Extern cirkpump ska jag fundera på, men frågan är om det räcker.

Knäpptank behövs ju inte för normal funktion på en varvtalsstyrd pump, så att behöva sätta in en sådan bara för att styrningen inte funkar riktigt känns lite fel.

Man skulle i alla fall vilja se att pumpen varvar ner INNAN VXV slår om, det borde minska problemet något.
 
Tack för tipset om extern cirk. pump! Skall ta upp det med rörkillen när han kommer!
 
Rent generellt skall man alltid installera en extern cirkpump för att uppnå en optimal driftekonomi på sin värmepump.

Då kan man säkerställa deltat på fastighetens värmesystem.
Och värmepumpen får en jämn produktion, där du slipper onödiga påslag av elpatronen.
 
Om man installerar en knäpptank finns det absolut ingen anledning att montera en till cp det sitter redan en i vp och att köra 2 st i serie är inte nån bra ide. Knäpptank är tror jag i alla fall det bästa sättet att utöka vatten volymen det ger mindre start stopp samt mindre eller inga knäppningar samt att hela vatten volymen utnyttjas varje gång kompressorn går samt att man slipper en exktra cp som drar ström och kostar i inköp.
 
smurfen72!

Det är tyvärr ett felaktigt påstående
Den interna cp har till uppgift att säkerställa deltat i vp.
Den kan inte hantera deltat i både vp och värmesystemet.
därför behöver man ha en extern cp med by pass.

Jag vet att ett antal vp tillverkare hävdar att det inte behövs en extern cp när man installerar en värmepump.
Samtidigt var det ett par tillverkare som till nyligen föreskrev extern cp i samtliga installationer.

Olyckligtvis tog man bort den på grund av ekonomiska skäl för att hålla sig konkurrenskraftig.
Men om man läser in kylteknik så framkommer det tydligt att varje krets kräver en egen säkerställd cirkulation.
Och i det här fallet så är det så att vp har en egen cp som skall säkerställa vp´ns cirkulation och delta mellan tillopp och retur.
Börjar man göra tryckfallsberäkningar med den interna cirkpumpen så kan man snabbt se att den inte är avpassad att trycka runt vatten i några stora värmesystem.

Ett av dom vanligaste problemen i dag i nya hus med golvvärme så förlitar man sig enbart på den interna cp´n.

Sen får man inte glömma att värmepumpen inte är en värmepanna uppbyggd på värmesystemets principer, utan att det faktiskt handlar om kylteknik..

Och har man ett värmesystem med ett balanserat delta, samt en värmepump som går på ett balanserat delta så är vinsterna avsevärt större än kostnaden för en extra cp.
 
Klart man man kan ha rätt delta utan extern cp varför skulle inte det funka om radiatorsystemet är rätt dimensionerat är det inga problem om inte får man ta till en nödlösning med extern cp samt arbetstank men det ger sämre cop. I och med extra cp samt risk för att det vatten som vp värmt går genom tanken tillbaka till vp utan att ha värmt huset först och det ger ännu sämre cop men ger fördelar att man kan använda termostater överallt utan att det blir flödesproblem över vp. Men med ett väl injusterat system finns det ingen anledning att använda termostater annat än i nått enstaka rum. Du får nog göra om läxan med tryckfalls beräkning för det funkar utmärkt i ett väl dimensionerat system att ligga på delta på ca 7 grader med interna cp.
 
Om delta=skillnad mellan framledning och retur så har jag då jag har gjort stickprovskoller ofta kring 6-7 grader.
 
