Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag måste säga att det är extremt lite tjafs på det här forumet jämfört med andra. Utom i just sådana här trådar vilket är tråkigt. Om du inte är en av de hantverkare som folk här på forumet har råkat ut för utan en pålitlig så kan jag inte förstå hur du på något sätt vill försvara de opålitliga och påstå att kunderna är problemet.

Jag jobbar som it-konsult. Jag skulle aldrig få för mig att försvara it-konsulter som inte sköter sig och jag tar inte åt mig för 5 öre när det klagas på andra. Finns stora kända firmor jag inte kan tänka mig att arbeta på då de har konsulter som jag anser blåser sina kunder.
 
K
byggankan skrev:
Jag måste säga att det är extremt lite tjafs på det här forumet jämfört med andra. Utom i just sådana här trådar vilket är tråkigt. Om du inte är en av de hantverkare som folk här på forumet har råkat ut för utan en pålitlig så kan jag inte förstå hur du på något sätt vill försvara de opålitliga och påstå att kunderna är problemet.

Jag jobbar som it-konsult. Jag skulle aldrig få för mig att försvara it-konsulter som inte sköter sig och jag tar inte åt mig för 5 öre när det klagas på andra. Finns stora kända firmor jag inte kan tänka mig att arbeta på då de har konsulter som jag anser blåser sina kunder.
Vet inte att jag försvarat de opålitliga hantverkarna och bara anklagat kunderna. Nu får du väl ändå ge dig.

Däremot så hade nog du också gått ut och tyckt något om man bara skrev ner alla it-konsulter på ett bräde. Att alla lurades och hotades. Eller??

Jag kan också tycka att man som konsument får vara lite uppmärksam på vad man köper. Spelar ingen roll om det är varor eller tjänster. Jag är också kund ibland som alla andra, och jag är noga innan jag köper något. Om alla är det så tror jag nog att det blir svårare för oseriösa att hålla på i alla branscher.

Roligt har det varit i alla fall, ska nog kika in på forumet lite oftare.😄
 
kirk69 skrev:
Vet inte att jag försvarat de opålitliga hantverkarna och bara anklagat kunderna. Nu får du väl ändå ge dig.

Däremot så hade nog du också gått ut och tyckt något om man bara skrev ner alla it-konsulter på ett bräde. Att alla lurades och hotades. Eller??

Jag kan också tycka att man som konsument får vara lite uppmärksam på vad man köper. Spelar ingen roll om det är varor eller tjänster. Jag är också kund ibland som alla andra, och jag är noga innan jag köper något. Om alla är det så tror jag nog att det blir svårare för oseriösa att hålla på i alla branscher.

Roligt har det varit i alla fall, ska nog kika in på forumet lite oftare.😄
Hade det här varit ett forum för it-specialister hade det nog låtit annorlunda. Oracle-konsulter är ju i en särställning om du frågar mig. Ungefär på samma sätt som rörmokare bland hantverkare.
 
Håller med byggankan och förstår inte varför det är så känsligt eller provocerande att medlemmar delar med sig av negativa erfarenheter av hantverkare. Att det förekommer på ett forum för husbyggare är väl inte särskilt konstigt då många medlemmar anlitar hantverkare och är man medlem och hantverkare så behöver man väl inte ta åt sig om man är seriös.
 
K
Det blir inte livat för att man diskuterar oseriösa hantverkare, det blir livat för att man drar alla över en kam.
 
Redigerat:
K
mr_bygg skrev:
Håller med byggankan och förstår inte varför det är så känsligt eller provocerande att medlemmar delar med sig av negativa erfarenheter av hantverkare. Att det förekommer på ett forum för husbyggare är väl inte särskilt konstigt då många medlemmar anlitar hantverkare och är man medlem och hantverkare så behöver man väl inte ta åt sig om man är seriös.
Det är inte känsligt, bara lätt provocerande när vissa utrycker sig väldigt nervärderande om hantverkare. I många fall så delar man inte med sig av erfarenheter, utan bara kastar så mkt skit man kan.

Ja, det är ett byggforum, inte Cint. Här borde man vårda de som har kunskap, inte bara håna som vissa gör.

God natt.
 
