Thomas Lundquist
Bambi skrev:
Thomas,

Ja visst kan det bukta, men alla kanske inte är så genialiskt duktiga som dig så de ser det med ögonmåttet hur mycket det är, då kan rätskivan vara till bra hjälp :)

Eller kan de vara så duktiga som besiktningsmannen här hemma, han såg med ögat att det var rätt fall :)

Mvh
Bambi
Kan inte en besiktningsman se att ett yttertak buktar med blotta ögat så är det definitivt inget problem. Då är man nitisk som besiktningsman om man trots det ska lägga på en rätskiva på en gammal träkåk. Bättre att lägga fokus på annat då.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Oavsett marknadsläge kan branschen välja att agera för att underlätta för konsumenten. Hantverkaravtal, tydliga branschstandarder osv osv osv. Eller så väljer man att inte göra det, vilket väl är vad vi ser just nu.
Som sagt, branchen skulle kunna göra oändligt för att underlätta för köparen. Men varför skulle dom vilja det? Dom VILL inte. Och så länge dom inte VILL kommer dom inte göra något. Punkt.
 
Thomas Lundquist
mr bygg.

Vi tycker lika med skillnaden att jag som byggare tyckte att den besiktningsmannen på ett onödigt sätt ville påpeka en buktning av ett gammalt tak.

Sen vet man inte heller hur mycket efterkonstruktion redaktionen gjort eftersom dom inte visade hans majprotokoll.

Det vidriga är att besiktningsmän säljer sig billigt till mäklare.

Att man som konsument kan ha vissa tvivel för hantverkare förstår jag då det finns massa skitiga klåpare som kallar sig för hantverkare.
En besiktningsman däremot är lite som morfar, en man ska kunna lita på alla dar i veckan.
Hur grisig är konsultbranschen måntro?
Här finns det nog fler stenar att lyfta på :).
 
Thomas Lundquist
SOCKEPLAST skrev:
Som sagt, branchen skulle kunna göra oändligt för att underlätta för köparen. Men varför skulle dom vilja det? Dom VILL inte. Och så länge dom inte VILL kommer dom inte göra något. Punkt.
Ge mig en anledning till att jag vill jobba i en bransch med dåligt ryckte!
Jag jobbar som sagt dagligen mot privatpersoner och vill inte ha misstänksamma kunder.

Att det finns mängder med åtgärdar att göra är väl självklart, men inget får ju kosta.
Du verkar sitta på en hög med förslag så kom med ett i alla fall som är rimligt och inte fördyrande för konsumenten då dom redan tycker att det är för dyrt.
 
Ja, vi är nog i stort sett överens och om buktningen på taket var bland det värre felen eller om det bara togs upp i reportaget är svårt att säga. Klart var väl att taket var allt annat än bra oavsett buktigheten.

Sen är vi förhoppningsvis också överens om att en nitisk besiktningsman är bättre än en okunnig/slarvig/bedräglig besiktningsman i alla fall för en köpare.

Att det finns klåpare inom besiktningsmännen har väl med all tydlighet visats ett flertal gånger och det kommer knappast som någon nyhet.

Konsulter finns det väl inom i stort sett alla områden idag, så menar du samtliga konsulter eller är det någon specifik bransch du tänker på?
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Att det finns klåpare inom besiktningsmännen har väl med all tydlighet visats ett flertal gånger och det kommer knappast som någon nyhet.

Konsulter finns det väl inom i stort sett alla områden idag, så menar du samtliga konsulter eller är det någon specifik bransch du tänker på?
Men jag trodde ärligt talat inte att dom sålde sig så enkelt som programmet visade.

Ja, vi kan väl ta ett riktig granskning på konsulter överlag, det är väl en viss typ av branschfolk och jag tror bestämt att även konsulter är lycksökare och hattar mellan branscher med snabba cash.
Dom river av folk och företag massa pengar med hutlösa timdebiteringar och påstår sig ha spetskompetens vilket ofta visar sig vara helt fel utan bara är profithungriga personer som sover gott trots sina agerande.
 
