Som jag skrev så har jag full förståelse för detta. Men när det sammanlagt blir timmar så är jag inte så sugen på att pröjsa för det. Det kan väl ändå du förstå också?
 
Cederbusch,

Jag förstår dig :)
 
Mjo...jag kan ju säga att det inte är bara ni som privata kunder som har problem med hantverkare, vi hantverkare har också problem på samma sätt många gånger. Speciellt vi som mer eller mindre måste vara efter alla andra yrkesgrupper. Jag menar, hur många gånger kan man tala om för en snickare tex hur man vill ha det, hur många gånger ska man förklara för en målare att om man tar bort plastlocken så sätter man tillbaka dom sen också osv osv.
 
En sak som jag tycker är lite rolig är att man upptäcker saker ibland, som när man t ex måste byta en spotlight eller två, hållarna med fjädrar förstörda, hålet var väl för litet så de fick trycka till dem. :)

Nej, det är inte på en hållare, sett det på några st nu :), det ska gå få dit den!
 
Glufsglufs skrev:
Mjo...jag kan ju säga att det inte är bara ni som privata kunder som har problem med hantverkare, vi hantverkare har också problem på samma sätt många gånger. Speciellt vi som mer eller mindre måste vara efter alla andra yrkesgrupper. Jag menar, hur många gånger kan man tala om för en snickare tex hur man vill ha det, hur många gånger ska man förklara för en målare att om man tar bort plastlocken så sätter man tillbaka dom sen också osv osv.
Nu kanske jag får skit men vad då då.
Många väljer nog hantverksyrken just för att de inte kan, vill eller klarar av andra yrken.
Då är det ju inte så konstigt att de inte förstår vad man säger till dem heller.
Vad jag vill minnas var de ju inte de vassaste knivarna i lådan som gick de linjerna i skolan på min tid.
 
Thomas Lundquist
Som jag skrev så menade jag kortare samtal, knappast timtals långa samtal.
Vet inte hur du kunnat klockat killarna det då du inte varit på plats så mycket?

I övrigt så blir det ibland problem hantverkare emellan.
En fjantig tuppfäktning mellan hantverkare som inte jobbat ihop innan förekommer ibland.
Därför försöker jag så långt som möjligt få kunden förstå att det går mycket smidigare med det team man brukar jobba ihop med.
Speciellt elektriker kan vara svåra :), men även rörmokare och målare har sina dagar då man kommer till en by som utböling.

Men då får man tala i klartext och kanske två gånger men tillslut faller polletten ner.
 
Redigerat:
Många bäckar små. Ett samtal kanske tar 5-10 minuter. Men när de har 6-7 sådana samtal så blir det ju en timme. Jag hade möjlighet att finnas i närheten under en dag. Då pratades det en del i tfn. Hur det är när jag inte "övervakar" vet jag inte men jag har svårt att tro att det är så mkt bättre då.
 
Thomas Lundquist skrev:
Som jag skrev så menade jag kortare samtal, knappast timtals långa samtal.
Vet inte hur du kunnat klockat killarna det då du inte varit på plats så mycket?

I övrigt så blir det ibland problem hantverkare emellan.
En fjantig tuppfäktning mellan hantverkare som inte jobbat ihop innan förekommer ibland.
Därför försöker jag så långt som möjligt få kunden förstå att det går mycket smidigare med det team man brukar jobba ihop med.
Speciellt elektriker kan vara svåra :), men även rörmokare och målare har sina dagar då man kommer till en by som utböling.

Men då får man tala i klartext och kanske två gånger men tillslut faller polletten ner.

Detta har man försökt förklara en hel del för folk och en del har tagit det till sig och anlitat de jag samarbetar med och har alltid varit supernöjda efteråt...
En del envisas med att använda egna och det slår sällan fel... oftast strul...