Hilarious. Uppmana till rättstavning när man själv är världsmästare på sär skrivning... Nåväl, 75-80% av anlitade hantverkare kategoriserar jag som värdelösa/slarviga/asociala/inkompetenta. Min egen erfarenhet efter nybygge. Svårt att diskutera bort även om jag är övertygad att några kommer att försöka...
 
kirk69 skrev:
Det är inte känsligt, bara lätt provocerande när vissa utrycker sig väldigt nervärderande om hantverkare. I många fall så delar man inte med sig av erfarenheter, utan bara kastar så mkt skit man kan.

Ja, det är ett byggforum, inte Cint. Här borde man vårda de som har kunskap, inte bara håna som vissa gör.

God natt.
Det är väl rätt enkelt att bara strunta i det man tycker är trams och att många är missnöjda med hantverkare på ett forum för husbyggare är väl inte särskilt konstigt. Jag uppfattar det som att de flesta som uttalar sig har egna erfarenheter eller någon fog för sin kritik. Och jag har svårt att se att det finns så många som på ren djävulskap bara kastar skit på hantverkare utan anledning och skulle det vara så är det väl enkelt att bara på ett civiliserat sätt argumentera emot istället för att gå till personangrepp eller argumentera att exempelvis IT-konsulter är lite värre. Det blir bara fjantigt och för knappast diskussionen framåt.

Sen vänder jag mig mot din inställning att man ska vårda de som har kunskap. Första naturliga frågan är väl vilka medlemmar är det? Och när man rett ut det så ska man hedra dem genom att inte säga emot eller kritisera? Och på vilket sätt har man hittlis hånat de som har kunskap här på forumet? Jag måste säga att jag inte begriper din sista mening för jag har hittils aldrig varit med om att någon medlem som bidragit med goda råd blivit hånad.
 
Redigerat:
Thomas59
kirk69 skrev:
Måste säga att du är en komiker.

Nu fick man lite att skratta åt igen.

Hantverkare fuskar och hotar, kul.

Har aldrig behövt hota en kund, och tror nog att 99% av hantverkarna inte springer runt och hotar kunder.

Men jag kan förstå att man får en sån snedvriden uppfattning om verkligheten när man sitter i en fåtölj och läser forum.

Kan berätta en liten hemlighet för dig: Det finns en värld utanför skärmen. Kom ut, du kan få frisk luft också.

När du kommit ut i verkligheten kommer du inse hur fel du har.

Eller är det så att BH's forum är ett rättesnöre för en miljon hushåll??

Måste säga att detta forum ofta är som typ Zatzy eller Sweclockers forum, mest tjafs. Fast de är förstås 15 i medelålder.
Jo det är många som säger att jag har humor - tack!

Vi pratar om den klick med hantverkare som ger upphov till trådar som denna och ja, dom både fuskar och kan bli otrevliga och hotfulla. Det är bara att läsa innantill i otaliga trådar.

Låter ju bra att du inte hotar dina kunder. Ingen har heller påstått det vad jag kan se.

Dina hemligheter och din bild av världen utanför skärmen ger jag inte mycket för. Antingen försöker du, som flera andra, marginalisera problemet med oseriösa hantverkare eller så har du totalt missat vilka problem bygg- och hantverkarbranscherna dras med. I båda fallen är problemet din sneda verklighetsuppfattning.

Bara så att jag förstår dig rätt. Menar du att bygg- och hantverkarbranscherna INTE dras med problem i form av t.ex. byggfusk, ineffektivitet, slarv och bristande kundhantering?

Vi pratar givetvis inte om HELA branschen (det hoppas jag att du förstår men på förekommen anledning skriver jag det så det inte missuppfattas) men i alla fall en sådan stor andel att det upplevs som ett problem av kundena som har svårt att hitta bra hantverkare alt upplever problem med anlitade dito.

De flesta seriösa/kompetenta hantverkare bekäftar problemen i branschen (bortsett från ineffektiviteteten möjligen, men där finns gott om undersökninga att stödja sig på) men har inte något klockrent koncept för att komma till rätta med problemen.

Din blåögda lösning att kunderna själva skulle sortera bort oseriösa hantverkare faller på sin egen orimlighet.

För det första: Den absolut övervägande majoriteten kunder ser inte skillnad på en seriös och en oseriös hantverkare för du tror väl inte att de kunder som råkat ut för dessa skojare valt dem med flit.

För det andra: Oseriösa hantverkare har en enastående fömåga att verka kunniga och service minded INNAN jobbet utförs för att sedan transformeras till din värsta mardröm när något går snett. Hur ska man som kund kunna veta detta? Referenser ha begränsat värde och de flesta vet inte hur man kolla referenser.

