Visonic Powermax +

Systemet har allt som behövs. Jag själv har larmpanel, IR-detektorer, Magnetbrytare på dörrar samt en siren med blinkljus på skorstenen (denna är också trådlös). Däremot har jag inte GSM-enhet och vet därför inte om den funkar bra.

Panelen är gömd och manövreras genom trådlösa handkontroller. Om larmet går så är den inbygggda sirenen avstängd för att tjyvarna inte ska kunna hitta den och rycka sladdarna till telefonlinan. Uppringningen sker till våra mobiltelefoner.

Vi har också en webbkamera i huset kopplad till en gammal dator. När larmet går kan vi direkt surfa in på webbkameran och konstatera om det rör sig om falsklarm eller skarpt. Om det är skarpt så ringer vi polisen som reagerar på pågående inbrott betydligt snabbare än vaktbolag vad ett trött vaktbolag gör som ändå mest pysslar med att lappa felparkeringar numera. Webbkameran är också rörelseaktiverad och lagrar både film och bilder. Kan vara användbart om polisen inte hinner ta tjyvapatrasket.

Visonic är svindyrt i Sverige. Det finns däremot att köra på Ebay i Storbritannien (www.ebay.co.uk). Sök på Visonic. Jag har själv plockat ihop min utrustning där från olika säljare. Den enda nackdelen (om det nu är en nackdel) är att centralenheten inte pratar svenska utan man får hålla tillgodo med engelska. Var dock noga med att det är en brittisk säljare och att systemet är anpassat för EU eftersom det finns olika arbetsfrekvenser och dessa inte är kompatibla med varandra. Att köra på Ebay gör prylarna mindre än hälften så dyra som i Sverige.

Att installera är ingen rocket science. Följ bara anvisningarna till punkt och pricka så funkar det. Var dock noga med att namnge alla detektorer, annars blir det ett helsicke att identifiera dem när de säger till om batteribyte. Ja, jag har gjort det misstaget.
 
Vad händer om det blir strömavbrott? Många hus har idag el-skåp på utsidan och dessa skåp har ju inget lås så en tjuv kan lätt bryta strömmen till att börja med. Är back-up batteri nåt som alltid ingår i ett larmsystem eller är det tillbehör. Känns ju meningslöst om larm slutar funka bara för att strömmen har brutits.
 
vagabondo skrev:
Vad händer om det blir strömavbrott? Många hus har idag el-skåp på utsidan och dessa skåp har ju inget lås så en tjuv kan lätt bryta strömmen till att börja med. Är back-up batteri nåt som alltid ingår i ett larmsystem eller är det tillbehör. Känns ju meningslöst om larm slutar funka bara för att strömmen har brutits.
Mitt larm har både backup som övervakning av strömmen. Om strömmen går, larmar den. Och jag kan välja om den ska larma med tel till mobilen, SMS eller även siren inom eller utomhus.
 
frallan74 skrev:
Hej..
Ja du.. Välkommen till djungeln av inbrottslarm..
En rök detektor klarar drygt 100 kvadrat, beroende på placering o luftströmmar, balkar etc.
Jag hade nog valt en för nedervåningen och en för ovanvåningen, kompletterat med brandvarnare i rummen..
Sen va de gäller val av larm, så finns det en uppsjö av system, men personligen hade jag satsat på ett hybrid system.
Så man har ett val o använda trådbundet också, det känns säkrare.
Tex Teletec's power 1616, kompletterar den med en dualtech TS100 GSM sändare eller IP 100, så kan den ringa larmbolag via IP, eller maila dig samt sms.. Går även att fjärrstyra utgångar och ingångar via en pc..
De stora fönstren skyddar du med en akustisk glaskross eller med en IR i rummet, för vill de in så går de in ändå..
Vill du ha information ang. Power 1616 med tillbehör, så surfa in på Teletec.se ..
Lycka till!
En rökdetektor för villa klarar max 60kvm, det rekomenderas en rökdetektor i varje sovrum.
Ett inbrottslarm har man inte för att ta fast tjuvar utan för att avskräcka och för att förhindra följdskador.
Det räcker med att larma dörrar och korridorer där man är tvungen att passera. Glaskrossdetektor behövs i normalfallet inte.
 
Bästa larmet = en snäll Dobermann

Indigo.

http://www.dobermann-review.com/puppies_RS/StayInStyle_2009_Teraline_Ayzela/
 
  • Indigo2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fogsvans skrev:
Den enda nackdelen (om det nu är en nackdel) är att centralenheten inte pratar svenska utan man får hålla tillgodo med engelska.
Det är ett plus! :D
 
BigGitt skrev:
Bästa larmet = en snäll Dobermann
Är inte bästa larmet en elak Dobermann? ;)
 
Nyfniken skrev:
Är inte bästa larmet en elak Dobermann? ;)
Fast den pratar väl bara tyska?
 
