarna är medtagna i dimensioneringen av golvbjälkarna och är godkända så det ser bra ut. Med vänlig hälsning"

Han har cc30 istället för cc60 där inte finns skarvar.
 
Hassan_1400 skrev:
Jag vet att detta blir byggherrens ansvar till slut, men om konstruktören och KA godkänner utförandet kan jag inte ifrågasätta detta. om konstruktören eller KA anmärker detta kan jag hålla inne betalningen tills problemet är löst.
Jag hade problem med skarvar i bjälklag som konstruktören på FHV godkände då KA godkände detta, enligt snickaren var utförandet vidrigt men ritningsenligt.
Jag har förtroende för snickarna hittills har gruppen av 5 snickare varit proffsiga och klanderfria.
Jag tar bilder på gipsen och skickar till KA och konstruktören.
se bilden på skarven som sticker i mina ögon.
Läste du Gyproc-länken?
Där framgår det hur Gyproc vill att man ska göra.
 
Detta måste jag ta upp med KA och konstruktören , jag kan nog inte idiotförklara hantverkare som en mekaniker som jag är. Jag ringer tillverkaren och frågar.
Endast tillverkaren , KA eller konstruktören kan påtvinga ändringar i utförande.
Har konstruktören en bra försäkring renoverar jag fasaden gärna efter 7-8år på hans bekostnad om han godkänner skarvarna och sammasak gäller snickaren.
Jag har sett till att 5 olika försäkringar gäller på bygget i 10 år och betalat 31000kronor för kostnaden.
Ansvarförsäkring
entreprenadsförsäkring
byggfelsförsäkring
färdigställandeskydd
villbyggförsäkring
Gyproc länken säger att man ska ha gipsen täckt där det är risk för fukt d.v.s runt fönster och öppningar och skydda hela innan fasaden kommer till.
Däremot jag ska se till att skarvarna förstärks på undersidan innan takgyps läggs på.
tack för alla tipps.
 
Sorry, menade inte att quota dig ovan, det var chiefpetri som frågan avsåg. :)

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Hej FredrikR,

Har läst GYPROCs och har läst även Norgips rekomendationer. Skarvprofil lister skall/bör användas i alla skurna kanter, Med andra ord så skall/bör materialsats leverantören leverera erfoderlig mängd med lister så att vindskydd blir tätt. Och att man minimerar risken för att fukt ska skada konstruktionen.

Men det som verkar vara mer än regel en undantag så levererar inte FHV dessa lister till sin kund. Likalite som att dem inte levererar fästmaterial till sina material satser. Och komma med förklaringar om att det skulle bero på vilken slags verktyg snickaren använder..... Där FHV upphandlar hanverkare så kan dem också se till att spik och skruv ingår i material sats.

Undrar om detta är generellt hos alla material sats leverantörer?

mvh
chiefpetri
 
Hej,

Om det visra sig att vindskyddet inte blir tätt så får du en ökad risk för att fukt tränger in i konstruktionen och isolering. Det blir du mot konstruktören FHV i en tvist garanterat. Vem som vinner den är den som har mest pengar att strida för.

Jag bytte hela det underliggande fasadsystemet från trasig gips utan skarvlister till godkänd vindduk. Vindduk inklusive lim, klammer 9800 SEK. Huset helt klätt på 2 dagar. Puts och fasadpanel tog lite längre tid dock. Men resulatet är mycket bra.

Har nu bott i huset och ser att el räkningen ligger på under 400 kronor i månaden (nät avgift ej inräknad). Då ingår ju väme och varmvatten. Har installerat bergvärme och FTX ventilation.

chiefpetri.
 
Skrev inte Gyproc att det inte behövdes skarvlister, iaf på kortändarna, så länge det fanns en regel bakom att fästa gipset i?
Och tejpa är väl också ett alternativ, så då behövs inte listerna.
 
GYPROC skriver att det inte behövs men titta på vilken skiva dem menar då man inte behöver skarvlister. Det är fukt vi snackar om. När dem skriver om fukt så nämner dem bara Glasroc skivan.

Vilket typgodkännande gäller på det fasadsystem som monteras?

Tejpning fungerar ja, vilken tejp ska användas?

Som lekman och beställare/byggherre ska du lita på vad tillverkaren säger.

Man tecknar försäkringar och tror att nu har du minsann ett skydd som täcker dig vid eventuella skador.....som hantverkare, hus material leverantörer orsakar.

Vad kostar det att byta en fasad som är förstörd av fukt, fukten har trängt in i isolering, träkonstruktionen och har fått ligga där och "do it's thing". Rivningskostnader, nytt fasadmaterial, nya entreprenadkostnader...... Eventuellt ny isolering, bygglov..... besiktningar.....

Och du som försäkringstagare ska göra allt som i princip står i din makt för att begränsa eventuella kommande skador........

Dem skivorna som Hassan_1400 verkar ha fåt är det billigaste av material som tillverkaren/husmaterial leverantören har till vindskydd. Det är ett känsligt byggmaterial om det hanteras felaktigt.

Jag fick nått liknande som jag hittills har fått bekosta själv för att få utbytt.

mvh
chiefpetri
 
Ja, och i monteringsanvisningen för Gyprocs vindskivor/utegips så nämns inget om fukt - borde inte tillverkaren göra det om det är ett stort problem?
De skriver tex: att underkant fönsteröppningar kan skyddas genom att invändig diffusionsspärr viks ut över kanten - under byggtiden.
Kanten mellan 2 våningar behövde heller inte enligt monteringsanvisningen skyddas, så länge det finns regel bakom att fästa skivan i.
 
Glasroc H Storm™ i ytterväggar

Glasroc H Storm Vindskydd ingår i ett ytterväggssystem som är resistent mot vatten och fukt i konstruktionen.

Systemet består av en regelstomme av slitsade Thermonomic stålprofiler som bekläds med Glasroc H Storm Vindskyddsskiva på den utvändiga sidan och med Gyproc Gipsskivor på den invändiga sidan. Glasroc H Storm Vindskydd kan även monteras på träreglar, men Gyproc rekommenderar Thermonomic, då trä är känsligare ur fuktsynpunkt vid felaktig hantering eller montering.
 
CITAT Från GYPROCS HEMSIDA:

Fuktsäkra konstruktioner
Det är viktigt att försäkra sig mot vatteninträngning och fuktanhopning i ytterväggskonstruktioner. Därför ska skarvar, anslutningar och det valda fasadskiktet utföras med tillräcklig täthet. Hänsyn till detta ska tas såväl i projekteringsstadiet som i genomförandefasen.

Så till fredrikR, LÄS PÅ!!!!
 
Har du köpt ett hus med Glasroc som vindskyddsskiva, eller varför fortsätter du hänvisa till vad som gäller för den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.