Så, det amerikanska huset jag råkar befinna mig har ett europeiskt uttag i köket (Schuko) då frun i huset tydligen älskar sin mieledammsugare som inte verkar finnas som 110v/60hz. Lång historia men vi nöjer oss med det.

Frågade lite diskret ägaren (jänkaren då) hur det var kopplat och han påstår att huset matas av 2 faser från gatan och en gemensam PEN modell grov. Eftersom denna delstat tillåter elarbete på eget hus så tog han tydligen och anslöt fasen i uttaget till ena fasen och där nollan skulle suttit satte han andra fasen. Dammsugaren funkar uppenbarligen fint och frun är nöjd. Alla är nöjda så långt men eftersom jag ska bo en tid i kåken och stirrar på uttaget varje dag så är man ju fundersam på hur elakt det är för utrustningen man nu ev skulle ansluta. Jänkaren påstod ju givetvis att allt är frid och fröjd men lite mer kött på benen skulle vara trevligt så om experterna skulle kunna utveckla skulle jag vara tacksam.

Antar att man måste veta/mäta tex inbördes fasförskjuting eller är det så enkelt att de kör 2-fas på detta sättet på saker som förbrukar mer som spis mm. Om det är 180 grader mellan faserna antar jag att man får ungefär 220v/60hz som resultat och då misstänker jag att en hel del saker skulle fungera. Om det är annat än 180 grader mellan faserna antar jag att det blir en helt annan sak, tex om en fas saknas i detta fall och de kör 3 faser i stolpen på gatan...

Kanske ska tilläga att tillgång till mätutrustning är obefintlig och jag har ingen koll på koll på vilka andra förbrukare som finns på 2-fas
 
Fasskillnaden spelar ingen roll - den är vanligen 180 grader i villor precis som du skriver.

Det hade dock funkat precis lika bra om man hade tagit två faser från ett trefassystem (vilket det troligen inte är i ditt fall). Trefassystem i USA har spänningen 208 V mellan faserna vilket är hyfsat nära svenska 230.

Din dammsugare funkar nog på 208 V oxo, men blir lite kraftlösare.
 
Och sedan kan man ju undra varför man inte bytte stickpropp på maskinen i stället för att sätta upp ett "främande" uttag ???
 
D
elmont skrev:
Och sedan kan man ju undra varför man inte bytte stickpropp på maskinen i stället för att sätta upp ett "främande" uttag ???
Va? :O Skulle du sätta en stickpropp för 110V på en maskin som är gjord för 230V? Vad skulle du stoppa den stickproppen i för uttag då? I Kina i så fall...
 
Jag tror jag ska radera mitt inlägg, vad ska jag hitta på för ursäkt???? Hjälp mig !!!!!!!!
 
Det finns ju faktiskt en uppsjö med olika amerikanska stickproppar för 230 och 208 V..
 
Tack för att du räddade mig ;)
 
elmont skrev:
Och sedan kan man ju undra varför man inte bytte stickpropp på maskinen i stället för att sätta upp ett "främande" uttag ???
Precis som i Thailand. Elsäkerhetens hemland.
 
Jag tror jag måste övertala frugan om att jag är tvungen att göra ett studiebesök, den enda tid jag tillbringat i Thailand är några timmar på en flygplats och det gav inte så mycket :)
 
elmont skrev:
Jag tror jag måste övertala frugan om att jag är tvungen att göra ett studiebesök,
Kan varm rekommenderas! Dock tror jag att studier kring elsäkerhet med fördel görs någon annanstans. Du lär dock inte ha några problem med att hitta avskräckande exempel.;)
 
Nu när vi rett ut dammsugaren har jag ett elrelaterat pro-tip till myrstack nu när det lackar mot jul.

Sätt inte upp den medhavda elektriska adventsstjärnan. Såvida du inte är av judisk härkomst.

Det utbröt en del förvirring bland mina amerikanska kollegor när jag gjorde det.
 
mycke_nu skrev:
Nu när vi rett ut dammsugaren har jag ett elrelaterat pro-tip till myrstack nu när det lackar mot jul.

Sätt inte upp den medhavda elektriska adventsstjärnan. Såvida du inte är av judisk härkomst.

Det utbröt en del förvirring bland mina amerikanska kollegor när jag gjorde det.
"Medhavd adventstjärna". Låter som allvarliga problem med julabstinens. :D
 
Johan Gunverth skrev:
"Medhavd adventstjärna". Låter som allvarliga problem med julabstinens. :D
Haha, ja, fast vi emigrerade med allt vi ägde. Inklusive Stiga Tornado.
 
I normala fall matas ett nordamerikanskt hus från en enfastransformator. Den jordas dock inte i ändpunkten utan i mitten på spolen. På det sättet får man tre ledare med 120V, 0V respektive 120V vänt 180 grader. På så sätt kan man få ut både 120V och 240V. Eftersom Schuko-uttag är symmetriska åt bägge hållen är sådana apparater alltid oberoende av vad som är fas och nolla, vlket passar utmärkt i detta fall. Det är lämpligt att förse sådana grupper med tvåpoliga brytare.

Det finns också två amerikanska standarduttag för detta: NEMA 6-15 och 6-20. Den förstnämnda ser ut som den vanliga amerikanska kontakten, men bladen är "liggande", alltså placerade i linje med varandra istället för bredvid varandra.

Bonusfrågan: Om Schukouttaget är avsett för 16A kontinuerligt, vilken dimension ska kabeln enligt NEC ha och hur ska den avsäkras; 14 AWG, 15A eller 12 AWG, 20A?
 
Schukouttaget är konstruerat för MAX 16 A och det klarar inte att kontinuerligt belastas med 16 A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.