AnneFi
pär h skrev:
AnneFi man behöver inte vara bra på allt. Men det är kul att fixa även om det inte blir så snyggt som man hoppats på. Du kanske är en hejare på något annat.

Tanken med att göra själv är att man inte vill att det skall se fabriksgjort ut eller prefabricerat.

Mvh Pär H
Men man kunde väl ha blivit bra på något? Haha.

Fruktansvärt bra jobbat allihopa. Jag är imponerad!
 
Mikael_L
AnneFi m.fl.

Jag är övertygad att om jag nu satt igång och gjorde en möbel eller nåt sånt, typ grejer i denna tråd så skulle det se skit ut.
Men sen när man gör sin 10'e grej så har man nog börjat lära sig lite på vägen och det börjar bli lite hyfsat.
Glöm inte att många bidrag vi ser här i tråden är inte det första som den personen gjort.

Så jag tycker gott att du/ni kan fundera på att göra egna grejer, men börja med något enkelt.

Själv har jag en bit krallig limträbalk över från bygget, 315x115mm och 1,7 meter lång.
Den funderar jag på att göra en sittbänk av, att ha utanför ytterdörren (under ett utskjutande tak där) så man kan sitta på, kanske när man tar av/på skor etc.

Lämpligt startprojekt, bara 5 delar att sätta ihop, balken som sittplan och 4 st ben. Nu är det bara att fundera lite på designen av benen och deras infästning.
 
Tack Mikael_L, då kanske man kan våga visa det första man gjort i någon form av möbel.
Första projektet som 135'an fick smaka på när jag fick hem den... En hylla till dottern. :)

DSC00199.jpg
 
AnneFi
oh vad fin gadu^ hon måste vara jätteglad!

funderar på att fråga sambon om jag kan få göra räcket som ska vara på vinden runt hålet för vindstappen.
ingen möbel direkt med något får man väl såga och några skruvas ska där väl vara. :)
 
AnneFi skrev:
oh vad fin gadu^ hon måste vara jätteglad!

funderar på att fråga sambon om jag kan få göra räcket som ska vara på vinden runt hålet för vindstappen.
ingen möbel direkt med något får man väl såga och några skruvas ska där väl vara. :)
Fråga inte, bara gör. :)

Fast det är klart, är det ett pågående projekt som han tänkt fixa, så kanske det är bäst att fråga först ;)
 
AnneFi
Jag ska väl snarare fråga om han kommer att ha tålamod till mina frågor under tidens gång.
Min pappa kan nog iofs få ställa upp som bollplank och hjälp också :)
 
AnneFi skrev:
oh vad fin gadu^ hon måste vara jätteglad!
hon vart nöjd iaf ;)
 
Hej!

Mitt senaste bygge. Lite av ett träningsprojekt för att se vad jag lärt mig och vad man inte kan (än).

Först gjorde jag en ritning i SketchUp. (Översatte en ritning i Finewoodworking från tum till mm). Tyckte det var bökigt att få till en bra arbetsritning, men det gick till slut.

Bygget började med tre brädor. Alla delar sågades ut och hyvlades till rätt dimension. Första lärdomen: Låt tillsågade dela ligga några dagar upp till en vecka och "sträcka på sig". Därefter kan man hyvla ner till slutlig dimension. Jag vill gärna ånga på och fortsätta bygga så jag fick stålsätta mig att vänta. Och det lönade sig.

Sen var det bara att följa ritningen. Tillverka alla delar. Göra tapphål, tappar, laxstjärt, avfasningar...
Nästa lärdom (som tjatas om överallt): vassa eggverktyg. Här slarvade jag nog lite och slog lite hårdare med hammaren istället för att skärpa stämjärnen. Och, sämre kvalitet på laxstjärtar (suck).

