Status
Tråden går ej att kommentera.
Det stämmer inte för att grundläggarn har fuskat med plattan..plattan måste antagligen göras om och då måste huset plockas isär...
 
Jag är ganska säker på att detta kommer ordna sej tillslut. Som konsument anses man som okunnig i det här samanhanget. Man köper pågrund av detta ett hus på Totalentreprenad, vilket är det mest riskfria I hela byggbranschen. Man har en Totalentreprenör som anses vara expert på att bygga. Argumenten I en tvist brukar vara konsumenten till fördel.
Hade byggaren smällt upp ett hus på sumpmark också utan att blinka kan man undra.
 
"i husleverantören åtagande ingår inte om inte annat anges i detta kontrakt att ombesörja och betala sådant som ankommer på beställaren som byggherre, ex att anskaffa tomt, fastighetsbildning, grundundersökning, utsättningar, lagfart och inskrivningar, bygganmälan lov och tillstånd."

I mina ögon står det klart och tydligt att ni som beställare är skyldiga att beställa och betala en grundundersökning. Har ni beställt någon sådan? (Samtidigt låter det ju konstigt att som husbyggare sätta igång och bygga ett hus utan att få svar på frågan vad det är för grund, eller i alla fall om det är ok att börja)
 
Nyfniken skrev:
"i husleverantören åtagande ingår inte om inte annat anges i detta kontrakt att ombesörja och betala sådant som ankommer på beställaren som byggherre, ex att anskaffa tomt, fastighetsbildning, grundundersökning, utsättningar, lagfart och inskrivningar, bygganmälan lov och tillstånd."

I mina ögon står det klart och tydligt att ni som beställare är skyldiga att beställa och betala en grundundersökning. Har ni beställt någon sådan? (Samtidigt låter det ju konstigt att som husbyggare sätta igång och bygga ett hus utan att få svar på frågan vad det är för grund, eller i alla fall om det är ok att börja)
Är det inte ännu konstigare att ett företag som jobbar med grund och markarbeten gjuter en grund som inte ens verkar ha klarat sig tills husleveransen?
 
Jag förstår att vi är ansvariga att beställa en geotekniskt undersökning men det är deras ansvar att berätta till oss att en sådan behövs göras...
och precis..det är väll konstigt att en grund inte klarat sig så tidigt som när husleveranser är...tänk er då hur plattan ser ut idag igentligen

och som någon skrev, de kan väll heller inte bygga ett hus på sumpmark och tycka det är ok...utan att undersöka???
 
men vad säger ni om att man har lagt på betong på plattan, från 1 mm till 4 cm på den sidan som huset sjunker? Alltså, ytterkant är plattan 440 mm hög istället för 400 mm som resten av huset. Tyder inte detta på att plattan redan sjönk när man gjorde den och sedan att man sedan försökt dölja det genom att genom att fulla upp den...
 
Familjen Annie skrev:
men vad säger ni om att man har lagt på betong på plattan, från 1 mm till 4 cm på den sidan som huset sjunker? Alltså, ytterkant är plattan 440 mm hög istället för 400 mm som resten av huset.
Jag kan verkligen ingenting om grunder (och borde givetvis därmed låta bli att svara) men kan det inte vara så att det är svårt att jå en platta plan när man gjuter och därför gör en grovgjutning först och sen toppar upp för att få den plan?
 
nää, det kan inte stämma för att alla rör m.m kommer ju fel om den inte är rak från början...
 
Familjen Annie skrev:
nää, det kan inte stämma för att alla rör m.m kommer ju fel om den inte är rak från början...
Rören ligger väl där de ligger? Att man lägger på en kil med betong gör väl ingen skillnad?
 
jo för att de lutar....eftersom plattan sjunker/lutar så lutar rören och det blir fel vinkel på rören
 
Nej, några pågjutningar ska man inte göra. Däremot så kan man behöva flytspackla golven innan golvläggning. Men detta ska man bara behöva göra I badrummen.
 
Familjen Annie skrev:
jo för att de lutar....eftersom plattan sjunker/lutar så lutar rören och det blir fel vinkel på rören
Jo, men om man gjort rörläggning och armering och kantelement helt plant, och sen häller på betong som inte blir plan (för att den är trögflytande, det borde iofs betyda att man har rör i dagen på ena sidan), och därefter fyller på för att få den plan så har ju inga rör/armering/kantelement flyttat på sig.
 
är det så att rörgravar för inkommande vatten och avlopp går under det hörnet som sjunker?
tänkte om dom har fyllt & paddat fel i rörgravar så kan det sjunka väldans mycket.
 
de lägger rören och sen fyller upp med betong...och efter det så sjunker plattan och självklart får rören som är fast i betongen fel lutning.
Det har vi märkt på värmen på den delen av huset..det första rummet är jätte kallt för allt rinner ner till sista rummet och där är det som en bastu..det är jätteojämn värme
i badrummet vi har på den ändan luktar avlopp för vattenrören lutar och det blir inget vatten kvar i rören..det går 3 dagar och det luktar avlopp i badrummet
 
Mikael_L
Familjen Annie skrev:
precis!!!!Det är helt omöjligt att detta är ok...
Så rätt så, så rätt så ...
Det är nog det enda som går att säga helt säkert.

Den betydligt mer intressanta frågan är vem som fixar till det och vem som betalar det.
Det näst mest intressanta är hur det ska fixas.

Jag tycker TS verkar mer än tillåten naiv här:
Ungefär:
"Jaaag har inte gjort något fel, - så därför räcker någon snart upp handen och säger att det är dennes fel och fixar till hela huset", med hjälp av en otroligt fet plånbok.

Husföretaget har redan tillbakavisat kravet så nu måste ni börja vara ordentligt aktiva och proaktiva.
Vore det mitt hus skulle jag ha ont i magen och inte kunna sova något alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.