För det tredje: Vi pratar om sällanköpstjänster där man nog med fog kan utgå från att kunden har begränsad kompetetens och erfarenhet att bedöma uppdragstagaren.

För det fjärde: Efterfrågan på hantverkstjänster (inte minst pga ROT) är så stor att oseriösa hantverkare inte slås ut av marknadskrafterna.

Det är bara att lätta på skygglapparna och titta ut i verkligheten så ser du ju att det inte funkar som du tror.

Nej Byggahus kanske inte utgör snittet av befolkningen men tror du att problemen är begänsade till de som redovisas här är du naiv i överkant. Mörkertalet är troligen ganska stort. Dels är det med all sannolikhet endast en bråkdel av de drabbade som skriver av sig på BH och dels så är det många (kanske tom de flesta som drabbas av byggfusk) som inte inser att dom drabbats.

Uttalanden som:

"Nu fick man lite att skratta åt igen.

Hantverkare fuskar och hotar, kul."

kan ju inte uppfattas på annat sätt än att du förnekar att problemet finns och den inställningen tror jag att du är ganska ensam om.

Tror tom att många av mina värsta meningsmotståndare skulle kunna skiva under på att problemen finns. Meningsskiljaktigheten bruka ligga i andelen skojare och att man är oerhört känslig för varje form av generalisering. Möjligen också att det är kundernas fel.

Det du skriver bekäftar bara att du har dålig koll alt att du totalt försöker blunda för problemen. I båda fallen bli det ju lite patetiskt då du ju faktiskt påstår dessa saker på ett forum som till sitt innehåll i stor utsträckning är ett bevis på motsatsen.
 
K
Så där ja,

God morgon...

Otroligt vad känsligt och provocerande det var när man skrev att de flesta hantverkare inte är skojare m.m.

Tror ni på fullaste allvar att ett forum visar hur det är i verkligheten, eller är det kanske så att de som har/haft problem dras till forum???
 
Godmorgon! ^^
Jo de som har problem dras till forum! :)
Men allvarligt, min teori är faktiskt att det är lite marknadens fel, det råder ett högtryck på byggnadsfronten.
Kan man skylla felet på marknaden, ja delvis, betänk att det kommer ut ett antal stackare "färskingar" från diverse utbildningar inom bygg, dessa förväntas inte vara fullärda, de har flera års arbete framför sig innan de ens borde kallas för det som de kallas för när de slutar sin utbildning, de är inget annat än just lärlingar efter sin avslutade skolgång. (Oj vad skit jag kommer att få från alla unga hantverkare)
Nu är det så att problemet inte är alla unga utan det är min generation som har någon allmän hybris att vi är kungar inom byggsvängen, så är inte fallet, vi är bra men inte felfria, gör jag fel så åtgärdar jag det, jag ringer när jag får förhinder, det gillas inte men det får vara så. Får jag förhinder som gör att nästa arbete blir försenat finns det olika alternativ, jobba ikapp under helger, ta bort ett åtagande men ordna en annan seriös hantverkare som du litar på (det är mitt ansvar tycker jag) som kan ta över din kund.
Hantverkare är överlag "pain in the ass" det håller jag med om, och det är min rätt att tycka det!
Håller med om att det är en dålig attityd överlag, tider hålls inte, det blir dyrare än offerten, de åker runt och letar materiel som de glömt, det blir många extra mil med bil som ingen annan bransch har, men betänk att inom it så har ni burken att ha reda på, inom vården så finns allt oftast på sjukhusen och patienterna kommer dit, affärerna har förvisso utkörning men de flesta åker och handlar, ni som har råd med rut har en städbil väntande på att rycka ut. Hantverkare kan inte ha allt med sig! Vi har inte råd med lastbilar för att ha med allt på småjobb, men att hantverkaren inte kan höra av sig eller glömmer bort en liten kund, det är förkastligt, helt rätt att misskreditera dessa som tror att de är kungar, låt oss som kan sköta oss få jobben (om vi har tid över) när vi kommer hem från semestern! ^^
Förstår din frustration till fullo! Stå på dig för du har till viss del helt rätt!

