Ja, det är inte ovanligt att man efter besiktning prutar om besiktningen visar på problem och brister som man inte informerats om och som man själv inte noterade på visningen. Badrummer, grunden och brunnen kan vara saker som många inte noterar. Vilket fint badrum, alldeles nyrenoverat. Tänker folk, och lägger ett bud.

Jag var med om ett hus som var utsatt för 1,4 mille, alla trodde det skulle gå för 1,6 förstod jag på visningen (jag med) och då insåg jag att det skulle gå för mer, jag var med upp till 1,8, det slutade på 2,4, rasade sen ner till 1,9 som jag erbjöds att köpa det för men så såldes det sen till en annan för 1,9. Mäklaren blev senare anmäld och varnad för lite andra grejer i det köpet. Men så kan det gå till. Huset jag senare köpte, som jag nu renoverar, hade säljare, en trevlig herre på ett stort byggbolag, förberett ett pris på när jag ringde efter besiktningen. Han visste hur det går till så han skulle förekomma mig :) Jag lyckade pruta lite till, han var schysst.

Mäklaren har märkt att du är intresserad. Litar du på att det finns en annan budgivare? Fråga mäklaren rakt ut vem det är (har för mig jag hörde att det är på gång med liknande regelverk i sverige som i norge för mäklare. Bud ska vara skriftliga och man har rätt att få se andras bud, för att hindra fusk m.m.) Fråga också om mäklaren har informerat den andra budgivaren om alla brister och felaktigheter, jag tror att mäklaren är skyldig att informera om brister och fel han känner till (därför vill dom oftast inget veta av säljaren).
 
Ett annat trick som folk använder är att lägga ett relativt låg bud, och säga att mitt bud gäller till imorgon kväll, sen är jag inte intresserad alls efter det.

Mäklaren är skyldig att informera säljaren om alla bud, och säljaren kan i ett sånt läge nöja sig, ta budet och få en snabb affär, oftast till mäklarnas förtret. Men det är en teknik som förekommer och som sägs ha funkat ibland. Oftast för att någon vill förekomma och undvika budgivning.

Du skulle t.ex. kunna säga till mäklaren att du är tveksam till att den andra budgivaren insett problemen, och att det kan bli strul längre fram för säljaren. Men att du är beredd att köpa huset för, t.ex. 450' men då vill du ha besked om säljaren accepterar detta under morgondagen.

Om du kommer till kontraktskrivning före besiktning, vilket inte är helt ovanligt, bl.a. eftersom man inte vill lägga tusentals kronor på en besiktning utan att vara säker på att man får köpa huset, så ska du se till att få med en klausul i kontraktet som säger att du efter besiktningen har rätt att avbryta köpet om besiktningen skulle visa på något fel som du inte kan acceptera, och att du då ska få tillbaka handpenningen i sin helhet. Det är en vanlig klausul så det är inget konstigt med det.
 
Jag vet inte om det är nån annan budgivare, det var ett par som var där innan jag kom o som sen åkte utan att säga hejdå till mäklaren.. När jag kolla var det en kille som var där.. som hängde på min "husesyn", så han kan det vara som lagt bud, men han vet om alla delar som ska fixas. Det bör paret också veta eftersom det står i varudeklaration som ex: grund är odränerat, sprickor i sockel, dålig källare, brunnen ofuktskadade fönster i badrum, smågrejer m fasad o tak.

Så ska jag lägga ett bud och sen hoppas på minskning pga fel som "hittas" i besiktningen?

När jag pratade med mäklaren idag så sa han att man budar först och besiktar sen, men det kan vara bra att ha lite koll på vad det ev. kan kosta så man vet det..
Hur tolkar jag mäklaren?
 
Tack för alla tips och råd de behövs :)
jag får ringa o kolla med mäklaren imorgon o ställa dessa frågor
Jag tänkte också i den prisnivån- ska jag lägga ett bud imorgon även fast en annan lagt högre?

En annan fråga, (kanske dum sådan) varför frågar mäklaren vilken bank man har? Är det inte bättre att fråga vad jag fått för lånelöfte eller är det något de kollar.. bara en undran jag har
 
Redigerat:
Om du ska lägga ett bud eller inte beror lite på vilken taktik du ska lägga upp. Om du lägger ett lägre bud tycker jag du bör binda upp det med ett villkor om tid, t.ex. att det gäller i en eller två dagar. Alternativet är att säga att du vill köpa huset men inte är beredd att betala så mycket, och om nuvarande budgivare ångrar sig eller senare vill pruta så vill du få möjligheten att vara med och buda igen. Om mäklaren vill ha ett ovillkorat lägre bud nu att beakta ifall nuvarande ångrar sig, så kan du ju bara säga att du inte ser någon anledning att lägga ett lägre bud när det finns högre, men att du som sagt vill få möjlighet att ta ny ställning och nuvarande ändrar sig.

Ja, lånelöfte är ju viktigare än vilken bank. Banken får inte lämna ut några uppgifter som sina kunder till annan. Han kanske har fördel av någon viss bank. Verkade det viktigt för honom att få veta vilken bank du har?
 