Puckon är rädda för alla hundar. Även larmdekaler.Mot organiserade tjuvar, hjälper inget.
 
BigGitt skrev:
Puckon är rädda för alla hundar. Även larmdekaler.Mot organiserade tjuvar, hjälper inget.
Ligger mycket i det!
 
Fröberg skrev:
Djungel... Minst sakt, inte lätt att veta vad man ska ha.
Visonic powermax+ verkar prisvärt, är det något att ha eller ska man gå upp ett steg?
fogsvans skrev:
Visonic Powermax + ......
Jag har också ett visonic powermax + (f.ö. samma som man får hyra från trygga hem)

Jag har GSM enheten också eftersom jag kör med ip telefoni och då funkar inte trådbunden telefon.
Det har hänt (2ggr) att GSM enheten tycker att nätet ligger nere en stund, fast jag själv har täckning på mobilen (iof inte samma telbolag som min vanliga mobil men det borde inte spela roll?) en av gångerna fick jag dra ur strömmen för att den skulle koppla upp igen.

I övrigt funkar det problemfritt. OBS! kolla att du köper EU standard grejer och inte som jag som köpte från USA och nu har lite tveksamma frekvenser på mina grejjer...

En lite störande grej är att man måste ha alla dörrar stängda för att kunna larma, vilket iof är bra för då vet man att tex inte källardörren ståröppen, men det är också irriterande att man måste stänga ytterdörren när man är på väg att gå för att kunna larma.

Har kopplat till Falck Hemlarm larmcentral, kostar 67 kr / månad + Tele2 Netto mobilabonemang för 12 kr / månad, så för 79kr/mån känns det som att man kommer billigt undan jämfört med Trygga hem / Securitas Direct / etc...
 
cykelbud skrev:
Har kopplat till Falck Hemlarm larmcentral, kostar 67 kr / månad + Tele2 Netto mobilabonemang för 12 kr / månad, så för 79kr/mån känns det som att man kommer billigt undan jämfört med Trygga hem / Securitas Direct / etc...
Vad har du för payback time med 300 kr/mån för ett "vanligt larm"?
 
cykelbud skrev:
(iof inte samma telbolag som min vanliga mobil men det borde inte spela roll?)
Det spelar roll.
 
Nyfniken skrev:
Vad har du för payback time med 300 kr/mån för ett "vanligt larm"?
Ett hyrlarm kostar 36000 för 10 år á 300/mån. Motsvarande egenköpta i samma storlek får du en kostnat på 16-17000 för 10 år med batteribyte, larmcentral, mobilkort och hårdvara inräknat.

Det som dock skiljer mellan hyr och egenköp tenderar att innefatta fler larmgivare än vad du normalt får med i ett hyrpaket.
 
Har ett Jablotronic Comfort helt trådlöst larm sedan 6-7 år och är mycket nöjd. Ett enda falsklarm under alla år och det var när jag satte upp en ny brandvarnare. Efter en vecka kom ett larm och det berodde på att den satt för nära ett föremål under (vilket stod i manualen om jag läst den tillräckligt noga...).

Min modell (JA-60?) har utgått, men efterföljts av nya modeller.

Kör med en brandvaranare per våningsplan, magnetkontakt vid de två dörrarna (med fördröjd utlösning för att ge tid att knappa in koden på koddosan som finns vid varje dörr) och en PIR med direktlarm som täcker största delen av nedervåningen. Har också ett stort garage fristående från huset så där sitter också en koddosa, brandvarnare och PIR (med fördröjning). Extern siren på garaget med diskret blink verkar avskräckande.

Uppringning via fasta telefonnätet (min kabel går innanför grunden så den är inte åtkomlig utifrån) som ringer till min mobil. Har för ett år sedan kompletterat med två webbkameror, en inne och en i garaget för att snabbt kunna kolla vad som är på g vid ett eventuellt larm.

+ Bra stabilitet
+ Säker funktion
+ Bra batterilivslängd (byte en gång per år för att vara på säkra sidan, men bytte precis och samtliga batterier visar vid test att de är helt OK fortfarande). Har bytt backup-batteri i centralenheten en gång.

- Omöjlig hantering via centralenheten, PC-sladd och programvara ett måste och även då är det lite meckigt att hantera. De nya modellerna saknar helt kontrollpanel och hanteras bara via PC (eller koddosa kanske?).
- PIR i garaget (som är ett kallgarage) blir lite "seg" när kylan kommer.

Kan också rekommendera GB-Trading som säljer Jablotron (jobbar inte där...). Kunniga och bra/snabb service.

/baklastaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.