Nästa steg slipa allt från 80 till 240. Tradigt men måste göras. "Sand the sequence"

När väl bord och låda var klara så var det bara den lilla knoppen till lådan kvar att göra. Premiär för svarven. Har inte svarvat sen slöjden i fyran. Maken till ointuitivt arbete. Vilken vinkel på skär, typ av skär... och flera gånger "knäck" och en stor flisa åkte bort. Val av träslag. Provade först med furu från en av plankorna. Gav upp efter tre försök, bara flisade. Provade ek, lite bättre. Till slut lyckades jag med en bit Alm jag hade. Det som är kul med svarven är att slipningen går i ett huj och det blir löjligt lent.

Jag ville måla bordet för virket var inte speciellt snyggt. Ville testa äggoljetempera. Valde mellan fyra nyanser mellan svart-till-vitt. Valde vitt. Strävt att måla. Bordet luktar trevligt.

Började så här


Slutade så här



Kul projekt, rankar det som "intermediate". Inget nybörjarbygge men heller inget böjt, fanerat eller intarsia :D.

Fler bilder från bygget och ritningen finns här: http://www.manufakturstudion.se/shaker_table

/Mattias
 
  • shaker_table_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • shaker_table_2.JPG
  • Gilla
TBrogren
  • Laddar…
Verkligen ett fint och smäckert bord!
 
amatörsmurf skrev:
Verkligen ett fint och smäckert bord!
Tack! Jag gillar shaker-stilens enkla design. Inte direkt rokoko.
 
Har tittat till denna tråd då och då, men nu är det dags att posta lite egna skrytbilder.
Kanske lite sämre finish än övriga byggen i tråden, men det dög till dom det byggdes till :)

Byggt på en dryg timme, av spånskivor på 52*140cm, 18mm tjocka, lite 45*45 virke, och lite blandade brädor, delvis klätt med "garage-handdukar" som spikats fast med häftklammer.

borg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygget började vänt på andra hållet och dubbelt så högt, som ett bord där vår katt födde sina ungar (1,5m högt för att få vara i fred från hundarna), när ungarna började knalla omkring själva så delade jag bygget på mitten, vände upp och ner på det och skruvade dit lite brädor klädda med handdukar.´

Nedre våningen består av 2 delar, ena med kattlådan och andra med mat+vatten, dörröppningarna är precis så stora så katterna kommer in, men inte hundarna.

Kattungarna har haft otroligt roligt i flera månader nu, men det börjar bli dags att riva det, tror inte det går att sälja på blocket precis ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ikmattias skrev:
Hej!

Mitt senaste bygge. Lite av ett träningsprojekt för att se vad jag lärt mig och vad man inte kan (än).
Snyggt jobbat! Tack för extrabilderna också!
 
trappa.jpg

Tog lång tid med jag och pappa blev väldigt nöjda till slut.
 
Mikael_L
Daniel78 skrev:
Har tittat till denna tråd då och då, men nu är det dags att posta lite egna skrytbilder.
Kanske lite sämre finish än övriga byggen i tråden, men det dög till dom det byggdes till :)

Byggt på en dryg timme, av spånskivor på 52*140cm, 18mm tjocka, lite 45*45 virke, och lite blandade brädor, delvis klätt med "garage-handdukar" som spikats fast med häftklammer.

[bild]

Bygget började vänt på andra hållet och dubbelt så högt, som ett bord där vår katt födde sina ungar (1,5m högt för att få vara i fred från hundarna), när ungarna började knalla omkring själva så delade jag bygget på mitten, vände upp och ner på det och skruvade dit lite brädor klädda med handdukar.´

Nedre våningen består av 2 delar, ena med kattlådan och andra med mat+vatten, dörröppningarna är precis så stora så katterna kommer in, men inte hundarna.

Kattungarna har haft otroligt roligt i flera månader nu, men det börjar bli dags att riva det, tror inte det går att sälja på blocket precis ;)
Hehe, perfekt !
Helt klart ska man sätta rätt nivå. Katterna hade inte blivit lyckligare av laxstjärtsfogar. :D
 
Dr Fozz skrev:
[bild]

Tog lång tid med jag och pappa blev väldigt nöjda till slut.
Snygg trappa, jag kunde dock mest titta under trappen och undra vad du försökt gömma där ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.