Martin_B
MagnusSt skrev:
Först jobba 9h på jobbet, sen fick jag med mig en bekant hem med en liten såg...


O nu är det bara resten kvar, dags o göra lite förstärkningar, en avväxling o sen ska det byggas burspråk, motivationen är rätt hög när man drar igång ett sånt här projekt i Oktober:)

Sedär ja! Ser bra ut :) Du har ingen närbild på snittet? Är nyfiken på hur det blev, då jag själv kanske får öppna upp ett hål i skalmuren för ett större fönster.
Vad använde ni för såg/vinkelslip?
 
Martin_B skrev:
Sedär ja! Ser bra ut :) Du har ingen närbild på snittet? Är nyfiken på hur det blev, då jag själv kanske får öppna upp ett hål i skalmuren för ett större fönster.
Vad använde ni för såg/vinkelslip?
Hmm, tog ingen närbild på snittet, kan förhoppningsvis ta innifrån nästa helg, då är planen att det ska byggas avväxling sen ska den stående plankväggen bort. Denna helgen har jag förstärkt befintlig tegelvägg så den ska stå kvar.
Killen som hjälpte mig såga jobbar med betonghåltagning och han hävdade att det egentligen var onödigt att förstärka men att det såklart inte skadar så jag drog fast ett vinkeljärn på varje sida med lite gängstång kombinerat med ett par tuber lim...

2gwvmvr.jpg

Snittet går nog få hyggligt fint men det är nog svårt att få ett klockrent rakt snitt över en hel vägg om man inte ska bygga in det. Mitt tegel är ihåligt så det skulle inte sett klokt ut om jag lämnat det som det var,
Han hade en elektrisk kapmaskin som såg ut som ett mellanting av en motorsåg och vinkelslip med en klinga på 30-40cm diameter, sen körde han lite vatten för att det inte skulle damma så farligt, högst upp under taket fick jag köra med en vanlig vinkelslip då han inte nådde in där.
Jag är oerhört glad att han erbjöd sig att göra det momentet åt mig för det såg inget skoj ut att köra med den kapen ståendes på en stege, mkt rörelseenergi i en sån såg...
 
Törs knappt skriva in det jag har gjort idag efter ovanstående inlägg :).
Målat ett flänselement i källaren, gjorde stor skillnad då det blev vitt istället för svart järn.
 
Har installerat loggen på värmepumpen, ska nu ha sten koll på den d^_^b
 
Imponerande! Hur i hela världen kan man åstadkomma nåt sånt? Fascinerande, och ännu mer om du kan berätta vad man kan göra med denna statistik. Har själv minimal koll på pumpen hemma, kanske dags att sätta sig in i de eventuella möjligheter som finns (Nibe 1235-6kW, jordvärme).

Kjell G
 
Det är ganska enkelt att få till en graf, använder en Logger2020 och en egen snickrad systembild.
Ja vad man ska använda statistiken till är att se så att värmepumpen utnyttjas på ett effektivt sätt.
Tanken är att se vad värme och varmvatten koster, och vad är det för utnyttjandegrad på värmepumpen.
Nu är inte alla givare på plasts ännu, det fattas på köldbäraren och en flödesmätare för att sedan kunna mäta COP.
Vill ju även ha koll på hur många stater pumpen har per dygn.

Sedan att man kan få lite statistik på inne/ute temp är ju en bonus. (vad man nu ska ha den till???)
 
Redigerat:
Så, eftersom bruksbilen är igång igen så kunde jag schnickra idag.

Har gjort färdigt en del som var kvar att göra ute innan vintern, lite knutbrädor bla.
Sedan när det började skymma ute så gick jag in och borrade några hål i mina väggar för att få dit några luftventiler i innerväggarna.
Jag har ju satt in en luftvärmepump så luften behöver ju kunna röra lite på sig nu mellan rummen.
Och eftersom jag har timmerväggar så är det inte "bara" att köra upp 105mm hål rättigenom. :)
 
Förutom att vi flyttade in i huset igår med flyttlass och hela bidevitten satte maken upp 9 stycken spotlights i kökstaket. Det blev himla fint! Jag har packat upp en massa saker.

Idag skall spisen på plats. Jag hoppas ju på ett par köksskåp med, det är sorgligt vad kartonger jag har som står i travar överallt. Annars väntar vi på att elektrikern skall komma och koppla in den nya elcentralen med jordfelsbrytare.Skall onekligen bli skönt att bli av med "skatboet" som är där nu...
 
Ola78
Lisa H skrev:
Förutom att vi flyttade in i huset igår med flyttlass och hela bidevitten satte maken upp 9 stycken spotlights i kökstaket. Det blev himla fint! Jag har packat upp en massa saker.

Idag skall spisen på plats. Jag hoppas ju på ett par köksskåp med, det är sorgligt vad kartonger jag har som står i travar överallt. Annars väntar vi på att elektrikern skall komma och koppla in den nya elcentralen med jordfelsbrytare.Skall onekligen bli skönt att bli av med "skatboet" som är där nu...
Lycka till med huset, klokt att snabbt sätta i jfb. Själv så har jag idag fått upp det sista fönsterfodren utomhus så nu behöver man inte tänka på det. Nu ska jag börja ta tag i ett rum på övervåningen men det får bli morgondagens projekt, i eftermiddag kollar jag på fotboll och njuter av det fina höstvädret.
 
Har rivit ut en fast garderob i dotterns rum. Hela rummet ska sedan målas ljusgrått, få en svartvit tapet och ett laminatgolv "Svart ek", garderoben ersätts av en svart Pax hörngarderob med två dörrar.
 
Denna helgen tänkte jag att jag skulle sätta in tre nya fönster.
Leverantören mailade mig igår att han skulle leverera dom igår.
Kom han?.
Nej.
Jävla skithög.
Enligt offerten skulle dom levereras vecka 38.
Börjar bli väldig trött på att vänta.
Snart drar jag detta vidare.
 
Fyra köksskåp uppsatta ikväll samt att det är förberett för att sätta upp fläkt. Nästa lådradda är på väg upp den med i sinom tid. Jag ser köket växa fram! :)

Gardinstänger, gardinstänger och fönsterlampor är uppsatta i sovrum och vardagsrum, så trots att det är en byggarbetsplats får man lite hemkänsla i alla fall.

Rätt så viktigt tycker jag.
 
wanegardh skrev:
Denna helgen tänkte jag att jag skulle sätta in tre nya fönster.
Leverantören mailade mig igår att han skulle leverera dom igår.
Kom han?.
Nej.
Jävla skithög.
Enligt offerten skulle dom levereras vecka 38.
Börjar bli väldig trött på att vänta.
Snart drar jag detta vidare.

Hugga vad surt!! Snart blir det ju dessutom jefla kallt att byta fönster!
Åtminstone på mina breddgrader, du bor en himla massa mil söderöver.;)
 
Kallt o byta fönster nu?:wow:

Jaja, jag har under helgen fortsatt mitt projekt, bygga burspråk, hyrde ett par stämp i fredags o satte upp och igår dånade jag hål i den bärande brädväggen, var lite spännnade då det är första ggn jag ger mig på ngt såhär omfattande bygge. Men det verkar gå bra, huset står iaf kvar:D

Idag har det förlängts golvbjälklag, nu är det dags att börja bygga på höjden, tog semester halva tis o hela onsdag för det börjar faktiskt bli lite dragigit att ha ett 7m2 stort hål i fasaden när det är minusgrader på natten:)

14mcj6s.jpg

2nlcxtt.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.