smurfen72 skrev:
Klart man man kan ha rätt delta utan extern cp varför skulle inte det funka om radiatorsystemet är rätt dimensionerat är det inga problem om inte får man ta till en nödlösning med extern cp samt arbetstank men det ger sämre cop. I och med extra cp samt risk för att det vatten som vp värmt går genom tanken tillbaka till vp utan att ha värmt huset först och det ger ännu sämre cop men ger fördelar att man kan använda termostater överallt utan att det blir flödesproblem över vp. Men med ett väl injusterat system finns det ingen anledning att använda termostater annat än i nått enstaka rum. Du får nog göra om läxan med tryckfalls beräkning för det funkar utmärkt i ett väl dimensionerat system att ligga på delta på ca 7 grader med interna cp.
Nu har jag inte avsikt att hamna i polemik omkring detta.
Men på ditt första påstående så är det självklart så.
Men hur ofta har du väldimensionerade värmesystem?
I nya hus är dom ofta väldigt lågt dimensionerade med minimum flöden på golvvärme systemen.
I äldre hus år dom överdimensionerade och avpassade för högtempererade värmekällor.
I 70 - 80 tals villor hade man en stor tro på 1-rörssystem, vilket kanske i vissa fall kräver volymtank och cp då dom är extremt tröga, ( likt golvvärmesystemen)

extern cp (OBS) med by pass, (inte att förväxla med okunniga installatörer som sätter en extern cp direkt på stigarledningen och skapar total obalans i systemet.) är det tekniskt korrekta sättet att installera i ett värmesystem då det innebär att du kan anpassa deltat i de två olika cirkulationskretsarna.
Du har nämligen ett individuellt delta i respektive vp, värmekrets och eventuellt golvvärmesystem.
Och för att få en bra ekonomi i din anläggning så vill du kontrollera dessa.

Självklart kan man ha tur att det funkar utan. Men med "facit i handen rörande reklamationer" på vp installationer så talar det sitt eget språk.

Sen ifråga om tryckfallen så har värmepumpen en begränsning, och jag skell beskriva ett exempel.
En 9kW bergvärmeanläggning har ett nominellt flöde på den interna cp´n med ca: 0,31 l/s ( Detta kan skilja mellan olika tillverkare) Och med det flödet så har du ett maxiamalt tillåtet tryckfall på 34kPa vid nominellt flöde.
Ett normalstort golvvärmesystem med längsta slinga på 98 m som är byggt med en 16 mm slang har ett tryckfall på ca: 0,2 kPa / meter. vilket ger en summa om nära 20 kPa bara på bottenvåningen.
Addera sedan ytterligare ett plan, och sedan räkna med tryckfallet i stammar och igenom vp så krävs det ingen rakteforskare för att konstatera att en normalstor villa har ett behov av en extern cp för säkerställa värme distributionen och fungera till belåtenhet.

Detta är en generell konstruktionsmiss i många nya hus i dag då samordningen i dimensioneringen av värmesystem inte finns mellan vp leverantör, golvvärme, eller värmeleverantör, och VVS installatör.
 
Redigerat:
Självklart finns det okunniga installatörer som inte har klarat av att justera in flödena rätt men det betyder inte att det inte funkar och är det bästa sättet att installera på men det kräver mer av installatören samt att värme systemet inte är feldimensionerat. Har för mig att max slanglängd är 90 meter med 16 mm slang ? Tryckfallet ökar väl inte om du lägger till flera slingor det minskar ju pga av att flödet minskar i varje slinga. Har man ett så feldimensionerat värmesystem så man behöver kraftigare cp än vad som normalt sitter i en vanlig vp så får man antagligen en del brus från radiatorkopplen samt onödigt slitage i rören samt dåligt cop pga att cp som är kraftig drar en del ström så då kanske man ska välja att bygga om delar av radiatorsystemet så det funkar med en normal stor cp.
 
PerBad skrev:
Om delta=skillnad mellan framledning och retur så har jag då jag har gjort stickprovskoller ofta kring 6-7 grader.
Då har du antagligen ett ok system. Installera en knäpptank med inlopp uppe samt utlopp nere så kommer knäppningarna troligtvis försvinna eller ev minska dom beror på att det kommer en skvätt hett vatten ut i systemet efter vv produktion och går inte att lösa med några justeringar. En bonus blir längre gångtider samt mindre starter vilket anses vara bra för kompressorn.
 
Hej att köra 34kpa vid nominelt flöde i ett vanligt hus skulle inte jag vilja bo i.inte utan en trycklegeringsventil.
 
växelventil skrev:
Hej att köra 34kpa vid nominelt flöde i ett vanligt hus skulle inte jag vilja bo i.inte utan en trycklegeringsventil.
Det nominella flödet varierar mellan 0,10 - 0,30 l/s på de vanligaste värmepumparna på marknaden.
Och det högsta tillåtna tryckfallet är satt till mellan 30 - 60 kPa lite varierande på olika pumpar.
 