Thomas Lundquist skrev:
Ge mig en anledning till att jag vill jobba i en bransch med dåligt ryckte!
Jag jobbar som sagt dagligen mot privatpersoner och vill inte ha misstänksamma kunder.

Att det finns mängder med åtgärder att göra är väl självklart, men inget får ju kosta.
Du verkar sitta på en hög med förslag så kom med ett i alla fall som är rimligt och inte fördyrande för konsumenten då dom redan tycker att det är för dyrt.
Jättesvårt att hitta någon universallösning men några enkla förslag som inte kostar

Erbjud alltid avtal, exempelvis hantverkarformuläret, så att det är tydligt vad man kommit överens om innan (vad som ingår och inte ingår) , vilken betalningsform man använder och/eller vad det kommer att kosta om det är fast pris och när arbetet ska vara klart. Har man inget problem med att lova ett slutdatum så kan man också lägga till ett vite så kunden får en försäkran om att arbetet prioriteras och att det blir klart på utsatt tid.

Alla eventuella tilläggs och ändringarbeten ska avtalas skriftligt och godkännas av kund innan utförandet.

Redovisa alla kostnader som eventuellt tillkommer i form av körersättningar, biltillägg, startkostnader etc och naturligtvis timkostnaden enkelt sammanfattat på ett papper som lämnas till kund innan arbetets påbörjande.

Kräv ingen betalning i förskott annat än för löpande material och ge kunden en chans att anlita en besiktningsman innan slutbetalning om kunden vill det.

Inget av det här hindrar oseriösa aktörer, men det är enkla åtgärder och det blir lite svårare eftersom det finns en bättre dokumentation vad man kommit överens om samtidigt som och det blir tydligare för kunden om något tillkommer i form av extrakostnader för arbetet eller andra ersättningar.

Egentligen så underlättar samtliga punkter för bägge parter och jag skulle gissa att de som är oseriös får det betydligt svårare om man har en överenskommelse inom branschen att alltid köra med avtal, vara öppna med alla kostnader och inte har problem med att det utförd arbetet granskas innan full betalning.
 
Thomas Lundquist skrev:
Men jag trodde ärligt talat inte att dom sålde sig så enkelt som programmet visade.
Jag håller helt med, med tanke på vad som framkommit tidigare och även i det här programmet så finns det en hel del personer som man nog inte vill läsa ett utlåtande av om man är på gång att att köpa hus eller anlita vid ett husköp.

Thomas Lundquist skrev:
Ja, vi kan väl ta ett riktig granskning på konsulter överlag, det är väl en viss typ av branschfolk och jag tror bestämt att även konsulter är lycksökare och hattar mellan branscher med snabba cash.
Dom river av folk och företag massa pengar med hutlösa timdebiteringar och påstår sig ha spetskompetens vilket ofta visar sig vara helt fel utan bara är profithungriga personer som sover gott trots sina agerande.
Konsult är ett ganska vitt begrepp så efter den beskrivningen så blir jag ganska nyfiken vad du själv egentligen menar med konsulter och om det verkligen är representativt för konsultbegreppet i stort.
 
Thomas,

Så ett tak gå från att vara helt rakt och korrekt till att buta så det är fe, inga mellanting? Han kanske vill se hur mycket det var och hur farligt han ansåg det va. De flesta hantverkare jag träffat ser aldrig fel, däremot ser de ofta fel på de andra hantverkarnas jobb i huset och fokuserar mer på de :)

Mvh
Bambi
 
Thomas Lundquist
Bambi skrev:
Thomas,

Så ett tak gå från att vara helt rakt och korrekt till att buta så det är fe, inga mellanting? Han kanske vill se hur mycket det var och hur farligt han ansåg det va. De flesta hantverkare jag träffat ser aldrig fel, däremot ser de ofta fel på de andra hantverkarnas jobb i huset och fokuserar mer på de :)

Mvh
Bambi
Angående hans agerande om yttertaket buktighet så var det trams.