Jag har nu kollat runt lite, det verkar som om man ska spela ovetande, lägga bud som om himlen vore blå, sen vid besiktningen ska man "reducera köpeskillingen" relaterat till de fel som "uppkommer" då.
Får väl spela med i spelet..

Njae vet inte om det var viktigt men när vi prata om budgivningen så det enda han fråga när jag sa att jag hade lånelöfte så fråga han vilken bank jag hade..så det kanske var allmänt han ville veta, så man inte är en ovetande som budar från höften.. (för såna finns)

Vilken taktik- ja just nu har jag ingen aning om hur jag ska lägga upp det, är för ärlig för sånt här,.. Hur hade ni gjort?
 
Jag håller inte riktigt med om att man ska buda som om himlen vore blå. Du har ju trots allt läst ett protokoll där de tar upp vissa fel. Visst, sen kan du efter egen besiktning där besiktningsmannen mer ingående förklarat vad de olika punkterna kan innebära säga att du först då insåg hur allvarligt det var. Men ... lägg dig på en rimlig nivå. Och kom ihåg att det finns fler hus.
 
Tänk även på att enligt beskrivningen så har huset endast närhet till Mosjön sommartid. Vintertid flyttas tydligen sjön....
;-)
Lycka till!
 
maja317 skrev:
Jahopp verkar som om någon tror på huset, läget o priset mer än jag. Bud är lagt på 590´
Inget ont som inte har något gott med sig? ;)
Det karnske är så att det inte är meningen att du ska ha det där huset? Det kommer kanske att förstöra ditt liv?
 
Låt den andra stackaren köpa det för den summan. Skulle inte förvåna mig om huset kommer tillbaka senare och du kan då lägga ett lägre bud. Alternativt är det någon som kan fixa de där problemen "själv" till en mycket lägre kostnad än dig.
 
Modig: ja det är kanske förenklat uttryck att säga att himlen är blå, men hoppas ni förstår poängen. Ja det är som du skriver att så "får" man göra.

Hubbe- hahaha ja det ska jag kolla upp genast, kanske man får sjötomt på vintern...
 
Raceman skrev:
Inget ont som inte har något gott med sig? ;)
Det karnske är så att det inte är meningen att du ska ha det där huset? Det kommer kanske att förstöra ditt liv?
Nej säg inte så ;) men kanske blir det så, ska lägga bud och sen får vi se.. är det då inte meningen så är det så.
Men förstöra mitt liv, det tror jag inte... ;) pratade med mäklaren verkar som han ser budgivningen på det sätt som alla andra ser det häruppe också
 
timmelstad skrev:
Låt den andra stackaren köpa det för den summan. Skulle inte förvåna mig om huset kommer tillbaka senare och du kan då lägga ett lägre bud. Alternativt är det någon som kan fixa de där problemen "själv" till en mycket lägre kostnad än dig.
Nä det e ju jag som är stackarn som ska köpa huset. Nä men skämt åsido, nu har jag lite is i magen så får man se om det finns en tredje budgivare, eller om det överhuvudtaget finns en första..
Säkert finns det dem som kan fixa mycket gratis, men jag är nog inte så långt efter, mycket kan man göra själv :p
 
Jaha nu har jag nog gjort alla läxor jag kan inför detta husköp.
Det är en som lagt bud, inga andra är intresserade, enligt mäklaren är de på sin smärtgräns med det bud de lagt på 590´

Har pratat m hantverkare, elektriker o en som ska hjälpa mig m dränering, källare och gjuta betonggolv.
Har ringt runt till mäklare och kollat statistik på husköp i området. Tittar man bara på statistik är priset för detta hus 577 000kr. så ett bud på 600´ kanske man ska testa.. ?

De uppgifter jag fick ifrån mäklaren har inte riktigt stämt men har nu tagit ut ut fast.registret så nu vet jag vad han köpte huset för och när.. resten får jag ta reda på vid en besiktning..

Jag vill göra en vanlig besiktning samt kolla el, grunden och skorsten.
Mäklaren tyckte det var onödigt eftersom huset är varudeklarerat och de som gör besiktiningar är oerhört upptagna så det kan ta flera veckor.... hmm sa att jag ändå ville ha dit någon..

han köpte huset för 500´ år 2006, så är 600´ ett ok bud tycker ni?
Ska man skippa besiktningen? vet att jag inte ska lita på mäklaren, men tänker vad mer kan man hitta, är nog bara el, rör, skorsten och grunden som är intressant just nu så det kanske räcker att besikta detta?
Om man ska göra en full besiktning vad gör man för besiktning då?

Tacksam för alla råd och tips! :)
 
Bjud 595' och lägg den sparade femtusingen på att ta dit en besiktningsman som inte är från anticimex. Besikningen kostar en promille av vad huset kostar och om han hittar något som inte fanns med i anticimex rapport så det värt flera gånger mer i prisreduktion än vad besiktningen kostar.

El och skorsten ingår normalt inte i överlåtelsebesiktningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.