Hej En standard termostat klarar av ett tryck på max 30kpa vid nominelt flöde och en vanlig villa brukar inte hamna på mer en 10-15kpa.Trycket över pumpen skulle bli alldeles för stort och dina radiatorer skulle tjuta som aldrig förr om du kommer upp till 34kpa vid nominelt flöde.Det är bara vid stora system som du kommer upp i dom siffrorna som du nämner och då sätter vi ditt en tryckregleringsventil för att trycket inte ska bli för stort.
 
växelventil skrev:
Hej En standard termostat klarar av ett tryck på max 30kpa vid nominelt flöde och en vanlig villa brukar inte hamna på mer en 10-15kpa.Trycket över pumpen skulle bli alldeles för stort och dina radiatorer skulle tjuta som aldrig förr om du kommer upp till 34kpa vid nominelt flöde.Det är bara vid stora system som du kommer upp i dom siffrorna som du nämner och då sätter vi ditt en tryckregleringsventil för att trycket inte ska bli för stort.
Men du!! :blushing:
Nu får vi ta rätt sak i rätt ordning.

1 kPa motsvarar 0,06 bar eller 0,1 meter vatten
Normaltrycket i ett värmesystem beroende på antal våningsplan är 1 - 1,5 bar eller 10 - 15 meter vatten.
Detta motsvarar ett "tryck" på 150kPa.
Och det jag försöker förklara här är det faktum att en värmepump har ett maximalt drifttryck på 1,5 bar. d.v.s 150kPa. och för att fungera felfritt så klarar den ett maximalt tryckfall på ca: 36 kPa (d.v.s 3 meter vatten), beroende på storlek på vp. Om tryckfallet igenom vp överstiger det värdet så är vp´ns automatik inställd på att "skydda" pumpen. så då larmar den pressostat hög.

När det gäller tryckfall, när det gäller arbetstemperaturer i ett värmesystem så är det här "key" utgår man ifrån att det "skall" fungera utan att göra sina beräkningar så får man problem.
Problemen kanske inte är så uppenbara under sommaren, eller vår och höst.
Men när vintern kommer och effektuttaget ökar så blir det ett faktum.

En värmepumpsanläggning är ett finstämt samarbete mellan en vp och en distributionsanläggning.


Om jag bara kort får avsluta trådstartarens frågeställning.
Knäppningarna.
Knäppningrna beror på hastiga temperatur differenser som uppkommer av de hetvatten "puffar" som uppstår när växelventilen öppnar mot värmesystemet.
Att de differenserna uppkommer beror på att värmesystemet "stannar" och slutar cirkluera när vp producerar varmvatten.
Så nedkylningen på radiatorkretsen blir förhållandevis snabb i paritet till att ha ett system med konternuerlig cirkulation.
Med extern cirkpump OCH bypass så bibehåller du cirkulation i systemet under tiden vp producerar varmvatten.
Vilket innebär en minskad nedkylning av värmesystemet.
Vilket jämnar ut och minskar temperaturdifferenserna när vp växlar produktionsfokus.

Att hävda att detta staffar cop står för mig helt främmande.
Tvärtom.
eftersom du bibehåller cirkulationen i värmesystemet så bibehåller du ett acceptabelt delta mellan tillopp och retur, vilket innebär att du minskar behovet av tillskottet att kliva in för att backa upp.
Genom att jämna ut temperaturerna så så skapar du en jämnare gång på vp, och förutsättningarna för att kompressorna skall hålla angivna temperaturer ökar.
 
Hej det du pratar om kalas för systemtryck och det är inte samma som differenstryck,det där måste du hålla isär.differenstryck uppstår när termostater börjar strypa ditt flöde när det börjar bli varmt i något av rummen och forsätter till nästa rum och då ökar trycket på den termostaten och till sist kommer trycket på returen blivit högre så trycket över pumpen ligger högre än det ska vara.Du kan ju inte ha tryckutjämning ute i ditt vattenburna system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.