Det var ju samma tuppfäktning den här besiktningsmannen gjorde på gammelkåken. Han fokuserade på andra besiktningsmäns jobb :).
 
Men den besiktningsmannens utlåtande fanns ju innan den andra besiktningen gjordes. Och hur kan du säga att yttertakets buktighet är trams utan att ha sett vad det beror på?
 
Thomas är hantverkare om jag förstått det rätt?
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Jättesvårt att hitta någon universallösning men några enkla förslag som inte kostar

Erbjud alltid avtal, exempelvis hantverkarformuläret, så att det är tydligt vad man kommit överens om innan (vad som ingår och inte ingår) , vilken betalningsform man använder och/eller vad det kommer att kosta om det är fast pris och när arbetet ska vara klart. Har man inget problem med att lova ett slutdatum så kan man också lägga till ett vite så kunden får en försäkran om att arbetet prioriteras och att det blir klart på utsatt tid.

Alla eventuella tilläggs och ändringarbeten ska avtalas skriftligt och godkännas av kund innan utförandet.

Redovisa alla kostnader som eventuellt tillkommer i form av körersättningar, biltillägg, startkostnader etc och naturligtvis timkostnaden enkelt sammanfattat på ett papper som lämnas till kund innan arbetets påbörjande.

Kräv ingen betalning i förskott annat än för löpande material och ge kunden en chans att anlita en besiktningsman innan slutbetalning om kunden vill det.

Inget av det här hindrar oseriösa aktörer, men det är enkla åtgärder och det blir lite svårare eftersom det finns en bättre dokumentation vad man kommit överens om samtidigt som och det blir tydligare för kunden om något tillkommer i form av extrakostnader för arbetet eller andra ersättningar.

Egentligen så underlättar samtliga punkter för bägge parter och jag skulle gissa att de som är oseriös får det betydligt svårare om man har en överenskommelse inom branschen att alltid köra med avtal, vara öppna med alla kostnader och inte har problem med att det utförd arbetet granskas innan full betalning.
Du skriver att man ska erbjuda det ena och det andra, men vilken oseriös klåpare tänker sig ha denna kostnadsfria tjänst så länge han bara kan köra på?
Jag ska i ärlighetens namn även säga att jag aldrig erbjuder några avtal, och har kanske haft fem-tio stycken sen -95 då inklusive företagsuppdrag.

Det man måste göra kostar även pengar, det måste alla inse.
Börja med dom punkter där huset ofta har allvarliga brister p.g.a klåpare.

  • Tak: Se till att man har en organisation där det finns licenserade takläggare med rätt utbildning. Den som anlitar olicensierade takläggare får stå sitt kast.

  • Badrum: Idag finns BKR bl.a som måste poleras och se till att konsumenter som anlitar dessa licensierade ska känna ett stort förtroende.
  • Försäkringsbolagen ska ha ett samarbete med dessa organisationer och ge en "rabatt" till dom som anlitat dessa (förhoppningsvis) proffs.
Det i mina ögon är "den enda vägen" för att få bort klåpare är att man har en legitimation på vad man har för utbildning.
Den dag konsumenten är beredd att betala för detta så försvinner klåparna över en natt, för det blir inte gratis.
 
Thomas Lundquist
Bambi skrev:
Thomas är hantverkare om jag förstått det rätt?
Helt korrekt.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Men den besiktningsmannens utlåtande fanns ju innan den andra besiktningen gjordes. Och hur kan du säga att yttertakets buktighet är trams utan att ha sett vad det beror på?
Det är det som är poängen. Gubben ville skriva in buktighet i protokollet utan veta varför, trots att alla gamla träkåkar har det och det är naturligt. Hade han däremot hittat en tendens till fuktskada invändigt med en simpel fuktmätare och haft en lokal buktighet på yttertaket hade jag tyckt att han utfört ett korrekt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.