Nyligen var jag och rev ut ett kök hos en kund där de valt att ha egna vvs, el, målare och golvläggare eftersom dess "jobbade i området och kunde husen/lägenheterna"...
När jag rivit ut köket så ringde jag vvs-killen som vi kommit överens om och han kom upp i lägenheten och tittade samt frågade när jag skulle bila fram rören till den gamla väggblandaren så han kunde dra ut det i vaskskåpet istället...
Jag bara tittade på honom och frågade vänligt om inte han gjorde det själv och fick då till svar på ett lite nonchalant sätt att han minsann var rörläggare och detta var ett byggjobb...
Så jag svarade ganska kallt med att jag är ingen byggare för jag är köksmontör och mina rörläggare bilar minsann fram sina rör själv, så jag gör inte det...
Det slutade med att han fick ringa en byggfirma som var i området som löste det åt honom.
 
MathiasS skrev:
Muntliga instruktioner kompletterat med skriftliga instruktioner kompletterat med "Är allt solklart? Har du några frågor?" muntligen innan jag vänder ryggen till.
haha... njae, inte ens det hjälper ibland.
När vi gjorde om badrummet nyligen så hade jag skrivit ned ungefär en A4 (bägge sidor) med punkter som skall göras, inget speciellt utan mycket sunt o förnuft. Vi gick igenom den, pekade o ritade på väggar etc. Avslutade med "Är allt uppfattat och klart? Några frågor?" Allt var solklart enligt hantverkaren och påbörjade jobbet. Tack o lov kunde jag jobba hemifrån större delen av tiden. Inte en fråga kom under de dagar jag var hemma, men likförbannat så hade de gjort fel alt inte följt punkterna med någonting varje gång jag vart upp o titta (ca var 3e timma). Efter nån dag på detta viset så tröttnade jag och det slutade med att jag gick igenom allt de skulle göra varje morgon med hantverkaren. En ny lapp varje dag gick som vi gick igenom. Hantverkaren sa till under genomgången i slutet av listan med vad han hinner med under dagen, resterande på "dagens lapp" fördes över till en ny lapp och ny genomgång varje morgon...

Jag hade väl för höga förväntningar på att hantverkaren kunde tänka själv, men det var ju någon som nämnde nåt vassa knivar i lådan... Jag hade nog tyvärr anlitat fel hantverkare, men löste det nog ganska bra med "agile project management"...
 
MathiasS skrev:
JanÅ, detta södra dike måste vara out of scope för dig som rimligtvis bor på gränsen till det norra diket.....
Med en offroad-Jeep är inga diken out of scope. :cool::wow:

Vad gäller hantverkare så har jag träffat fler bra än dåliga och dom bra har klarat att göra jobbet med muntliga instruktioner och/eller har ibland frågat om dom inte säkert visste eller om dom kom på en bättre/alternativ lösning.
Jag tror det är omöjligt att se på nån om han är bra lr dålig så man får prova sej fram helt enkelt, dom som misslyckats får inte komma tillbaka.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
gadu^ skrev:
haha... njae, inte ens det hjälper ibland.
När vi gjorde om badrummet nyligen så hade jag skrivit ned ungefär en A4 (bägge sidor) med punkter som skall göras, inget speciellt utan mycket sunt o förnuft. Vi gick igenom den, pekade o ritade på väggar etc. Avslutade med "Är allt uppfattat och klart? Några frågor?" Allt var solklart enligt hantverkaren och påbörjade jobbet. Tack o lov kunde jag jobba hemifrån större delen av tiden. Inte en fråga kom under de dagar jag var hemma, men likförbannat så hade de gjort fel alt inte följt punkterna med någonting varje gång jag vart upp o titta (ca var 3e timma). Efter nån dag på detta viset så tröttnade jag och det slutade med att jag gick igenom allt de skulle göra varje morgon med hantverkaren. En ny lapp varje dag gick som vi gick igenom. Hantverkaren sa till under genomgången i slutet av listan med vad han hinner med under dagen, resterande på "dagens lapp" fördes över till en ny lapp och ny genomgång varje morgon...

