Superbt med bilder Lindhult!
Jag har beställt ett fönster (Polaris) för att se hur det blir.
jag har bestämt mig för fast fönster på undervåningen och öppningsbara på övervåningen, och valet föll på Polaris från kronfönster. har också två altandörrar som behöver bytas så om ni har möjlighet att lägga upp lite bilder från monteringen av en altandörr så vore det kanon.

Jag kommer också att lägga upp lite bilder från min monteringen, men om någon annan monterat Polaris så lägg upp lite bilder! Bilder livar alltid upp en tråd och är det är kul att se hur det blir när det är klart.

Just monteringen av de öppningsbara fönsterna oroar mig lite, men det löser sig nog när man väl håller på.
 
Jag har tyvärr inte någon bild av hur vi gjorde med just altandörren men vi gjorde likadant som på de öppningsbara fönstren.

Jag hade köpt en hel del trallvirke i hela paket och då blev det ju ströläkt över. Dessa var perfekta i tjocklek och bredd att sätta in mellan dörr och karm. Lite pilligt var det att få in läkten o hålla den på plats tills man stängt dörren men med lite tejp och att man fick göra om några gånger så funkade det.
Altandörren fick jag göra om en gång för jag var för snabb med att ta bort distansläkten. Fogskummet expanderade lite till efter en fuktig natt och då gick dörren väldigt trögt.
Det var bara att ta fram tigersågen o såga bort fogskummet på låssidan av karmen och sedan in med läkt igen.
Fram med fogskummet igen. Dock inte lika mycket som förra gången och då blev det väldigt bra faktiskt. Läkten satt nog i utan att jag öppnade dörren ca 3 dygn.
 
C
Oj oj oj!

Jag gick med i detta forumet av den enda anledningen att jag just gjort affärer med kronfönster, och vill berätta mina erfarenheter.

Jag köpte 28st fönster och 4st glasdörrar av deras Premium PVC modell, med supervarmpaket 3-glas isolerglas, etc, etc.
Jag fick offert på alla fönster och avtalade att jag skulle få det offererade priset, fast uppdelat på två leveranser med 3 mån mellanrum, eftersom jag inte har lagringsplats till alla dessa fönster vid ett tillfälle. detta var ju en jättefin gest tyckte jag.

Första leveransen ankommer med totalt 11st skador, alla under täckande plast. det var avbrutna hörn ,avskavd färg på gångjärn, gulnad PVC??, färkskillnad mellan fönster, Grova och medelgrova repor genom skyddsfilmen. Jag fick leveransen kl 0630 på en januarimorgon, och det var beckmörkt. 2st av skadorna gick att se genom emballaget vid en noggrannare kontroll med ficklampa. Naturligtvis hade lastbilschaffisen hunnit dra i sig 2meter Marlboro röd längs E6:an då. Jag ringde omedelbart dom öppnade och när jag pratadeorna med dom, sa de att jag skulle ha antecknat alla skadpå fraktsedeln. Jag tog omedelbart kort på alla skadorna, även innan uppackning, men Det var absolut inget snack om någon ersättning.....Som tur var hade jag tagit en bild som visade att en av skadorna satt mellan 2st ihoppackade fönster på pallen. efter mycket bråk m.m. skulle jag få totalt 750kr avdrag på den första fakturan som var på över 50000 kr. BRA??? nej, jag tycker inte det. Men jag är en mycket upptagen man, och orkar verkligen inte bråka.

När jag mailade in beställningen för den andra del-leveransen 2 mån senare. Fick jag en spec, och ett pris som jag godkände. det var det pris som var avtalat från första början. Efter 2 dagar, får jag ett mail om att jag måste betala tillbaka den ersättning jag har fått för att jag överhuvudtaget skall få göra en beställning av dem...jag stog med hakan i marken och undrade vad dom menade? Men mycket riktigt ville de att jag skulle betala ersättningen annars skulle jag INTE få göra någon beställning. Fakturan justerades och jag fick en ny faktura där alla fönster står uppspecade som tidigare och i tillägg artikeln: "Bättringsfärg 750:-". Det var deras sätt att benämna Utpressning.

Dum som jag var genomförde jag beställningen, eftersom jag vill ju ha likadana fönster i hela huset. Jag bad dom dock att emballera fönstren ordentligt denna gång. Dom lovade dyrt och heligt att detta skulle ske. Fönstren anlände efter ca 6v. Naturligtvis helt oemballerade. som tur var, var de i gott skick denna gång.

Jag undrar Hur Kronfönster hanterar ett garantiärende?? dom lämnar ju ändå 10 års garanti på färg och 5 års funktionsgaranti....Jag hoppas bara att fönstren håller. Jag har absolut inget hopp om att få någon som helst ersättning om något skulle inträffa under garantitiden.

