thomasx skrev:
Den här är antagligen en efterföljare till UHE 28'an, bra pris också!

[länk]
Ok tack det låter ju bra!:)

Fast lite knepigt låter det att handla från England, med leveranstider, garantifrågor, stickkontakter etc etc. Har kollat tråden om detta men den är över 50 sidor lång.:rolleyes:
 
Jag har köpt en hitachi Borrhammare i Sverige som har utbytbar chuck. Bra för allt tungt.
Sen kompletterade jag för nån vecka sen med en liten hitachi skruvdragare/borr från storbritanien. Ca 950 kr inkl frakt. Billigaste i Sverige var 2100 plus frakt.. Bara o byta kontakt för 20kr!
 
Petronille skrev:
Ok tack det låter ju bra!:)

Fast lite knepigt låter det att handla från England, med leveranstider, garantifrågor, stickkontakter etc etc. Har kollat tråden om detta men den är över 50 sidor lång.:rolleyes:
Skillnaden är att det är ett annat språk och att du får byta kontakt. Annars är det ungefär som att handla på postorder i sverige. När jag hade strul med en leverantör från tyskland för ett antal år sedan fick jag hjälp av en myndighet som heter "konsument europa", och då vips löste sig allt direkt, dom verkade betydligt mer handlingskraftiga än svenska konsumenthjälpen.

Men du kan alltid kolla hornbach, där köpte jag min till ett riktigt bra pris när hornbach var nyöppnade här i göteborg.
 
thomasx skrev:
Skillnaden är att det är ett annat språk och att du får byta kontakt. Annars är det ungefär som att handla på postorder i sverige. När jag hade strul med en leverantör från tyskland för ett antal år sedan fick jag hjälp av en myndighet som heter "konsument europa", och då vips löste sig allt direkt, dom verkade betydligt mer handlingskraftiga än svenska konsumenthjälpen.

Men du kan alltid kolla hornbach, där köpte jag min till ett riktigt bra pris när hornbach var nyöppnade här i göteborg.
Ok bra att veta! Jag tänker främst på om man behöver utnyttja garantin, och så verkade det ta ganska lång tid innan varorna kom att döma av den nämnda tråden. Byta kontakt kanske inte är så svårt, jag är inte så hemma på det där med el? Måste man inte lämna in den då?
 
Du får räkna med att det tar en till två arbetsdagar längre att få en maskin från Europa.
Dom kända märkena har europagaranti.
Att byta stickpropp är mycket enkelt och du behöver en skruvmejsel och 3min, dock så vet jag inte om det kan bli något garantistrul pga detta. Därför väljer många att köpa en adapter för några tior om man väljer en maskin från UK.
Köper du från Tyskland så har du inte stickproppsproblemet.

Väljer du en Bosch så har dom en uttalad policy att alla garantiärenden hanteras av din närmaste Bosch återförsäljare oberoende vart maskinen köpts i Europa.
 
vilka tyska sidor kan rekommenderas då?
 
Rubart.de beställde jag ifrån för två veckor sedan. Köpte en Bosch GEX 125-150. Betalade med SEPA-betalning. Efter ca 2 dagar fick jag e-post att pengarna mottagits och varorna fick jag några dagar efteråt. Rekommenderas!

Om du som jag inte kan tyska så har Google Chrome direktöversättning från tyska till svenska.
 
Petronille skrev:
Fast lite knepigt låter det att handla från England, med leveranstider, garantifrågor, stickkontakter etc etc. Har kollat tråden om detta men den är över 50 sidor lång.:rolleyes:
Om man plötsligt inser att man måste ha en ny borrhammare innan kl. 16 samma dag så är kanske inte det ett tillfälle att importera, men med en dryg veckas framförhållning bör det vara lugnt.

Europagaranti på flera, men visst är det bökigare att skicka tillbaka om det krävs. Fast med de prisskillnaderna är det inget som hindrar mig.

Stickkontakten kan lösas på flera sätt. Enklast knipsa av och byta den förstås, vill man inte det är en skarvsladd med engelsk hona och svensk hane att rekommendera. Alt. reseadapter.
 
Petronille skrev:
Ok tack det låter ju bra!:)

Fast lite knepigt låter det att handla från England, med leveranstider, garantifrågor, stickkontakter etc etc. Har kollat tråden om detta men den är över 50 sidor lång.:rolleyes:
En sak till att tänka på är att man inte av misstag beställer en 110 voltsmaskin (används på byggen i UK). Brukar gå att välja vid köpknappen.
 
Kanske satsar på en tysk sida så jag får rätt stickkontakt. :blushing:

Men är det någon som vet varför verktyg är så mycket dyrare i Sverige?:S
 
Petronille skrev:
Kanske satsar på en tysk sida så jag får rätt stickkontakt. :blushing:

Men är det någon som vet varför verktyg är så mycket dyrare i Sverige?:S
Socialdemokratiskt snyltstyre under alltförmånga år.... ;)
 
thomasx skrev:
Socialdemokratiskt snyltstyre under alltförmånga år.... ;)
Hmm den förklaringen låter lite för tendentiös och är framför allt för vag i mina öron. ;)
På vilket sätt påvekar "snyltstyret" verktygspriserna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.