Vad tror ni, är det för sent att så gräsmatta i stockholmsområdet nu? Eller ska man chansa? Läste nånstans att om det inte hinner gro så gror det i vår istället så då kan man ju lika gärna chansa nu och kanske vinna en säsong som man gör nr man sår på hösten.

Sen har vi rätt lerig jord i dagsläget. Det är långt ifrån ren lera, men det klibbar i alla fall fast i klumpar under skorna om det är blött ute. Jorden har legat ett antal veckor så det har kommit lite gräs av sig självt. Måste man hålla på och fylla med olika lager av sand och torv och fräsa och greja eller kan man toppa upp med 10cm anläggningsjord bara? Eller ska man chansa och så direkt som det är?

EDIT: Det sägs att jorden varit gammal sjöbotten. Det växte högt vilt gräs där jorden kommer ifrån. Såg ut lite som en åker typ.
 
Redigerat:
Här finns ett expertsvar på denna fråga.
Kort summering: Gräsmattan växer inte om det är under 6 grader. Det innebär att den kommer att vara lika känslig som en nysådd gräsmatta hela vintern och tills det varit över 6 grader i ca 3 veckor. Dessutom växer en del ogräs i lägre temp och då får ju de ett försprång.
 
Eftersom ni riskerar att det kommer ogräs som brer ut sig oavsett om ni sår gräs nu eller inte å skulle jag absolut så gräs. Vi sådde gräs förra året vid den här tiden (bor också i Stockholmsområdet). Det tog sig först i våras och det har tagit sin tid på sig även efter det. Men jag tror inte att vi hade vunnit någonting på att avvakta.
Vi har fått rensa en hel del ogräs, men det tror jag att vi hade fått göra oavsett eftersom jorden ju låg på plats redan i höstas. Det är ju inte gräsfröna som sprider ogräset;-)
 
Mjoo, men det är ju lättare att rensa bort ogräset i vår och sedan lägga anläggningsjord och så ut gräset, då kanske det gräs man vill ha "vinner" näringskampen och växer sig starkare än ogräset. Sår man nu så blir det svårt att gå ut och rensa ogräset i vår utan att mattan blir förstörd av fotspår. Dessutom har ju inte TS lagt anläggningsjorden ännu.

Ett annat problem kan vara att någon (människor eller djur) går omkring på mattan när tjälen håller på att släppa och det kan nog ge fulare märken om det är en gräsmatta som inte börjat växa ännu, än om det är en färdig gräsmatta (även om det blir ganska fula märken då med).

En fråga också: Vad vinner man på att så på hösten om det ändå inte växer förrän till våren?
 
Hm. Det har du rätt i, jag läste nog frågan lite slarvigt. Det man vinner på att så på hösten är väl mest att då är det gjort. I vårt fall fanns jorden redan på plats, då såg vi ingen anledning att vänta. När jorden inte finns på plats är det kanske bättre att vänta.
 
Hene skrev:
En fråga också: Vad vinner man på att så på hösten om det ändå inte växer förrän till våren?
Man brukar så innan det blir så kallt att gräset slutar växa, då har man två fördelar - vunnen tid och mindre behov av extravattning eftersom vårt härliga höstväder brukar sköta om den saken själv... ;)
 
Jag sådde en plätt för 3 veckor sen och såg att det kommit upp fint nu.
Men då har det varit över 6 grader mesta av tiden.
 
Dalbotös skrev:
Man brukar så innan det blir så kallt att gräset slutar växa, då har man två fördelar - vunnen tid och mindre behov av extravattning eftersom vårt härliga höstväder brukar sköta om den saken själv... ;)
Jo om det växer så förstår jag också att det är en vinst (särskilt regnet, jag vattnade kopiösa mängder i somras), men att så gräset så pass sent att det inte växer alls före vintern; finns det någon vinst i det? Det är alltså inte en retorisk fråga utan jag vill faktiskt veta. Jag håller med Modig om att det finns en viss vinst i att "då har man gjort det". Det är faktiskt något som inte ska underskattas; att bocka av på listan och mötas av mindre grejer att göra på våren kan vara värt mycket.
 
Jag kan inte svara säkert men jag hade inte gjort det. Dels så hade fåglarna krafsat fram varenda frö innan jag hunnit säga "julkärve" och dels så tror jag att jorden kan sätta sig ojämnt när snön smälter fram i vår och med riktig otur så kanske den tar med sig fröna. Men vad vet jag. :)
 
Det lär väl inte växa så mycket ogräs om jag lägger anläggningsjorden nu? Inte många träd och annat som blommar och sprider frön känns det som, eller?

Om jag kunde trycka på en knapp så att all jord var planerad och klar idag skulle jag nog chansa och så frö. Det känns som att det blir mildväder framöver. Just nu 10C och sol. Enda haken är just det där med att planera ut massorna och beställa anläggningsjord och planera ut denna osv. Det brinner ju lite i knutarna om man ska dra nytta av det milda vädret.

Det vore skönt om man kunde få användbar matta nästa sommar och inte behöver vänta ytterligare en säsong...
 
Jag sådde igår (Uppsala) på anläggninsjord/toppdress. Om det blir så milt som de säger i november tror jag det kan funka. 11 grader just nu, och prognos på 9-11 närmaste dagarna. Blir intressant i vår att se resultatet.

/A
 
Hade man begränsad yta kunde man ju köra lite infravärmare men vi har ca 1000kvm att så...
 
Alko - Har det hänt nåt med fröna på en vecka?

Hade grävmaskinisten här här om dagen men han sa att jag måste göra klart runt altanen först så att han har nåt att fylla mot och att man börjar mot huset/altanen och går utåt. Så tyvärr får vi vänta tills i vår med resten.
 
Nope, fröna verkar inte grott, trots 10 grader plus hela tiden sen sådden. Men jag tycker det brukar ta tre veckor under högsommar, så det är väl inte så konstigt. Nu hoppas jag snarare kylan slår till snart så fröna inte hinner gro bara för att frysa strax efteråt. Hoppas de tar sig till våren istället.

/A
 
Själv sådde jag i oktober, men den stensättare jag hade till hjälp sa att de körde med sådd i alla månader med R i sig. Kommunal gatuanläggare, stensättare, avloppsläggare och alltså även grönytor var hans område i fyrtio år.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.