Den jag tittade på kostade 3800 i sverige och 2500 i tyskland, bägge utan frakt, det är lite drygt 50%. Men det kan ju skilja lite mellan butiker också, fast det är noga inga stora skillnader på dom här maskinerna skulle jag tro.

Man vet genom att fråga här ;) Metabo är bra. Jag tycker att dom är bäst på borrmaskiner, och borrmaskiner är nog det dom är bäst på också, tror jag ;)
 
Jag hittade i alla fall en butik i Sverige som sålde för 3350 inklusive frakt.;) Men det blir i alla fall mycket billigare i Tyskland om de inte tar hiskeligt dyrt porto.

Men själva borren alltså, finns de också av märket Metabo? :S Jag kunde inte se några sådana på den tyska hemsida jag kollade.

(För övrigt fick Metabo topplacering i Råd & röns test av slagborrmaskiner oxå.:))
 
Fast vi kanske inte kollade samma modell på maskin, jag kommer inte ihåg exakt vilken jag tittade på nu men tog en som fanns på moneaco.de och jämförde mot prisjakt.

Borren ja, jag trodde du menade borrmaskin igen, ja, jag har köpt en del kända märkesborr och de är bra, billiga borr står jag över, det är en sanslös skillnad på ett bra och ett dåligt borr, har jag märkt. Jag tycker att bosch blå brukar ha bra klingor/borr etc generellt sett, men de brukar kosta lite också. Om det är ett känt märke och dom kostar lite så är dom antagligen bra ;)
 
Nej jag menade just borren, och jag har själv köpt någon sorts "proffsborr" (i Frankrike) till den ganska enkla borrmaskin jag hade då, och det var väldigt stor skillnad.:)

(Jag kollade den maskin du rekommenderade vad den nu hette, UHE 2650 multi var det väl.)
 
Kör själv med Boschs SDS+-borr för borrhammaren, men har även lite Hilti och DeWalt.
 
Ok, ska kolla upp det! Jag gissar att man måste se till att det är SDS-fäste på borret? Eller finns det olika chuck på en sådan hammare?:S
 
Redigerat:
Jag la en beställning hos axminster.co.uk i torsdags kväll. Idag måndag kunde jag hämta ut den. Det är snabbt jobbat måste säga.
 
Ja, sds+ heter det väl numera. Med metabon följer det med två chuckar, en för sds+ hammarborr och en vanlig för vanliga borr. Eller kolla så det gör det, det gjorde det med min. Man byter både chuckar och borr väldigt enkelt utan verktyg.
 
:)Ok, det låter ju bra!

asch slant på knappen: jag undrar lite om det här med skruvdragare som nämndes innan, även där har ju Metabo fått bäst i test, men jag är lite osäker på skillnaden mellan de olika maskinerna. Dessutom hittar man inte samma modeller som testats av t ex Råd & rön på de tyska webbsidorna.

Det ska vara en maskin som inte är alltför tung då, vissa verkar kunna väga fyra-fem kilo, men en lättviktare som R&R testat vägde bara 650 gram.:O Den hittar jag visserligen inte till salu, men är ändå nyfiken på hur mycket en sådan liten rackare klarar. Någon som kan klargöra detta och har några tips på en bra skruvdragare som är till salu idag?:)
 
Redigerat:
Petronille skrev:
:)Ok, det låter ju bra!

asch slant på knappen: jag undrar lite om det här med skruvdragare som nämndes innan, även där har ju Metabo fått bäst i test, men jag är lite osäker på skillnaden mellan de olika maskinerna. Dessutom hittar man inte samma modeller som testats av t ex Råd & rön på de tyska webbsidorna.

Det ska vara en maskin som inte är alltför tung då, vissa verkar kunna väga fyra-fem kilo, men en lättviktare som R&R testat vägde bara 650 gram.:O Den hittar jag visserligen inte till salu, men är ändå nyfiken på hur mycket en sådan liten rackare klarar. Någon som kan klargöra detta och har några tips på en bra skruvdragare som är till salu idag?:)
Makitas slagskruvdragare, den är ett riktigt kraftpaket. Fördelen med en slagskruvdragare, som inte ska förväxlas med slagborrmaskin, är att den drar i rejäla skruvar utan problem, även fransk träskruv t.ex. och att man får väldigt lite moment i handleden, dvs man behöver inte hålla emot när maskinen tar i. Jag har faktiskt två stycken, ska sälja den ena men utan batteri och laddare. Jag använder den för både borrning och skruvdragning. Borrar även i lite tunnare plåt och metall med den. BTD140 eller 141 eller nåt sånt heter den. Är på 18V och orkar som sagt en hel del. Sen finns ju de på 10,8 volt om du vill jaga vikt, men jag vet inte vad de orkar, definitivt inte lika mycket som en 18volt slagskruvdarager i alla fall.