Jag hade väl för höga förväntningar på att hantverkaren kunde tänka själv, men det var ju någon som nämnde nåt vassa knivar i lådan... Jag hade nog tyvärr anlitat fel hantverkare, men löste det nog ganska bra med "agile project management"...
Eftersom du hånar din hantverkare (kanske med all rätt) så kan du väl skriva ner detta dubbla A4 ark till oss här på forumet så det blir lättare att bedöma din hantverkare?
Det måste vara ett mycket speciellt badrum med typ "extra allt" med tanke på detta A4 ark och övriga "to-do" lappar.

En normal funtad våtrumsbyggare behöver knappast det.

Har du anlitat arbetskraft utan rätt kompetens till uppgiften och som svarar "no problema" på dina frågor om problem?
Hade dom behörighet?
Tog du referenser?
 
Det är väl som vanligt så att de som är missnöjda hörs väldigt mycket och de som är nöjda har inget behov av att sprida det på forum på nätet. Vi har haft med en hel del hantverkare att göra och tyvärr har det nog varit 75% mindre bra och 25% bra. Vi har å andra sidan hittat en riktigt klockren elektriker som varje gång överraskar positivt. Snabb (därmed billig), noggrann som sjutton och trevlig dessutom :)
Vad gäller övriga hantverkare har det varit allt från arrogant bemötande till fullständig brist på förståelse för BKR-regler och liknande.
 
raveper skrev:
Nu kanske jag får skit men vad då då.
Många väljer nog hantverksyrken just för att de inte kan, vill eller klarar av andra yrken.
Då är det ju inte så konstigt att de inte förstår vad man säger till dem heller.
Vad jag vill minnas var de ju inte de vassaste knivarna i lådan som gick de linjerna i skolan på min tid.
Det är möjligt men jag har också träffat på ett antal som vill ha ordentlig praktisk erfarenhet innan dom går vidare till ex ingenjörsutbildning och liknande samt några omskolade kontorsråttor som inte orkar sitta inne dag ut och dag in. När jag gick gymnasiet så var det högre intag på tex el, bygg och rör än det var till samhäll, social och barn & fritid....så jag vet inte jag....de som "inte klarar" annat yrke eller visste vad dom skulle bli hamnade på fordon eller i någon specialklass.
Skolan hade också en undersökning om hur eleverna klassade in de linjer skolan hade och i topp var ju självklart natur och teknisk, sen kom samhäll, ekonomisk, bygg och el. Allt annat som humanistisk, vård, b&f, social osv osv låg en bit efter....så...tja, jag vet inte jag, kanske en generationsfråga och/eller problemet med svenska hantverkare kontra utländska på samma arbetsplats.
Hur som helst så har vi som oftast är underentrepenörer samma problem med dålig lyhördhet och förståelse som privatkunder mot en enskild hantverkare, bara det att vi kanske löser det snabbare då vi snackar samma "språk" så länge det förs på svenska och inte med lekmannatermer...eller nått sånt.
 
Kan ju bara instämma GG...

Personligen skulle jag vilja se en kontorsråtta på ett bygge och hur jäkla vass den kniven är när det kommer till det praktiska... ;)

De jag har sett hittills är rena katastroferna...

Bara titta på diverse kökssäljare som jag ständigt har kontakt med...
De kan i princip rita vad som helst men hur man ska lösa det praktiskt har de inte en susning om...

Oftast står det någon ruta på ritningar o.d med texten... "snickare löser på plats"...

Då kan man undra vem som är den vassaste kniven när det kommer till kritan... Säljaren eller hantverkaren som löser problemet... ;)
 
Haha undrar om jag är en gaffel i lådan då? ;) Är både kontorsråtta o praktiker förmodligen ingen höjdare på något av det då istället

Ps vet inte vad jag ska försvara heller. Är skåning som bor i jämtland o tolkar man er rätt är det värsta blandningen där också. Ska gå o trösta mig med mina barn som åtminstone ser mig som hjälte ännu :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.166273,15.685778
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.