Andra saker jag blev besviken över var:

1. Fönstren hade skruvats ihop med ca 50st skruvar när de stog på pallen. Rätt in i karmen utifrån, Skruvhålen punkterade 2st av kamrarna invändigt. flera hål i samtliga fönster. det syns även på Lindhults bilder.

2. Kamrarna är ihåliga. Köp fönster med skumfyllda kammare i karmen. bättre isolering.

3. Listen som tätar mellan glaset och fönsterbågen utvändigt/invändigt, var slarvigt skuren/monterad. Gav ett otätt intryck på alla levererade fönster. Risk att det kommer in vatten där när dom blir äldre.

4.ALLA fönster var vid leveransen mycket skitiga, nästan svarta på vissa ställen. Verkade vara sot eller nått fint damm...det var svårt att tvätta bort iaf.

5. Utsidan(den sidan som skummas) av karmen är blank med en fet hinna. Så vid test fäste inte fogskummet speciellt bra = Ytan måste ruggas upp först. Och fuktas, beroende på vilket fogskum som används. många andra pvc fönstertillverkare, levererar den ytan uppruggad, så fogskummet fäster bättre.

6. Som Energiingenjör har jag tillgång till IRV kamera modell Fluke 100000kr+. jag lånade hem denna från jobbet och gjorde en överslagsräkning på U-Värdet, vid 10C utomhus, 21C inomhus. Och det faktiska värdet ligger ca: 20-40% över det angivna uvärdet både på karmen och fönstret. Deras angivna värde gäller ett fönster som är 120cmx120cm. När jag mätte/räknade på mitt 118cmx128cm fick jag ett U-Värde på 0,88 på glaset, skulle varit 0,5. Och på karmen, som var svårare att räkna på fick jag 1,5. och jag tror det skulle varit 1,2. Det var längsen jag gick på Chalmers, men jag har kontrollräknat ett par gånger och det verkar stämma. Exakt hur deras mätprocess ser ut vet jag faktiskt inte.

7. Karmarna är väääldigt tjocka

Det är väl en summering av de artiklar kronfönster har levererat till mig.

Och i Amerikansk anda vill jag tillägga att detta är mina högst personliga åsikter och uppfattningar av kronfönster och deras varor. Jag uppmanar ingen att köpa eller avstå från att köpa "kronfönster".

Men jag skulle inte göra det igen.

Ett plus dock till konstruktören på kronfönster som faktiskt ringde upp mig och dubbelkollade att alla spröjsen var uppritade som jag hade tänkt m.m.
 
C
plutoorjan skrev:
Just monteringen av de öppningsbara fönsterna oroar mig lite, men det löser sig nog när man väl håller på.
Det behöver du inte vara det minsta orolig för, dom är enklare att montera än dom fasta eftersom du plockar ur kassetten och behöver bara rikta upp karmen. Vilket väger betydligt mycket mindre än ett fast fönster.

Kila karmen undertill och i alla hörn i sidled.

Mät diagonalerna så att båda är lika.

Skruva fast järnen löst, efterjustera.

Loda av i alla riktningar en sista gång. lutning in, ut, diagonal, sidor, upp, ner. Gör detta med ett BRA=dyrt vattenpass, Inte ett pass från Bauhaus/Julas egna sortiment, för då får man göra om...jag vet. Provade även med krysslaser, det är svårt att hitta en klar referenslinje på karmen, och det blir snett.

Sen är det bara att skumma.

Om man är energinörd som mig, så skummar man inte runt järnen i fösta skumningen, då kan man ta bort dom innan man skummar andra skumningen. Det syntes faktiskt en skilland på insidan fönsterfodrena på ca 1,5C med IRV kamera just på de 4 områden där järnen satt monterade. Fast det beror såklart på om ditt hus rör mycket på sig, då kan det vara bra att ha dom där.

Jag kör alltid Overkill när det kommer till sånt här, så det tog mig 8 dagar att byta 4st fönster med foder in och utvändigt. Då var själva bytet och skumningarna ca 2 dagar, och förmålning/måttanpassning av foder resten.

Lycka Till!
 
Kronfönster vill svara Cailert:

Hej Cailert.
Eftersom inlägget är anonymt, kan jag inte bedöma riktigheten i ditt påstående, men det låter mycket märkvärdigt och varför skriver du om det 9 månader efter din leverans? Du ifrågasätter Kronfönsters garantier, produkter, bemötande och ja, egentligen allt vi står för.

Kronfönster gör löpande kundnöjdhetsundersökningar, och vi har 96 % som rekommenderar oss vidare till sina vänner och bekanta. Se vår hemsida. Det du säger om att din leverans har så många skador. Kronfönster skulle alla dagar i veckan ha gjort en omleverans på hela sändningen, någon annat är otänkbart. Vissa kunder väljer att behålla leveransen med skador, men då kompenserar vi om felet är vårt, naturligtvis.

