Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas Lundquist
injonil skrev:
Det heter dator, och nej, en datorförsäljare brukar inte betraktas som inom IT-branschen.
Vilken bransch tillhör då en datorförsäljare?
 
Thomas Lundquist skrev:
Vilken bransch tillhör då en datorförsäljare?
Det beror på, en dator kan vara väldigt enkel och köpas av en säljare på siba (som inte är inom IT-branschen) eller väldigt avancerad som en stordator från IBM (helt klart IT-branschen)

Kraven från kunderna är väldigt höga på oss i IT-världen. Om vi som köper tjänster av hantverkare ställt samma krav som kunderna gör mot mig gällande IT så hade nog läget sett annorlunda ut.
Men nu tycker jag delvis det är svårt att jämföra dessa yrkena och branscherna. Hantverkare är något som alla villaägare (oavsett om man vill eller inte) stöter på. Privatpersoner som behöver hjälp med något som bara en hantverkare kan erbjuda. Oavsett vad som händer så kommer behovet på hantverkare bestå och därmed är mängden arbete säkrat. Jag som privatperson har svårt att ställa krav på hantverkare. De flesta verkar ha såpass mycket jobb att de inte orkar med "bråkiga kunder". De jobbar hellre på stora byggen, och jag som privatperson är en piss i missisippi för dem.
IT därimot är något som privatpersoner sällan kommer i kontakt med. I alla fall på högre nivå än siba/mac store/Tre/internet osv (om man nu anser att det är IT). De som har behov av IT tjänster är andra företag, som vet vad de vill ha och ställer krav. Och i och med att företagen sällan har krav på att IT-partnern de anlitar ska finnas i samma stad eller region så finns det i stort sätt oändligt med IT-partners som kan anlitas.
För att det ska bli en mer rättvis jämförelse så får man gå till de företag som anlitar hantverkare,och fråga efter deras syn. Den kanske är mer jämförbar med den bilden som ges gällande IT-branschen?

Sedan så måste jag tillägga att jag börjat ändra syn på hantverkar-branschen. Detta då jag insett att man får vad man betalar för samt att det finns röt-ägg överallt.
Nu har jag hittat firmor som sköter sig gällande el, vvs och målning. Fortfarande problem att hitta vettiga snickrare dock. Visst de firmorna som numera finns i min telefonbok är lite dyrare. Men jag litar på dem. Vilket är oerhört viktigt.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Vilken bransch tillhör då en datorförsäljare?
Hemelektronik kanske?

Man säger liksom inte att en dammsugarförsäljare (mot privatpersoner) jobbar inom städbranschen.
 
K
Även klåparna som drar nätverkskablar i husen och kontoren är inom it, eller?

Även killen på posten hos Microsoft påstår nog på forum att han jobbar inom it.

Tycker det är roligt med folk som hela tiden slänger ur sig att de jobbar inom it och tror att de är förmer och bättre än oss andra människor.

Har haft en del med sådana att göra inom arbetet också, helt osociala och värdelösa som kunder. De tror att de kan allt och vet allt då det har läst på internet osv.. Sen kan de heller aldrig säga vad de tycker under arbetets gång (fegt), utan tar i hand och är nöjd när man går därifrån. För att sedan börja skriva brev och protestera mot det ena än det andra, vill helst inte betala något och gärna hota med en advokat så att de till och med tror att de ska få pengar för att man har arbetat hos dem.

Älskar att generalisera saker.....

Har även noterat att de så kallade it killarna på forumet gärna vill ha hjälp av oss här och slänger ut diverse frågor till oss. Men de vill inte ha att göra med oss i övrigt, vilket gör att man till slut hellre läser på forumet och fnissar gott istället för att hjälpa till...
 
Thomas Lundquist
stew skrev:
Det beror på, en dator kan vara väldigt enkel och köpas av en säljare på siba (som inte är inom IT-branschen) eller väldigt avancerad som en stordator från IBM (helt klart IT-branschen)
Nej stew, visst fan jobbar båda i IT- branschen.
 
Redigerat:
K
Få bort oseriösa eller kasta skit på alla??

Känns mer som tråden går ut på det sistnämnda...
 
kirk69 skrev:
Även klåparna som drar nätverkskablar i husen och kontoren är inom it, eller?
Det brukar elektriker göra.
 
K
MathiasS skrev:
Det brukar elektriker göra.
Tror inte att de som drar åt tex Com Hem i hyreshus m.m. är elektriker...
 
Thomas Lundquist
injonil skrev:
Hemelektronik kanske?

Man säger liksom inte att en dammsugarförsäljare (mot privatpersoner) jobbar inom städbranschen.
Kanske?
Börjar du svaja på ditt tidigare så självsäkra svar?
 
Du, det är ju säkert så att den som rullar ut kabeln inte har behörighet, det jag försökte få fram var att det var firmor som ägnar sig åt installation av kablage, elektrisk utrustning etc som gör detta, dvs det har inget med den sk IT-branschen att göra.
 
Thomas Lundquist skrev:
Kanske?
Börjar du svaja på ditt tidigare så självsäkra svar?
Sluta nu Thomas, nu försöker du tjabba om detta värdelösa ämne igen. Ta fredag nu istället och skit i detta.

Nu ligger oxfillen på tallriken, stekt till 55 grader, dags att äta.

Det är förövrigt en elektriker som stekt maten. Och någon som jobbar i telekom-branchen som gjort gratängen. Undrar hur vi ska klaraoss utan både hantverkare och IT-sluskar....
 
K
MathiasS skrev:
Du, det är ju säkert så att den som rullar ut kabeln inte har behörighet, det jag försökte få fram var att det var firmor som ägnar sig åt installation av kablage, elektrisk utrustning etc som gör detta, dvs det har inget med den sk IT-branschen att göra.

Om du läser på lite så inser du att du inte behöver vara utbildad elektriker för att dra nätverk.... Ingen stark ström....

Det är företag i IT branschen som gör det...
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Sluta nu Thomas, nu försöker du tjabba om detta värdelösa ämne igen. Ta fredag nu istället och skit i detta.

Nu ligger oxfillen på tallriken, stekt till 55 grader, dags att äta.

Det är förövrigt en elektriker som stekt maten. Och någon som jobbar i telekom-branchen som gjort gratängen. Undrar hur vi ska klaraoss utan både hantverkare och IT-sluskar....
Det är mer ett intressant ämne (om du nu vill kalla det för ett "ämne") än värdelöst ämne ;).

Oxfilé, mmmm. IT ? d^_^b Trevlig helg!
 
kirk69 skrev:
Om du läser på lite så inser du att du inte behöver vara utbildad elektriker för att dra nätverk.... Ingen stark ström....

Det är företag i IT branschen som gör det...
Jag behöver inte läsa på. Jag köper och säljer denna typ av tjänst och det är elinstallationsfirmor som gör det, inte IT-företag. Den aktiva utrustningen levereras dock ofta av sk itföretag.
 
Jag ser dåligt på gamla dar men förstår att ni är osams om nåt med hantverkare.
Oväntat :p
Annars så har även jag kommit fram till att jag kopplar hellre allting själv än släpper in annat löst folk här.
Undantag kan va direktkopplingen till fjärrvärmen som visst ska va lite het ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.