Hantverkare, familjefar, 40+, dalmas, felfri....... som har fullt med nöjda kunder! (inte felfri)
 
Vissa tycker att man generaliserar när man kritiserar hantverkare. Men om man anser att 90% är dåliga vet jag inte om det egentligen skall kallas generalisering. Jag har anlitat snickare, VVS:are, elektriker mm. Av ca 10 hantverkare totalt var en riktigt bra. Med bra menar jag då att man håller utlovade tider, att priset blir enligt överenskommelse, arbetet utfört enligt regelverk och att man är någorlunda artig mot kunden. 10 minuter försenad eller en hundring för mycket debiterat pga av några detaljer man glömde informera om räknar jag inte som problem.
 
Mikael_L
Lite generellt om byggahus, statistik och generaliseringar ... :)

Byggahus har "bara" drygt 115.000 medlemmar. Alla är nog inte heller aktiva.

Den enda statistiska slutsatsen som går att dra utifrån detta är att ingen åsikt som generellt framförs på forumet behöver gälla i verkligheten.
Vare sig åsikter komna från konsumentperspektivet likväl från hantverkarperspektivet.

Om urvalet vore ett slumpmässigt urval av svenska folket skulle även 10.000 medlemmar gott kunnat användas till att dra statistiska slutsatser. Nu är alla här av egen fri vilja vilket betyder att det statistiska urvalet antagligen är mycket skevt.


Helt utan någon statistisk relevans kan man säkert gissa att personer.
med hus eller bostadsrätt
som gillar att bygga och fixa
som är datorintresserade
som gillar att läsa och uttrycka sig skrift
som har haft något tillfälligt problem och sökt svar på detta
som gillar att sprida sitt kunnande
som gillar att lära sig lite nytt då och då

är överrepresenterade i urvalet 115tusen byggahusmedlemmar.

Lika lätt är det att gissa att vi hittar få medlemmar som
saknar dator eller internetuppkoppling (eller tycker illa om sin dator och endast gör det mest nödvändiga där)
ogillar att läsa och skriva, eller t.o.m har dyslexi
är helt ointresserade av bygge och fix och aldrig upplevt sig ha problem när dom köpt en sådan tjänst

osv

Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här... :blushing:
Kanske att dra inte alltför stora växlar på vad som skrivs här, vare sig från hantverkarna eller från kunderna. Det behöver inte motsvara något snitt i sverige.

Man kan ju kanske kombinera det man hör här med vad vänner berättar och vad som hörs runt fikabordet.
Problemet med fikabordsnacket är att där hörs de mest hårresande historierna, antagligen ibland tom lite kryddade. Och dom som har bre erfarenheter känner inte att dom har mycket att bidra med.
Och runt fikabordet i byggbaracken flödar ju kundföraktet, och det snackas vitt och brett om alla idiotiska kunder som gjorde si och så.

Och sådär fortsätter det, dessa två världar fortsätter parallellt bredvid varandra. Och mötas kommer kunden och hantverkaren endast göra vid ett projekt med en beställare och en utförare, som redan innan har sin bild klar över den andre parten.
 
Riktigt så illa kan det väl inte vara, hos oss vill jag påstå att det är mera åt 50/50 än 90/10, men det är väl lite olika när det gäller erfarenheter.
Vi kör oftast i små arbetslag, när röris kommer ska vi också vara på plats för att öppna upp väggar, golv. Samma metod borde fungera i resten av sverige, problemet vi har ibland är att kunden inte informeras att när exempelvis rörmokaren kommer ska det finnas en snickare med på plats för att hjälpa till, det har inte fungerat klockrent här heller utan ibland har den ena hantverkaren fått vänte både en och två timmar på den andre, vilket inte är okej.......
Sedan är det alltid svårt att samköra sina arbeten med andra hantverkare.....
Men tror mig med säkerhet att jag bara varit otrevlig mot en enda kund, men denne förtjänade det, ingen hjälp till han från någon i fortsättningen.
Det finns rötägg på kundsidan också, men det var inte det tråden handlade om...
Så stå på er alla kunder som är missnöjda, det finns seriösa hantverkare men behövs lite påfyllning av dem i vissa delar av landet!
 
Mikael?? Vad då menar du att det finns folk som efterkonstruerar, sockrar på historierna lite efter behag, jo du har helt rätt!
Ingen av oss är felfri utom Martin Timell ^^
Jaja men det förekommer mycket fel inom branschen och det är störande, det kommer troligtvis alltid att vara så, för det har blivit lite av nischen att vill du ha hjälp så får du vänta på att någon har lust,tid att komma....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.