Jag har en lite relaterad fråga, om någon känner sig hemma på området...

Vi sådde i slutet av augusti och det har tagit sig fint, inga konstigheter där. Man ska ju klippa första omgången vid ca 10 cm och lämna ca 5-6 cm. Nu har vi återigen 10 cm (om inte mer) och det är fortfarande grönt, med inslag av fallna löv här och där. Min fundering är om det är värt att riva av en vända till med gräsklipparen igen när det fortfarande är så pass varmt som det ändå är, står det nåt att tjäna på det eller inte?

Någon som har några kloka tankar?
 
Nu är ju jag ingen expert Timmelstad, men vi har också lagt gräset i år (dock i slutet av juni) och jag har hört mig för, men brasklapp på att detta är hörsägen:
Om gräset är "för kort" när vintern sätter in finns viss risk för angrepp under vintern (vet ej vilken form av "angrepp" dock, men det lät logiskt när jag fick det förklarat för mig). Är gräset "för långt" så kommer det ta längre tid att få gräset grönt i vår.

Om du klipper så kan det vara bra att ta bort klippet från gräsmattan (alltså sista klippningen före vintern, under sommaren kan ju klippet ligga kvar om det inte är för långt), annars får du lite samma effekt på våren eftersom det ligger en matta av dött gräs ovanför det som ska växa och solen når inte igenom. Ytterligare en sak som komplicerar ditt beslut är att din gräsmatta är ganska ny och det kanske kan vara bättre att låta den vara och ta en lite gulare gräsmatta i vår, än att klampa runt på den i det ganska fuktiga väder som råder på hösten, med ojämnheter som följd.

Vi valde att inte klippa i slutet av september, men det ångrar vi nu när det har blivit väldigt långt samtidigt som det varit riktigt blött i marken. Nu har det redan börjat gulna och tempen närmar sig minus så det är för sent.
 
Hene skrev:
Vi valde att inte klippa i slutet av september, men det ångrar vi nu när det har blivit väldigt långt samtidigt som det varit riktigt blött i marken. Nu har det redan börjat gulna och tempen närmar sig minus så det är för sent.
Det är väl ganska precis vår situation också, det får ta längre tid att få det grönt i vår då helt enkelt. Jag lämnar det som det är nu så får vi se vart det tar vägen till våren. Ska antagligen fylla ut tomten mer under våren ändå, så det kanske blir till att stödså ytterligare på sina håll ändå.

Har det någon betydelse om man sår nya frön i befintlig gräsmatta året efter? Ska man hacka upp befintligt gräs eller räcker det att stampa ner frön lite i den befintliga där det är lite "tunt"?
 
Min ringa erfarenhet av gräs är att det växer bäst där man inte vill ha det.
Förmodligen på grund utav att där är lite luckert i jorden.
Vi hade halva gräsmattan upphackad av fåglarna i slutet av sommaren.Borrar i mattan.
Jag har låtit den va sen dess och inte klippt nånting alls sen Augusti nåt och numera liknar det en gräsmatta igen.
Jag tror faktiskt man kan göra lite som man vill med en gräsmatta och den växer oavsett skola man väljer att tro på.
 
steppen7 skrev:
Alko - Har det hänt nåt med fröna på en vecka?

Hade grävmaskinisten här här om dagen men han sa att jag måste göra klart runt altanen först så att han har nåt att fylla mot och att man börjar mot huset/altanen och går utåt. Så tyvärr får vi vänta tills i vår med resten.
Kan bara rapportera att gräsfröna jag sådde 30 okt faktiskt hann gro i november (Uppsala), men hade knappt nått 1 cm när snön föll. Gissa om jag blev förvånad när jag såg nu i mars att de överlevt och redan börjat växa (mild senhöst och mycket kort vinter i år förstås).

Otroligt att man i Uppsala kan så gräs så sent som i okt/nov ändå...Sen kanske man lika gärna kunde sått nu i mars förvisso, men det hade nog tagit lång tid innan de gror, så jag har säkert tjänat några veckor på höstsådd tror jag :)

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.