Men.. Termostat-"sprötet" har inte samma problem som elpatronen.. När elpatronen värmer frigörs (eller vad man ska kalla det) kalket som då fastnar på elpatronen och sen (till en början) spricker och lossnar. Termostaten hade ingen kalkavlagring på sig, och även om sprötet ligger bland flagor av kalk blandat med vatten borde det inte ha så mstor inverkan kan jag tycka.. Kalket som ligger i botten av beredaren är skålformat med en diameter om ca 7-8 mm, termostatsprötet har en diameter på typ 4-5mm..
 
Kalken i vattnet börjar fällas ut vid en temperatur på ca 60 grader, det "fastnar" i första hand på dom heta ytorna. När lagret blir några mm tjockt lossnar det flagor som lägger sig på bottnen av beredaren. Det brukar se ut som gulbrun grus. Har man så mycket kalk i vattnet att man får problem med VVB bär man sätta in en avhärdare för vattnet, det "skonar" inte bara VVB utan även hela vattensystemet i huset tex. kranar, termostatblandare, tvättmaskiner, diskmaskiner, kastrullar mm. Med en avhärdare minskas även behovet av disk, tvättmedel drastiskt. Det finns även VVB med värmesköldar monterade på utsidan av beredaren där undviker man till största del problemet med kalkutfällning.
 
Det här börjar dra åt ett håll som knappast hjälper Bratteboo. Kalk är dåligt för varmvattenberedare, därom tror jag att alla är överens. Om en varmvattenberedare har ett sådant fel att den drar påtagligt mer el än normalt så innebär det antingen att varmvatten rinner ut i avloppet eller att isoleringen fallit av. Kalk på elementet minskar livslängden, men ökar inte elförbrukningen.

Erik
 
Elmont: känner väl till avhärdare :) det fanns ingen i huset när vi flyttade in, men i samband med renovering (omdragning av va, byte blandare mm) installerade en avhärdare och det som är best uppenbart är det minskade behovet av schampoo :) första tvättmaskinerna som gick fick vi f. ö köra extra sköljning på då tvätten "luktade" tvättmedel. En kul test var att tvätta utan tvättmedel, det "löddrade" ändå av det tvättmedel som fanns kvar i tvätten sen tidigare tvättat.
Vi hade f. Ö hårdhet 15, vilket nästan borde göra omt att duscha i :)
 
Ja lider med TS, han vill ha hjälp med en hög elförbrukning och ni svamlar om igenkalkade vattenberedare vilket är totalt ointressant då TS inte bor på typ Gotland utan har ett mjuk vatten långt uppe i Norrland.
 
Om du tror att det bara är på gottland man har kalk i vattnet så är du rätt snett ute, det är mååååååånga platser där man har mycket med kalk i vattnet som ligger på fastlandet.
Och dessutom har nog svaret på frågan getts rätt tidigt i tråden.
 
Har du egen vattenpump i huset? I en tidigare tråd med omotiverat hög elförbrukning visade sig vattenpumpen gå åt fel håll. Då den aldrig kom upp i tryckströmbrytarens frånslagstryck gick den kontinuerligt. En annan variant kan vara att pumpen eller tryckströmbrytaren är sliten så att pumpen går kontinuerligt.

Erik
 
Köp en trefas energimätare tex
https://www.m.nu/efergy-e2-tradlos-...-p-504.html?osCsid=82m3646oe5gaa1npp20uostqo0 kostar 6-700 beroende på modell.

Då kan ni se hur förbrukningen är i realtid, den går även att koppla till datorn för att analysera i efterhand och se hur förbrukningen varierat över tiden. Då ser ni om det är nått som dra ström kontinuerligt eller momentant.
Sedan kan ni gå vidare att med att försöka lokalisera det som drar den extra strömmen.

