Nu håller du på och larvar dig igen MH, jag har tidigare hänvisat till statistiken på hemmet om antal objekt utannonserade till försäljning. Jag är helt övertygad om att det är en allmän uppfattning att om man kontaktar en mäklare och lägger ut sitt boende till försäljning, så är objektet att betrakta som "till salu". Mängden "Zlatanaffärer" per månad är jag lika övertygad om är högst begränsade.

Det var för övrigt inte jag som drog upp teorin nu, det var du, men du menade att senaste månadens siffror motsa teorin, jag bara poängterar att det gör de nödvändigtvis inte alls.
 
Redigerat:
Okej, när ni säger "hus till salu", så menar ni "hus anonserade på Hemnet". Fint, då har vi det klarlagt. Så struntar vi de andra husen som byter ägare utanför Hemnet.

Timmelstad, det var du som påstod att det är relevant att se på hur många hus som var till salu, inte jag. Det var du som lanserade en idé om att antalet hus till salu skull stödja teorin om att det är de dyra husen som säljs. Så här skrev du:
"Jag tycker nog den teorin har viss giltighet, med tanke på att andelen avslut kontra antalet objekt till salu har gått ner rejält."

Du har ännu inte förklarat hur andelen avslut kontra antalet objekt relaterar till om det är dyra eller billiga hus som säljs mest.
 
http://www.booli.se/
Ett klipp från deras startsida.......

Bostadsmarknaden, hela landet
Annonstid

Vecka 40
108 dagar
Kvadratmeterpris

Vecka 40
18751 kr/m²
Antal bostadsannonser

Senaste veckan
71 536 annonser
Prisförändring

Prissänkningar
1028
Prishöjningar
203
Effekt på marknadsvärde
-113 973 328 kr
 
-MH- skrev:
Hur många hus är till salu i varje givet ögonblick?
Finns det på Hemnet = Till salu
Allt annat är inom felmarginalen imho.
 
timmelstad skrev:
[länk]
Shit, jag hade missat att de hade uppdaterat sin statistiktjänst. Vad mycket bättre den har blivit!

Det enda som saknas nu är att statistikchefen på Mäklarstatistik ringer till sin kollega på Hemnet och ber om lite tips.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Okej, när ni säger "hus till salu", så menar ni "hus anonserade på Hemnet". Fint, då har vi det klarlagt. Så struntar vi de andra husen som byter ägare utanför Hemnet.
Det tycker jag vi kan göra, jag påstår att det fåtalet ryms inom felmarginalen, som nyfniken så fint formulerade det.

-MH- skrev:
Timmelstad, det var du som påstod att det är relevant att se på hur många hus som var till salu, inte jag. Det var du som lanserade en idé om att antalet hus till salu skull stödja teorin om att det är de dyra husen som säljs. Så här skrev du:
"Jag tycker nog den teorin har viss giltighet, med tanke på att andelen avslut kontra antalet objekt till salu har gått ner rejält."
Nja, du skrev såhär (direkt copy/paste från tråden):
"JAag har sett många som säger att antalet avslut sjunker för att köparna avvaktar, och att det bara är de bra objektdn som går och därmed håller upp marknaden. Men der tycks inte stämma då."

Och DÅ svarade jag ovanstående. Det tycker jag fortfarande var en helt relevant kommentar.

-MH- skrev:
Du har ännu inte förklarat hur andelen avslut kontra antalet objekt relaterar till om det är dyra eller billiga hus som säljs mest.
Jo, det tycker jag verkligen att jag har.
 
A
Måste det verkligen vara ett dyrt hus i kronor räknat för att vara ett bra objekt?

Ett bra objekt kan väl vara ett hus med bra planlösning på lugn återvändsgata men om huset är litet så blir det inte så dyrt.

