Konstig artikel, men den kanske syftade till ovanmarkare.

För markpooler så är ju utgångspunkten för en bra värmeanläggning naturligtvis att i första hand ansluta till husets värmesystem som bara paddlar runt i krypfart på Sommaren.

Själv tvekade jag inte en sekund att ha den till min CTC-L/V anläggning.
Har man bergvärme eller fjärrvärme är det ju ännu bättre.

5k blir slutnotan ungefär inkl en enkel styrning.
 
Vad för tjocklek på pem slang då och fäst material ,till ett plåt tak
Mvh Kröll Hbg
 
Jag tycker det skulle vara intressant att höra fler reflektioner kring detta med värmesystem.

Jag har förstått att det handlar om cirka 12-17000kwh som ska tillföras en 8x4m pool. Det är ungefär hälften av vad jag plockar ur bergvärmehålet idag. Med nätt och jämnt plusgrader på inkommande brine i slutet på vintern törs jag inte köra 150% av vad som tas ut ur hålet idag, det fungerar antagligen inte. Hålet är ju inte dimensionerat för det heller så det är ingen överaskning.

Med ett djupare hål skulle bergvärmen kunna användas som tillskott när solpaneler inte ger tillräckligt. Att ha bergvärme som enda värmekälla tror jag inte är rätt tänkt. En luft/Vatten vp avsedd för poolvärme är effektivare än de flesta om inte alla värmepumpar (och definitivt effektivare än min snart 10 år gamla pump).

Ingen verkar tro på solfångare som enda värmekälla, inte ens om de överdimensioneras. Iaf inte om man ställer krav på att alltid ha en tempererad pool. Kombinationen VP och solfångare är som sagts i artikeln "det bästa" men det blir fruktansvärt dyrt i inköp.

Jag lutar åt en dedikerad luftvattenvp för poolen. 30k i inköp och cirka 5k per år i drift.

Alternativet skulle vara ytterligare ett borrhål men jag gissar att luftvpn har nästan dubbelt så hög cop i praktiken. Extra borrhål OCH solfångare blir återigen för dyrt. Ej heller har jag något nämnvärt att tjäna på ytterligare ett hål för husets uppvärmning - pump och hål ger idag 100% energi och effekttäckning utan elpatron.

Kan man uppskatta hur många kwh som solfångare tillför en normalsommar? Det borde gå att räkna ut mha soltimmar och effekt men hur effektiv är solfångaren?
 
Mathias, mycket relevanta funderingar du har.
Hade jag haft underdimensionerad bergvärme hade jag funderat på alternativ. Spontant tror jag att solvärmesystem skulle kunna räcka speciellt om du kopplar in den mot pannan så att den även stöttar varmvattenproduktion till huset när inte poolen kallar på värme. Det måste ju som du indikerar gå att räkna på det, men som sagt jag tror att du inte skall ha ett dedikerat solvärmesystem bara för poolen.
 
Solvärme, överslagskalkyl..

  • antag 20 m2 solfångare (hittade ett pris på 6500 kr för cirka 2 m2, dvs iaf 65 kkr + tillbehör i investering).
  • antag optimistiskt 800 W/m2 i 10 timmar under en bra sommardag.
  • antag att under en säsong på 10 veckor är 2 dagar/vecka bra. Resten antar vi (pessimisiskt) är sk*t, så jämnar optimism och pessimism ut sig.
Det borde alltså bli 16 kW och 160 kWh under en bra dag. 20 bra dagar ger totalt 3200 kWh.
Om det nu går typ 15 MWh till poolen under en sommar verkar rimliga solfångare täcka in högst en tredjedel.
Poolvärmare typ L/V värmepumpar verkar å andra sidan ha COP = 4 och alltså som MathiasS skriver 5kkr/år i drift och 30 kkr i inköp.
Skulle nog satsa på värmepumpen fast den bullrar.
Ett bra pooltäcke och annan isolering verkar vara vettiga investeringar...
 
svartöra skrev:
Solvärme, överslagskalkyl..

  • antag 20 m2 solfångare (hittade ett pris på 6500 kr för cirka 2 m2, dvs iaf 65 kkr + tillbehör i investering).
  • antag optimistiskt 800 W/m2 i 10 timmar under en bra sommardag.
  • antag att under en säsong på 10 veckor är 2 dagar/vecka bra. Resten antar vi (pessimisiskt) är sk*t, så jämnar optimism och pessimism ut sig.
Det borde alltså bli 16 kW och 160 kWh under en bra dag. 20 bra dagar ger totalt 3200 kWh.
Om det nu går typ 15 MWh till poolen under en sommar verkar rimliga solfångare täcka in högst en tredjedel.
Poolvärmare typ L/V värmepumpar verkar å andra sidan ha COP = 4 och alltså som MathiasS skriver 5kkr/år i drift och 30 kkr i inköp.
Skulle nog satsa på värmepumpen fast den bullrar.
Ett bra pooltäcke och annan isolering verkar vara vettiga investeringar...
Vet inte vilken del av Sverige du bor. Men om du räknar på att bara ha 20 dagar per år med värmeproduktion från solfångarna så skulle jag iaf fundera på att flytta till någon trevligare ort.

