Status
Tråden går ej att kommentera.
Varför skall man ha ett hus? Regn skadar den inte för fem öre. Snarare bättre att det regnar på den så att den håller sig ren.
 
Vår 230 hade laddstationen i skugga bakom en stor häck. När häcken klipptes vid fotknölarna för att föryngras kom laddstationen mitt i solgasset. Inte jättebra för batteritemperaturen antar jag. Därför byggde jag en liten "AutomowerPort" till den - ser ut som en liten hundkoja. Mitt primära syfte var alltså att skydda från solen - inte regnet.
 
Mitt primärsyfte är egentligen att skydda laddstationen och elanslutningar från ösregn.
 
tom j skrev:
Mitt primärsyfte är egentligen att skydda laddstationen och elanslutningar från ösregn.
Dessa tål ösregn också. :|
 
Ett tak är bra om du har laddstationen mitt i solgasset det sparar nog batteriet och att AM går längre på ett svalare batteri.
En bil tål oxå regn men den kan må ganska bra av att stå i carport ;)
 
Jepp, batteriet blir INTE bättre av att stå i solgasset!
Min AM fick en carport!
 
Mitt primära syfte är också att den inte ska stå i solljuset och ladda.

Ni som byggt fina hus/carport till era AM, släng upp en bild och några enkla mått.


P.S. Jag tål också ösregn, men föredrar att betrakta det när jag står under tak och höra det smattrande ljudet.
 
I denna tråden eller om det var den som heter "...alternativ till AM" var det någon som diskuterade knappsatsens olika möjligheter, och då skrev Nonkan något om att det fanns lägen för ÅF om att köra den i demoläge, utan knividisk igång för att kunna visa i butik mm.
Detta borde vara ett läge för de som vill montera på snöblad inför vintern för skottning av olika plana ytor.
Tänker mig tex en hemmaspolad isyta där ungarna ska åka skridskor; och man inte orkar ploga åt dem, men kan tänka sig att skicka ut AM en timme.

Men den koden kanske inte får bli forum-offentlig?
 
Johan Gunverth skrev:
Dessa tål ösregn också. :|
Det gör dom säkert men tillverkaren rekommenderar att speciellt transformatorn skall sitta under tak. Dessutom lämnar jag min laddstation ute året om vilket man enligt tillverkaren kan göra om stationen står skyddad. Jag kan därmed inte se några större nackdelar med att ha ett tak över utrustningen. ;)
 
Baloo skrev:
Jepp, batteriet blir INTE bättre av att stå i solgasset!
Min AM fick en carport!
Gärna bilder om du har. Kul att hämta inspiration om man skulle vilja bygga något nytt. :)
 
Ni kan titta på vår 2011-07-12 den har funkat fint
 
digline skrev:
Måste berätta en kul sak när jag lade slingan till AM 230. Jag har en liten separat gräsyta som AM inte kan nå, och drog begr.slingan dit (nära), sen runt gräsplätten, och tillbaka samma väg (där huvudytan sen fortsätter).

När jag skulle prova AM där, vägrade den och sade Utanför slinga.
- ???
- Såklart! Den står ju i en ö, där den inte ska klippa!

Lösning (efter lite funderande på skol-fysiken):

- Upp med märlorna på bityan
- Vänd slingan (vänster <-> höger)
- Sätt tillbaka märlorna

Nu är AM "inne" i biytan och klipper så snällt (läge: MAN)
:)
Jättefint hus!!

Tackar även för tipset ovan, jag behöver en sån lösning på två ställen.
 
WinMan skrev:
Bra tips på hur man ska förvara ändarna på kablarna över vintern?
En upp och nervänd hink med lock under och så en tung sten över.

Jag har min robot i jordkällaren över vintern. Undra om jag kan slänga in laddastationen också och låta den stå och ladda över vintern?
 
johnjensen, det låter inte som en bra idé att ha AM i laddstationen i en jordkällare vintertid..!

Laddaren funkar nog inte som den skall om det är typ under 5-10 plusgrader. Batteritemperaturen är en av faktorerna som reglerar laddningsförloppet. Kan alltså skada batteriet om inte omgivningstemperaturen är "normal"!

Kosta på din AM en bättre plats alltså! ;)

-Det är i alla fall mitt råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.