Status
Tråden går ej att kommentera.
vi har en fråga till er, vi är lite nyfikna vad andra tycker om att en platta är upphöjd.Vet att jag har nämn det innan men vad skulle det påverka er om ni skulle köpa ett hus.Dessutom att plattan är upphöjd 2 gånger för att plattan är sne( ca 7 cm) för att huset har sjunkit på ena sidan ?förklaringen vi har fått är att det enda som det påverkas är att värmen tar längre tid att komma upp ..hur känner ni om ni skulle köpa ett sådant hus?(när det gäller rör och så har vi ingen information ännu om det har påverkats)
 
Nja, tveksamt om det skulle påverka om jag skulle köpa huset. Jag skulle självfallet ta reda på / fråga vad det beror på. Men om det är korrekt (enligt bygg AMA) och stabilt och fungerar utan probelm då för VVS och värme tex så skulle det inte påverka mig nämnvärt.
 
Hemmakatten
Förstår inte riktigt vad du menar med upphöjd. Upphöjd som att huset utifrån ser ut att stå på en platå? I så fall är det skitfult rent estetiskt.
 
Den första frågan man ställer sig är varför är plattan upphöjd så mycket som 7 cm i omgångar. Det rör sig knappast om ett misstag vid gjutningen om de inte satt ut kantelementen på fri hand och haft ett vansinnigt dåligt ögonmått/omdömme. Eller har plattan sjunkit och vad är i så fall orsaken och framförallt vad finns det för garantier att problemen inte fortsätter och har den sjunkande plattan orsakat andra skador.

Om det nu är ingjuten golvvärme och man lagt på 7 cm extra på vissa delar av plattan så har man väl en ytterligare tröghet i värmefördelningen och troligen också värmeförluster.

Har ni koll på om plattan var plan vid första gjutningen och när i tiden de ytterligare gjutningarna gjordes (när har plattan sjunkit?) och om man konstaterat anledningen till problemen. Med tanke på att ni skriver att plattan är upphöjd i omgångar så mycket så antar jag att det inte skett efter att huset monterats?
 
Det vi är ute efter är vad andra skulle tycka om de skulle köpa ett hus och de fick veta att huset är upphöjt på ena sidan pga att huset t har sjunkit när de har byggt huset..att det sjunker är fixat och det har kontrollerat att rören är ok men det är fortfarande det att värmen går långsamare in i huset för att det är tjockare ´cement´på ena sidan av huset.Skulle ni reagera på det?ett nytt hus och det är inte ett problemfritt hus egentligen?
Skulle ni inte ifrågasätta hur plattan ser egentligen ut?
 
Hur kan värmen gå långsammare in i huset för att det är "tjockare cement" förstår inte riktigt..
 
eftersom det är mycket mera cement på den sidan så tar det långsammare för värmen att nå upp till golv värmen
 
Hemmakatten skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med upphöjd. Upphöjd som att huset utifrån ser ut att stå på en platå? I så fall är det skitfult rent estetiskt.
Hus som är byggda med tekniken platta på mark står ju alltid på en platå, plattan. om denne är lite högre tror jag inte påverkar utseendet nämnvärt....
 
nej inte utseende vis men det praktiska, som värmen och vem vet hur plattan ser ientlien ut om halva huset har sjunkit en gång i tiden
 
Familjen Annie skrev:
vi har en fråga till er, vi är lite nyfikna vad andra tycker om att en platta är upphöjd.Vet att jag har nämn det innan men vad skulle det påverka er om ni skulle köpa ett hus.Dessutom att plattan är upphöjd 2 gånger för att plattan är sne( ca 7 cm) för att huset har sjunkit på ena sidan ?förklaringen vi har fått är att det enda som det påverkas är att värmen tar längre tid att komma upp ..hur känner ni om ni skulle köpa ett sådant hus?(när det gäller rör och så har vi ingen information ännu om det har påverkats)
Jag hade aldrig köpt huset med den historiken om man två gånger enbart "fixat till" plattan för sjunkrelaterade problem om man inte gör något åt MARKEN.
 
Jag tror det beror väldigt mycket på vad det är för marknad. Nu är det köparens marknad o man kan ställa krav o undersöka. Självfallet är ett hus behäftat med en massa problem svårare att sälja. Att undanhålla är ingen bra ide heller. Om jag vore er skulle jag bo kvar i huset trots problemen, speciellt om de nu skall rätta till dem!
 
vi vill inte sälja nu men i framtiden och tomten kommer att rättas till men just är vi oroliga över att det har fixats till 2 gånger på plattan och det kommer ju ifrågasättas av köparen och man vet igentligen inte hur plattan ser ut efter att huset har sjunkit.
 
Familjen Annie skrev:
eftersom det är mycket mera cement på den sidan så tar det långsammare för värmen att nå upp till golv värmen
Men värmen går väl i rör och en höjning på 10 cm ska inte påverka trycket eller har jag fel där?
 
jo men det är klart det påverkar..värmen har ju ändå 7 cm mer att gå igenom på den delen av huset för att ge värme i huset än på resten av huset
 
Andy78 skrev:
Men värmen går väl i rör och en höjning på 10 cm ska inte påverka trycket eller har jag fel där?
Frågan är väl hur tjockt cementlager som krävs innan värmen blir lidanade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.