Problemet med solfångare är att dom ligger ur fas när man vill ha värme, normalt sett så räcker deras totalproduktion av värme till, men dom producerar inte alltid värme när man verkligen vill ha den.
 
  • Gilla
Obo1
  • Laddar…
SMHI säger att "solskenstiden" bara i juni är över 300h om jag tolkar statistiken rätt, så svartöras kalkyl är nog väl pessimistisk. Ska titta lite mer på underlaget, borde finnas mer tillrättalagd statistik att tillgå.

Nimajneb, solvärme dockad med befintlig husvärme ger ytterst blygsamt mervärde. Bergvpn producerar ingen värme under poolsäsongen och vv-produktionen är synnerligen blygsam även på helår. Det finns alltså ingen uppsida, för mig, med att investera i solfångare annat än dedikerat för en pool. Det vore enklare att motivera om bergvpn var underdimensionerad även för husets egen värmebehov, men så är det inte.

Svartöra har en bra poäng i att fundera över detta med pooltäckningen. Tex så ger ett poltak helt andra förutsättinga som jag förstår det. Under vintersäsongen är poltak väldigt billigt från vissa leverantörer...
 
Pooltak är väldigt praktiska men är ganska dyra, fula o stora. En vanlig solfolie klarar av att hålla temperaturen under sommaren och man kan behöva spetsa med värmepumpen efter några regniga dagar.
Det största energitillskottet behövs vid uppstart någon gång i apr/maj och om man vill dra ut på säsongen några veckor in i september. Kör man med solvärmesystem så produceras en massa energi när man eg inte behöver den då man inte vill ha för varmt i vattnet.
En annan faktor att ta hänsyn till i dina beräkningar är vilken temp du vill hålla, själva håller vi 28-29gr.
 
Solskenstid mäts som den tid då insträlningen är större än 120 W/m2 (http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-mats-solskenstid-1.5206). Min uppskattning eller snarare vilda gissning är att man 2 dagar per vecka har riktigt bra väder, klar himmel och stekande sol. En sådan dag borde man få ut nära max under kanske 10 timmar. Solen rör ju sig på himlen. Morgon och kväll blir det mindre så även om dagen är lång på sommaren blir det inte full effekt.

Övriga 5 dagar per vecka gissar jag att man har halvbra väder, mulet eller regn. Man får naturligtvis ut några watt då också. Dem glömmer vi och räknar istället med högt utbyte de bra dagarna.

Det finns säkert bra statistik att tillgå någonstans. Här är annars någon som säljer solfångare där man anser att 4,5 m2 solfångaryta ger 1910 kWh/år. http://www.solar-teknik.com/solfangare.html

Kostar 13 kkr. 10 sådana så har man hela sin poolvärme där... dyrt blir det alltså.
 
Vad jag har funderat på är att skaffa Texun X-flow och hade mobil och på så sätt nyttja april o majsolen för att lyfta temperaturen från 4 till kanske 20 grader, detta skulle spara ganska mycket i uppstartskostnad varje år.
Övriga tiden på sommaren spetsar jag med värmepumpen.
Fortfarande är ju det grundläggande problemet med poolsolvärme att den producerar som mest när man behöver den som minst.
Priset på X-flow är humant jämfört med andra lösningar och jag kan underdimensionera den då det bara är ett komplement till värmepumpen.
 
Vi funderar mycket över hur att värma poolen - för värmd pool behövs i det här klimatet. Är absolut inte några experter på detta! När vi byggde huset så överdimensionerade vi både 'värmepumpen' (IVT) och borrhålen rejält för att den skulle klara att värma den kommande poolen också. Slangar från källaren drogs i samband med bygget från källaren och ut till kommande poolen.

Nu är vi i färd med att bygga poolen och hade en säljare här från Folkpool som menade att han innan han började jobba på Folkpool hade jobbat med just bergvärme. Han menade att deras luftvärmepunp (som de just nu 'bjuder' på i en kampanj = 0:) var mycket bättre än att koppla på vår existerande bergvärme. Han sa att han själv har bergvärme hemma men att en bergvärmepump, precis som en bil (hans uttryck) bara har X antal livstimmar och själv skulle han aldrig använda bergvärmepumpen för att värma poolen - helt enkelt för dyrt menade han, eftersom att det skulle korta livslängden på bergvärmepumpen väsentligt. Någon synpunkt på detta?
 
Angående solvärme, som diskuteras ovan, så byggde mina föräldrar en själva som ett experiment för att värma poolen (typ ngt över normalstor pool) - det funkade alldeles utmärkt och från ngn gång i mitten av maj så hade vi ca 26-28 grader i poolen. Men som sagt, det var ett hemmabygge och som innehöll en konstruktion av kopparrör som vattnet flödade igenom = vi barn kom alltid tillbaka till skolan på hösten med snyggt grönt hår :)
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Din säljare har uppenbarligen provision på att kränga "gratis" värmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.