Har ni bott i huset länge så ni har historiska månadsvärden att jämföra med? Hur såg isåfall oktober 2010 ut?
Själv har jag elvärme och förbrukade ca 1080KWh 2011 men då var värmen i stort sett avslagen hela månaden (Medeltemp +7gr). 2008-09-10 låg förbrukningen på runt 14-1500 KWh (Medeltemp +4gr)

Om jag antar att ni bor i Luleå så hade ni runt 4gr i medeltemperatur. Då kan man räkna med nått som heter gradagar (Skillnad mellan inomhustemp och utetemp ((22-4)*31)=558). Ert hus/ni gjorde då av med ca 3,8KWh/graddag. Som jämförelse ligger vi på ca 3,2KWh/graddag i oktober.
Jag antar att våra hus har hyfsat samma isoleringsstandard då de är byggda ungefär samtidigt (82 mot 85). Ni ligger lite högt men inte extremt. Det kan vara så enkelt att ni har haft det lite extra varmt de veckorna ni körde el och då kan kilowatten rusa iväg en del.

Du undrar även om 30-40KWh/dygn under sommaren är högt.
Ja och nej det beror på så mycket, tex har ni kyl och frys från när huset byggdes så är det inte helt orimligt. Vi hade det (från 82) för ett par år sedan och då låg våra sommarmånader på 31-36KWh/dygn. men sedan vi bytt till nya så har sommarmånaderna legat på 18-24KWh/dygn.

Men mitt tips är att skaffa en mätare så ni ser förbrukningen över tiden. Jämföra med tidigare månader.
 
verktygsgalningen skrev:
Snaggletooth: du har säkert rätt, men varför ökar elförbrukningen när beredaren är full med kalk eller när elpatronen är full med kalkbeläggningar?
Ett antal vettiga förklaringar har redan getts, men en sak är säker, energin kan inte bara försvinna från VVB'n så där i tomma intet, bara "förflyttas" någonstans.
 
En teori om det där med kalk i varmvattenberedare är att när kalket isolerar beredaren så läcker mer värme ut i infattningen / platsen där kablarna är anslutna, alltså platsen som är sämst isolerad, och mer värme går ut i rummet än normalt.

Det kan nog inte förklara den här elräkningen dock...
 
Vattenpumpen är ett hett tips! (Ja, ordvitsen var meningen)

Jag har varit med om liknande fall där vattenpumpen gått ca 23 timmar/dygn p.g.a sliten pump men jag har även bytt elpatroner som gjort sitt, en VVB som skulle vara på 2Kw drog över 16A!!! kontinuerligt, inga synliga fel på patronen men när man ohm-mätte den emot den nya så skilde en hel del, den var helt enkelt urbränd och hade därmed sämre verkningsgrad, den som tror att verkningsgraden på värmeelement är konstant och lika bra mellan alla olika märken har fel, ett värmeelement på 2Kw ska ha en elförbrukning på 2Kw men hur mycket utav detta som blir effektiv värme kan variera, jmf med en bra och en dålig glödlampa.
 
kolvas skrev:
ett värmeelement på 2Kw ska ha en elförbrukning på 2Kw men hur mycket utav detta som blir effektiv värme kan variera.
Var tar energin som inte blir "effektiv värme" vägen?
 
Alfredo skrev:
Var tar energin som inte blir "effektiv värme" vägen?
Enkelt förklarat: det går åt mer energi för att skapa den effektiva värmen
 
kolvas skrev:
Enkelt förklarat: det går åt mer energi för att skapa den effektiva värmen
De här ineffektiva värmeelementen du pratar om där 2kW instoppad energi inte resulterar i 2kW värmeenergi, var tar den energin vägen menar du? Blir det till ljud? eller ljus kanske?

Energi kan inte förstöras, bara omvandlas... :rolleyes:
 
nsiak skrev:
De här ineffektiva värmeelementen du pratar om där 2kW instoppad energi inte resulterar i 2kW värmeenergi, var tar den energin vägen menar du? Blir det till ljud? eller ljus kanske?

Energi kan inte förstöras, bara omvandlas... :rolleyes:
Så du menar alltså att bara för att energi inte kan förstöras så är alla värmeelement lika effektiva?
Du vill därmed påstå att gamla elradiatorer från 50-talet är lika effektiva som en ny elradiator?
Olika material i värmeelementen skapar olika förutsättningar för olika effektivitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.