Det du nämner med bättringsfärgen fattar jag inte alls. Varför skulle vi sända bättringsfärg till pvc fönster? De går ju för det första inte att måla.

Sen att du fått ersättning som du skulle betala tillbaka? Ren och skär lögn eller missuppfattning.

Du frågar hur Kronfönster hanterar garantiärenden. Vi har en kvalitetsansvarig ”aftersalessupport” som du kan förlita dig på. Det är bara att kontakta oss om du skulle få några problem. Jag kan garantera dig att Kronfönster är ett av få pvc fönstertillverkare som har det.

Det där med soten, skiten, om det stämmer så är den enda möjliga förklaringen att det är ”trafikfilm”. Fönstren står på lastbilsflak, lossas med truck. Då kan det komma sot om inplastningen har släppt.

Vi packar fönster, enligt anvisningar från våra speditörer. Hela lager och emballeringsprocessen är kvalitetssäkrad och vi packar på samma sätt hela tiden. Inget fönster vi packar är skadat. Vi skruvar fast karm med tvärslå för att behålla stabilitet i pallen och för att du inte ska få transportskador. Vi punkterar inte fönstren. Skruvhålet i karmen är på anslagsidan in mot vägg. Inget som syns, inget som skadar fönstret eller påverkar isolervärdet. Alla de stora fönstertillverkarna inklusive Kronfönster gör på samma sätt, efter som vi kör med samma speditör.

Ingen pvc fönster leverantör ruggar upp anslaget mot vägg. Pvc fönster har ihåliga kammare, därför att det finns inget som isolerar bättre än stillastående luft. Vi har också karmar med skumfyllning. Men u-värdet (isoleringen) förbättras med 0,1 %. Problemet när man skumfyller karmen är att eventuellt kondens och fukt i karmen sugs upp av skummet och kan inte komma ut, så som det gör på dina fönster som vi har dränerat.

Att våra fönster skulle ha 20-40 % sämre isolering, än vi anger är lögn. Kronfönster Premium är SP testat, vi kan uppvisa alla certifikat om du vill. Glaset med u-värde 0,5 tillverkas av Pilkington och U-värdet står angivet i glaslisten, lätt åtkomlig för beskådning. OM du har gjort test med värmekamera så måste du isåfall, hållt värmekameran fel eller så var den felkalibrerad, eller inställd med fel mätvärde på m2.

Om Kronfönster skulle uppvisa samtliga de fel du anger skulle vi inte kunna vara Sveriges snabbast växande fönstertillverkare. Kronfönster växer med 30-40 % per år, tack vara att vi har mycket nöjda kunder och därför kände jag mig tvungen att svara på detta påhopp.

Om det skulle vara så att vi verkligen har misshandlat dig som du säger, så vill jag att du tar kontakt med mig och Kronfönster, så ska vi gottgöra dig. Det kan jag garantera.

Mvh Carl Svensson
Kronfönster AB
 
  • Gilla
Alpha1 och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inte hålla med Cailert om efterservicen, jag hade problem med ett par dörrar och ett fönster, det var inga som helst problem med garantier mm...fungerade perfekt. visst var dom inte rena när vi fick dom men man kan tvätta, enda som retade mig var klisterlappen mitt på glaset men det är nog glastillverkarens fel....
 
Jag har inte heller liknande upplevelser om Kronfönster som Cailert nämner.
Tvärtom har jag uppfattat dom mycket trevliga och sammarbetsvilliga.

Jag lade min beställning (ca 50000:) innan sommaren och fick leverans ca 8 veckor senare, på dagen efter överenskommet datum. Fönstren var skitiga av trafikfilm, men det var inga större problem att tvätta av dom.

Har för övrigt märkt en enorm skillnad i värme och ljudisolering, så det har varit värt varenda öre. Det enda negativa som jag kan tycka behöver förbättras är kvalitetskänslan i låskistan/handtaget i altandörrarna som känns lite bräckliga och "glappar" lite.
 
verkar som en del är missnöjda med kronfönster...även om dom som jobbar på kronfönster skriver positivt här om kronfönster,och låtsas vara privatkunder..
man ska undvika företag med missnöjda kunder...
känns säkrare att ta ett annat företag då.
 
  • Gilla
Cailert
  • Laddar…
Fast det är svårt att hitta några alternativ tycker jag om man måste ha måttbeställda.
 
tjena skrev:
verkar som en del är missnöjda med kronfönster...även om dom som jobbar på kronfönster skriver positivt här om kronfönster,och låtsas vara privatkunder..
man ska undvika företag med missnöjda kunder...
känns säkrare att ta ett annat företag då.


beställde 5 fönster från kronfönster, leveransen kom på avtalad tid.

