Ska vi ange fuskande grannar?

  • Nej.

    58 Röster 69,9%
  • Ja.

    25 Röster 30,1%
  • Antal röster
    83
  • Omröstningen stängd .
BigGitt skrev:
Nolltaxerare???
Absolut inte, tvärt om.
O andra sidan är ju inte nolltaxering på något sett olagligt utan snarare ett begrepp som kvällstidningarna säljer lösnummer på.
 
Nimajneb skrev:
Det lät mycket intressant, har du någon länk till detta?
Själv har jag varit i fejd med skattemyndigheterna dom senaste 15åren men gång på gång får jag rätt i överklagandet. Men det tar ju så ruskigt mycket energi o tid o tjabba med dom. Nu skall jag dock säga det har funkat ok dom senaste 2åren då det har varit en o samma person som granskat mig, han tom går att föra en dialog med på både telefon i mail om det finns frågor.
Jag kan inte hitta det just nu, men ska försöka återkomma. Det handlade om en person med bankkonto i utlandet där SKV krävde in kontoutdrag. Domstolarna fann att SKVs kontrollbehov inte stod i proportionalitet till bördan för den enskilde att få fram dessa. Det fanns säkert speciella omständigheter.

I det senaste numret av [koncist], fd Revisorn Informerar , sidan 21, kan man även läsa att Regeringen nu föreslår att Proportionalitetsprincipen explicit skrivs in i skattelagstiftningen (eftersom SKV uppenbarligen inte fattat denna grundläggande princip, (min kommentar)).
 
Redigerat:
Skattemyndigheten i Sverige har ju en princip som säger att alla som tex bor/har bott utrikes är kriminella skattesmitare som per definition skall trakasseras med massa absurda påståenden.
 
Nimajneb skrev:
Skattemyndigheten i Sverige har ju en princip som säger att alla som tex bor/har bott utrikes är kriminella skattesmitare som per definition skall trakasseras med massa absurda påståenden.
Och därför bör ANGES!

:) ;)
 
BigGitt skrev:
Och därför bör ANGES!

:) ;)
Jag antar du menar skv.
Ja dom skall ta me f...n upp i Europadomstolen och varför inte hänga på deras stasi anhängare på samma gång.

Bare o bunte i hop dom o ..........
 
Svartbygge skulle jag inte ange såvida det inte stör min tomt. Jag skulle också kunna tänka mig att ange svartbygge som påverkar "allmänheten". Då tex. brott mot strandskyddsområde, OCH om det faktiskt inverkar negativt för andra, typ att någon genom ett svartbygge blockerar en badstrand som varit tillgänglig för folk.

Skattemyndigheten skulle jag inte heller anmäla någon till om jag inte var helt tvärsäker på att det pågår storskaligt systematiskt skattefusk. Då tänker jag på ex. byggfirmor som helt jobbar med svarta löner, OCH om jag var helt säker på att det är så.

Till skillnad från många andra företagare så är jag faktiskt ganska positiv till hur skatteindrivning sker i det här landet, självklart vore det trevligare om nivån på skatten vore lite lägre, men då måste vi nog faktiskt bita i det sura äpplet och välja vilken verksamhet som inte längre skall bedrivas av stat eller kommun.

Sedan finns det alltid enstaka idioter på skatteverket som på alla andra myndigheter och företag.
 
Skatt är bra! Bara JAG slipper betala...
 
Jag måste säga att jag rider lite på dubbelmoralens våg här.

Är det svartbygge i stil med ett förråd, mindre carport eller liknande som faktiskt inte stör allt för mycket i grannskapet. då är jag villig att se igenom fingrarna.

Även om det handlar om enstaka små svartjobb eller liknande, så varför inte?

Dock om det kommer till totalt anskrämliga byggnader/omplaneringar av trädgårdar
och konsekvent fuskande med tex bidrag eller liknande. Då tvekar jag inte en sekund att ange sådant.
 
Baloo skrev:
Skatt är bra! Bara JAG slipper betala...
Ja, för många verkar ha den lite knepiga inställningen till skatter vilket bygger på att det är mer eller mindre OK att fuska av olika anledningar för att slippa skatt men samtidigt tycker man att det skattefinansierade ska bekosta både det ena och det andra.:O

Jag har svårt för ett uppmuntra ett system där man anger grannar, kolleger, ovänner eller liknande, men finns det folk som utnyttjar systemen så ska det stoppas men på ett rättsäkert sätt. Skulle gissa att det är få som exempelvis tycker det är OK om en granne snattar i affären, stjäl grejer från jobbet eller uppenbart utnyttjar "staten" för egen vinning. Så finns det uppenbara fall där folk missbrukar systemet så är det väl bra att det kan anmälas så länge inga åtgärder tas innan det är helt bekräftat att det rör sig om oegentligheter.
 
Personligen ser jag inte hur man ska kunna svara på den här frågan utan ett gott mått av godtycklighet. Det är klart det spelar in vilket brott eller vilken typ av fuskande det handlar om. Dels ställt mot ens egna principer och uppfattningar, dels vilken eventuell påverkan handlandet har för en själv.

De som säger att man inte ska anmäla nåt, alternativt allt, de är de som oroar mig mest. Klart obehagliga människor.
 
Själv tycker jag det är fel att ange. Men helt rätt att agera!
Skrika, vråla hota ...

Hjälper inget av ovanstående, kan jag tänka mig att gå vidare med saken.
 
Har faktiskt tänkt tanken att anmäla vissa butiker till skatteverket eftersom de ALDRIG ger kvitto annat än när man ber om det. Och då tänker jag inte i första hand på små verksamheter som uppenbart just hankar sig fram utan på fashionabla ställen som vänder sig till en kundkrets med pengar vilka tycker det är genant att be om kvitton... Praktiskt med en sådan tips-sajt. Blir enklare att gå från tanke till handling.
 
Så länge man får reda på vem som anmält så är det väl ok... Annars kan ju en fifflare anmäla en fifflare i endast jävelskap. Den som anmäler mig får fan vara gud själv och ofelbar!
 
Ett angivarsystem får mig osökt att tänka på Stasi och den mentalitet som skapas i ett sådant samhälle. Man vet aldrig vad man kan säga till grannen eller lita på, såvida man inte skulle tillhöra den felfria skaran av medborgare som alltid är uppdaterad på alla lagar och regler, samt följer dessa till punkt och pricka.
 
Lite skillnad på att ange någon för politiskt oliktänkande till en underättelsetjänst med tanke på straffen där och anmäla någon till skattemyndigheten och de straff man får därifrån. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.