Ett alldeles för stort arkitekritat hus som är nyrenoverat med ovanliga men dyra material och med ovanlig arkitektur kan vara skitdyrt men är ändå ett "dåligt objekt" i mina ögon. Men dessa typer av hus kanske inte är så vanliga att de påverkar den övergripande bilden av "bra" och "dåliga" objekt, vad vet jag...
 
timmelstad skrev:
Jo, det tycker jag verkligen att jag har.
Nej, det har du verkligen inte. men du kanske tänkte på detta?

"
Om teorin är att antalet avslut går ner och bara dyrare objekt säljs som håller prisstatistiken uppe ett tag till då bara dr får vad de vill ha för sina objekt... och antalet avslut just nu ligger på samma nivå som samma period förra året (ca 1600-1700?) men antalet objekt som är ute och inte säljs är flera tusen (3-5000) fler för samma period, så tycker jag att det är något som i kombination med den prisstatistik som nyss presenterats mycket väl skulle kunna förklaras av just den teorin. "

Jag förstår inte hur antalet objekt till salu relaterade till teorin om att det är de dyrare objekten som säljs. Hur tänkte du då?
 
Mellan skål och vägg kan du höra mäklare beskriva hur nyproducerade bostäder just nu påverkar traditionell statistik ovanligt tungt. Jag tycker det är fel att kalla nya bostäder generellt "dyra". Däremot är det ovedersägligt så att nya bostäder har större restvärde än begagnade.

I många fall har dessa nya bostäder också "motiverade" och professionella säljare; exploatörer och byggbolag, som hellre tömmer lager med förlust än blir stående med tomma hus.

Vi vet (ännu) inte med vilket resultat dessa nya bostäder säljs. Men proffs som NCC, Peab och Skanska kan INTE (såsom de flesta privatpersoner) behålla sina bostäder och vänta på bättre tider. Nästa tecken i skyn blir att exploatörerna lägger projekt i malpåse. Därför att de skulle ge förlust fullt genomförda.
 
Om man tittar på tidigare års förändringar i priser på villor, så tycker jag inte mäklare är bättre än någon annan på att spå priser. Om det är för att de kanske inte sitter inne med så mycket anna information, eller pratar i egen sak skall jag låta vara osagt.
 
Jag har inte sagt att mäklare är duktiga på att spå. Men jag hävdar att de vet skillnaden på sådana tider när det är lätt eller svårt att sälja hus. Och det vi nu entydigt hör från många orter är hur nybyggda bostadsrätter och grupphus blivit svårsålda. Byggherrarna tvekar med starten av nästa års bostadsprojekt.
 
http://www.dn.se/ekonomi/eurokris-kyler-bomarknaden

Enligt artikeln är antalet bostäder till försäljning nu nere till nivån som det var för 3 år sedan. I artikeln tolkar man det som ett dåligt tecken. När antalet bostäder till salu var större än tidigare, var ävend et ett dåligt tecken. Om jag antalet bostäder till salu går ner under det normala, så gissar jag att det är ett dåligt tecken det med...
 
-MH- skrev:
[länk]

Enligt artikeln är antalet bostäder till försäljning nu nere till nivån som det var för 3 år sedan. I artikeln tolkar man det som ett dåligt tecken. När antalet bostäder till salu var större än tidigare, var ävend et ett dåligt tecken. Om jag antalet bostäder till salu går ner under det normala, så gissar jag att det är ett dåligt tecken det med...
I artikeln står det att utbudet av bostadsrätter i Stockholm nu ligger strax under 2008 års nivå i antal. Tittar man på deras statistik själv ser man även att det samma gäller för riket som helhet. Det framgår också att utbudet av villor fortfarande är klart högre även om det också minskar. Antalet nyinkomna objekt ligger vad det gäller villor nu på motsvarande nivå som 2008 men det kommer fortfarande in fler nya bostadsrätter nu än under motsvarande period 2008.

Värt att notera är också att begärda priser påtagligt är på väg neråt på nya objekt både för villa och br.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.