Jag har själv varit på vippen att beställa från USA, en http://www.homedepot.com/buy/ariens-platinum-2-stage-24-in-gas-snow-blower-201792.html
Kostar 1349$ inkl. fri frakt inom USA. Skulle kosta ca 15 500 SEK inklusive alla kostnader, och hämtas då i Nora. Slungan kostar i Sverige en bra bit över 20 loppor här i Sverige, och är bl.a. bestyckad med en smart diffrential så att den är lätt att svänga med, handvärmare, lyse o.s.v...
Nu blev det friggebodsbygge istället, så ny slunga får nog vänta till nästa vinter... Suck...
Återkom gärna med dina intryck av Deluxen!
 
Inte för att låta för negativ, men det är en 24" slunga med elstart och 250cc motor. Kostar den verkligen över 20 här hemma? En Toro 8.26OXE (som har ungefär samma specar) får du hem till dörren för 18 000 och en Ariens ST28DLE som är storebror till den du länkat till kostar 22.
 
Så här är det, Ariens rangordnar sina modeller enligt följande (från billig till proffs):
Sno-Tech
Compact
Deluxe (Deluxe 28 kostar ca 1000$ i USA)
Platinum (Platinum 24 kostar ca 1350$ i USA)
Proffessional

Platinum ligger en division över Deluxe, och således är den dyrare - trots att den är 4" smalare. Med andra ord är det väl nästan tvärtom - att Platinum är storebror till Deluxe, bortsett från bredden.

24" och 250cc-motor skriver du. Jo, men dessutom "Automatic Traction Control", handvärmare, quick turn rotation o.s.v.

Enligt mig kan man inte jämföra Ariens med Toron du nämner, där hela utkastet är tillverkat av plast. Efter att ha sett grejorna i butik (inte provkört alltså) är intrycket att Toro inte alls är tänkbart för mig. Om det inte blir en Platinum kanske det blir en Deluxe 28. Är dock inte helt insatt i hur Deluxe 28 funkar med låsning av hjul o.s.v.
 
Vad jag förstått så behöver inte Toro ha utkastet i metall för PowerMax skruven fördelar snö och is till mindre bitar och det ger inte lika stora krafter på utkastet. Sedan är argumentet att plast blir inte skevt och rostar inte. Men det visar sig nog bäst i praktiken och vad jag sett är de flesta nöjda med både Toro och Ariens. Som jag ser det har både Toron och Ariens sina för och nackdelar, vad som är för eller emot beror nog även på vad man är ute efter. Jag prioriterade bredd och motor så jag valde en 11.28OXE och den blev någon krona billigare i Sverige än om jag skulle ha importerat den.

Hittar ingen som säljer Ariens platinum i Sverige så jag kan inte säga om den kostar över 20 som du skriver. Enda jag kan se direkt är att dist (och förmodligen även ÅF) av Ariens har mycket högre påslag än vad Toros motsvarighet har. Det är som med bilar, på vissa marknader så vill man köpa in sig och dumpar priset eller så påverkar div lokala faktorer.

Vet inte hur det är med Ariens, men jag noterade på min Toro att det inte är samma motorer i USA som i Eu, Den som kom med min är specifikt märkt att den inte får säljas i USA för den möter inte miljökraven i vissa delstater. Vad det sedan innebär i slutänden vet jag inte, men jag skulle tro att det innebär att de för USA kan vara strypta eller ha någon form av avgasrening för att inte släppa ut lika mycket.
 
Nej du har säkert en poäng. Dock tyckte jag att utkastet kändes väldigt rackligt och klent, men om valsen som du säger river sönder snön funkar det kanske ypperligt. Jag var kanske väl snabb i mitt dömande där... :)
Prissättningen är ett annat kapitel, som är svårt att få grepp om. Ariens blir jäkligt dyra att ta in i Sverige genom en generalagent, det är kanske där påslaget hamnar...
Jag har själv en 25-30 år gammal Ariens ST 2+2 (minsta 2-stegaren man kan hitta tror jag) och den gör fortfarande sitt jobb, så nästa slunga blir nog också en Ariens! :)
 
25-30år med samma slunga! Låter som man gjort rätt som gick på en "kvalitets" maskin i stället för en billig nödlösning.
 
Hemmakatten
Korrigerar mitt tidigare inlägg lite. Den Arians vi har är inte samma vi har. Vår är en Arians 28 Pro.