Har ej monterat eller kollat närmare på fönstren, men vid snabb anblick såg dem bra ut.
 
Beställde en altandörr från deras "fyndavdelning". Jag ville ha en utåtgående högerhängd dörr och förklarade också för säljaren hur jag menade. Dvs står jag ute och öppnar dörren utåt så ska gångjärnen sitta på höger sida. Inte så svårt att förstå framförallt när det "tänket" är standard vad jag har förstått.

Nu fick jag dörren och det visade sig att den var väsnterhängd, dvs när man öppnar den utåt så sitter gångjärnen på vänster sida. Jag ringde upp säljaren och han menade på att man ska titta inifrån sett. Han sa också att detta stod i offerten vilket jag inte hade sett.

Läste om offerten där det står klart och tydligt "utåtgående och högerhängd". Men längst ner i det finstilta står detta:

"Alla mått i offerten är exakta karmyttermått, bifogad fil/ritning/pdf, är alltså ”vy inifrån.” Notera detta så att ni får handtag på den sida som ni önskar." Är detta tydligt vad som menas avseende dörrens hängning?

Eftersom jag bestämt vill ha en högerhängd dörr så reklamerade jag detta och bad att de skulle ta tillbaka varan. De var OK men jag skulle behöva betala frakten själv.

Är det bara Kronfönster som är så puckade att de väljer att gå ifrån normen med hur man anger dörrens hängning? Finns det andra som råkat ut för detta? Eller skrev de bara så på denna offert för att de ville bli av med skiten (fyndhörnan)?

MVH
 
Redigerat:
Man ska titta från den sida som gångjärnen sitter på och i ditt fall så sitter dom på utsidan så sitter gångjärnen då till höger så är den ...högerhängd.
Hade dörren öppnats inåt så tittar man från insidan så det blir tvärt om så att säga.

Kan det vara så att dom är så insnöade på ingåtgående plastfönster att dom skapat sina egna regler?
 
Nimajneb skrev:
Man ska titta från den sida som gångjärnen sitter på och i ditt fall så sitter dom på utsidan så sitter gångjärnen då till höger så är den ...högerhängd.
Hade dörren öppnats inåt så tittar man från insidan så det blir tvärt om så att säga.

Kan det vara så att dom är så insnöade på ingåtgående plastfönster att dom skapat sina egna regler?
Gångjärnen sitter på vänster sida och dörren är utåtgående. I min och i din värld är den ju då vänsterhäng eller hur?
På offterten står det också "utåtgående och högerhängd" men längst ner står detta:

"Alla mått i offerten är exakta karmyttermått, bifogad fil/ritning/pdf, är alltså ”vy inifrån.” Notera detta så att ni får handtag på den sida som ni önskar."

Som du säger så verkar de ha sina egna regler. Jag är också förvånad över att ingen här inne har råkat ut för samma "språkförbistring". Konstigt att Kronfönster som ändå verkar vara en relativt stor leverantör frångår praxis på detta sätt. Det borde/måste ha lett till många irriterade kunder (inkl mig)

För övrigt, tycker du jag borde kunna begära att de bekostar frakten tillbaka?
 
En gammal tråd som jag vill väcka liv i... Jag ska till att göra en beställning på flera enheter.
Fasta, tvåluft och vridfönster enkeldörr och dubbeldörr... Totalt 21 enheter.

Jag vill ha träfönster som flirtar med det äldre allmogestilen.

Så fort vår tekniska samråd med kommunen är klar lägger jag beställningen. Jag lovar er alla att jag här kommer redogöra för mina upplevelser i både skrivna ord och med bilder.

Jag börjar med upplevelse 1: Kontakt med säljare E.S.
Jag har specificerat mina önskemål via hemsidan. Skrev även att jag önskade snabb respons för att jag måste fatta beslut inför hösten då fönstren ska monteras.
Direkt efter helgen mottog jag offert helt enligt min spec. Otydlig och okunnig som jag är så visade säljaren på några frågetecken som hon gärna ville räta ut tillsammans med mig. Jag ritade hur jag hade tänkt mig designen, samt skickade en att ändra lista. Redan två dagar senare får jag en ny offert nu med CAD- ritade fönster utifrån min tänkta design samt ändringar. Jag hade ritat ut modulmått. Säljaren har nu ändrat till karmyttermått, dvs räknat bort 2 cm på kort och långsida...

Sammanfattning: jag har bemötts mycket proffesionellt. Säljaren har hjälpt mig att "tänka rätt" utan att för den skull få mig att känna mig dum... Det lyckades inte Mockfjärds med.
Det enda minus enligt min mening är att den senaste offerten ger en rabatt på 15.000 kr om jag snabbt fattar ett beslut. Då jag väntar på det tekniska samrådet kommer jag tyvärr inte kunna fatta det snabba beslutet :)
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.