En tanke, om du är ute efter en med låg vikt, så ska du antagligen använda den en del, eftersom vikten är viktig. Då vill man ha en som orkar med jobben, som varken tröttar ut musklerna eller handleden och som batteriet räcker en stund på, och då ska man inte ha för låg spänning och för lite Ampere. Så det är en balansgång, det där. Fundera på vad som är viktigast.
 
C
Petronille skrev:
Men viktigare i sammanhanget: hur vet man vilka borrar som är bra? Jag har köpt tidigare i vanlig affär och då kunnat lista mig till det, men när jag letar på de tyska hemsidorna tycker jag det är svårt att urskilja. Några tips där?:)

Köp Hilti borr, Dom är faktiskt värda pengarana, otroligt nog. fungerar tillochmed i stenblock, om du kanske vill göra nått i trädgården sen.

jag Köpte Clas Ohlsons 1050W borrhammare och black & deckers Piranha borrar, för 3-4år sen och dom har hållit helt sinnessjukt bra. med tanke på priset och hur mycket jag våldat. Den billiga borrhammaren höll t.o.m. för att bila sönder stenblock med när jag dränerade. Det är betydligt mycket tyngre slag i Cotech maskinen än i Dewalten jag oxå har.
 
Du har alltså mycket goda erfarenheter av Piranhas hammarborr, och rekommenderar därför Hilti?

Jag har använt hammarborr från de flesta varumärken med kvalitetsambitioner; Hilti, Bosch, Dewalt osv. Jag tycker inte att det är någon skillnad alls, men då har jag bara borrat 20-30 hål åt gången. Kanske märker man skillnad när man jobbar mer mer hammarborrning.
 
thomasx skrev:
Makitas slagskruvdragare, den är ett riktigt kraftpaket. Fördelen med en slagskruvdragare, som inte ska förväxlas med slagborrmaskin, är att den drar i rejäla skruvar utan problem, även fransk träskruv t.ex. och att man får väldigt lite moment i handleden, dvs man behöver inte hålla emot när maskinen tar i. Jag har faktiskt två stycken, ska sälja den ena men utan batteri och laddare. Jag använder den för både borrning och skruvdragning. Borrar även i lite tunnare plåt och metall med den. BTD140 eller 141 eller nåt sånt heter den. Är på 18V och orkar som sagt en hel del. Sen finns ju de på 10,8 volt om du vill jaga vikt, men jag vet inte vad de orkar, definitivt inte lika mycket som en 18volt slagskruvdarager i alla fall.

En tanke, om du är ute efter en med låg vikt, så ska du antagligen använda den en del, eftersom vikten är viktig. Då vill man ha en som orkar med jobben, som varken tröttar ut musklerna eller handleden och som batteriet räcker en stund på, och då ska man inte ha för låg spänning och för lite Ampere. Så det är en balansgång, det där. Fundera på vad som är viktigast.
Jag tror jag fattar, det är ju en viktig poäng. En lättviktare kan bli tungrodd i längden alltså. Anledningen till att jag vill ha ganska låg vikt är helt enkelt att jag inte är så tungviktig själv ;) och inte vill behöva be sambon varje gång en skruv ska dras i. En fyrakilosmaskin tror jag inte att jag orkar stå och hålla i särskilt länge.

Men det verkar vara en hel djungel. Slagskruvdragare, är det en sån här t ex:
http://www.toolstop.co.uk/metabo-se4000-dry-wall-screw-gun-240v-p11065

Och är det här en vanlig skruvdragare? :S (Ett exempel bara för att begripa mig på skillnaden.

http://www.rubart.de/METABO-Akku-Bohrschrauber-PowerMaxx-Li-p67186.html

Jag borde kanske ha startat en särskild skruvdragartråd.:rolleyes:
 
Peterrr skrev:
Hitachi DSAL 14,4v Väger 1,4kg och är en kraftmaskin

[länk]
Ok ska kolla upp! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.