Som tidigare personer skrivit så orkar inte många (inte jag iaf) att starta slungan genom snördragning.
 
Javisst, imponerande att den fortfarande gör bra ifrån sig efter så många år! Behöver dock byta lite delar på den: drivrem, skraplist och egentligen även gummipaddlarna på valsen. Det verkar som att den får gå ett år till innan byte.

Oj, en Pro alltså!!!??? Fint ska det va! ;) Den förstår jag att ni är nöjda med. Är den lätt att svänga med, tänker här på att den har den "Automatic Traction Control" som jag är ute efter...?
 
Jag såg att någon ovan ville göra en beställning från homedepot, det gjorde jag också först. Men fick min order cancellerad utan orsak (möjligen för att jag hittade en rabattkod på nätet på 100$ då slungan skulle gått på under 900$ inkl. frakt och tax.
Priset jag har angett är inkl. allt, dvs, frakt från usa till dörr här hemma och alla tillkommande avgifter betalt och klart. nästan halva priset mot att köpa den i Sverige.
Vi får se hur det blir med garantiärendena, B&S motorn är väl den som kan stupa, och även om inte garantin skulle gälla mot all förmodan, ska det väl inte vara omöjligt att få tag på reservdelar.
 
RoTe
richmoijn skrev:
Vi får se hur det blir med garantiärendena, B&S motorn är väl den som kan stupa, och även om inte garantin skulle gälla mot all förmodan, ska det väl inte vara omöjligt att få tag på reservdelar.
Här finns briggsdelar i Sverige: http://www.briggsparts.se/
Men skjuter man hål i blocket t.ex. är det bara beställa ny motor från USA, kostar i princip ingenting där.
 
För den som inte är rädd för att skruva och engagera sig är importerade maskiner rena sparbössan. Själv har jag just fått hem 2st "paddor" från Kina och även om de säger att det är garanti på dem så utgår jag från att jag få bekosta och mecka allt själv.

Men för den som inte vet hur man lagar maskiner och motorer och bara vill att det skall funka skulle jag inte rekommendera egen-import, i vissa branscher nekar man t.o.m support och service på egen-import även om man vill betala för det.
 
Hemmakatten
knicklas skrev:
Oj, en Pro alltså!!!??? Fint ska det va! ;) Den förstår jag att ni är nöjda med. Är den lätt att svänga med, tänker här på att den har den "Automatic Traction Control" som jag är ute efter...?
Att det blev just den snöslungan berodde på att vi helt plötsligt blev utan ploghjälp mitt i den värsta snön under föregående vintern. Med 250m infart + vändplan + p-uppställningsplatser och insnöade med 40 cm snö - OCH inte en endaste snöslunga att uppbringa i hela landet kände vi oss smått desperata.

Satt i telefon i 20 timmar under två dagar och fick till sist napp hos Carlsönerna i Stockholm som hade just denna Ariens 28 Pro som en kund skulle ha hämtat två dagar tidigare. De tyckte väl lite synd om mig och lät mig köpa den. De levererade snöslungan och fick slunga sig in till huset med den.

Slungan är väldigt lätt att hantera. Jag (kvinna, svaga armar, medelålders) har inga som helst problem med att slunga hela vår infart. Man är förvisso varm, svettig och lite trött efteråt. Huruvida vår slunga har Automatic Traction Control vet jag inte. Är inte det när man kan styra hjulen var för sig? I så fall har vi det inte. Men oavsett så är den lätt att köra. Men nedför backen till sjöboden låter jag maken slunga, det händer att den kör fast i snön nedför och då orkar jag inte starta den.
 
Y
Se bara till att ni köper en slunga med differential oavsett om den kommer från staterna eller sverige............:cool:
 
--> Hemmakatten: OJ! Förstår att ni la en slant på en ordentlig slunga med såna ytor att hålla rent från snö! Jösses...! :)
Jo, ni bör ha Automatic Traction Control på er slunga. Det är en slags differential som gör att man med lätthet kan svänga med slungan medan den driver framåt. Detta är betydligt svårarare (tyngre) om slungan istället har en fast axel, där båda hjulen snurrar lika snabbt hela tiden. Så har jag fattat för i alla fall, frågan är hur det fungerar irl...
 
Hemmakatten
Ja, hmm, det finns vissa tillfällen (men väldigt få) då jag ångrar att vi flyttade ut på landet till en jättetomt från vår lilla, 800 kvm, förortstomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.