Ett hus kom kostar 590' ligger troligen i ett område där man inte får igen pengarna man lägger ned på renovering. Fixar du badrummet för 100' så kanske huset är värt 630' efteråt. Om du inte har tänkt göra det mesta själv eller kan tänka dig att leva med kompromisser som t.ex. duschkabin så kanske ett annat hus passar bättre. Om felen nu är allvarliga, det vill säga. Ta reda på mer info först.
 
pelpet skrev:
Ett hus kom kostar 590' ligger troligen i ett område där man inte får igen pengarna man lägger ned på renovering. Fixar du badrummet för 100' så kanske huset är värt 630' efteråt. Om du inte har tänkt göra det mesta själv eller kan tänka dig att leva med kompromisser som t.ex. duschkabin så kanske ett annat hus passar bättre. Om felen nu är allvarliga, det vill säga. Ta reda på mer info först.
"troligen" och "kanske" var orden, sa bull. Eller så kanske huset egentligen är värt 750' med ett ok badrum och kanske räcker det med att fixa till brunnen för 5000:- så att köparen i slutänden har gjort en riktigt bra affär, kanske....
 
Tack för alla tips :)
ja det är som ni säger, badrummet måste bort.. får ont i magen när jag tänker på grunden..

Idag var jag o kollade på huset. Dem som har bott här.. ska nog inte ha hus..
enligt mäklaren tycker ägaren att han åtgärdat allt som han har gjort och att huset är värt det pris som är (590´)...
just nu är jag lååångt ifrån det priset och mäklaren höll konstigt nog med till viss del...

men frågan är om man ska leta vidare eller lägga ett lågt bud??

När man kommer in i badrummet ser man att el, brunn, plattsättningen inte är riktigt gjort, brunnen är inte som den ska (lekman är jag, men den var inte korrekt eller tät ) klinkersen på golvet är väldigt klantigt lagd och äg. har skurit plattor till höger och vänster och det är dåligt fall mot både dusch och badkar. Fönstren är fuktskadade och måste bytas.

Elen i hela huset är under all kritik, det är hemmagjorda konstruktioner och elskåpet, som ser ut som tre elskåp har så många sladdar att jag inte kunde räkna ut vart de gick till.. och den hade en hemmaritad karta som försökte förklara vad som gick till vad..

När jag var i källaren så var det en "bula" på en vägg, när jag petade på den (OBS jag tryckte inte hårt) så föll hela putsen på ca 50cm i diameter och ca 15cm in i väggen, blev ett ganska stort hål.. det var lite pinsamt inte meningen att göra det värre, men hela väggen är som sågspån!!! och alla andra väggar såg likadana ut, så dom rörde jag inte ;)

Ägaren har borrad genom putsväggen från badrum ner till källaren (inte genom golvet utan via väggen-runt golvet) för rör och elen, (hoppas ni hänger med på hur jag menar) det såg inte klokt ut, och rören var ett enda virrvarr.
Dränering behövs men det räcker nog inte, putsen har djupa skador på många ställen.

Mäklaren insåg nog att han inte kunde linda in problemen och höll med om att elen måste göras om, hela badrummet, och dränering och allt vad detta innebär. Vi pratade lite om priset och han förstod min ståndpunkt, men att ägaren anser att allt är "åtgärdat".. men kommer man inte överens om priset kommer han inte få det sålt heller, vilket han höll med om.

Jag fråga efter papper på både badrum och luftvärmepumpen. Han sucka och sa att det finns inte ett enda papper. Allt som är gjort i huset har ägaren gjort själv och det bådar inte gott.. Luftvärmepumpen var det något fel på och hade en konstig placering i huset och när vi stod i köket så skiftade den mellan att blåsa både kall och varmluft. Han hade satt in del själv också enligt mäklaren.

Brunnslocket var sönder och då gav jag en kommentar till mäklaren att då kanske man borde kolla vattnet, ja det ska du nog göra, svara mäklaren..

Trevlig mäklare, vet dock inte om hans taktik bara var att hålla med om allt... men det är den första jag träffat isåfall, han gav en kommentar att han precis tagit över efter en kollega och att det är mycket som behövs göras, kanske mer än vad ägaren inser/anser.

Köket åker nog ut också, de var repiga och hade massa jack, sneda och lådorna gick inte att stänga,

badrumet är gjord 2008
tak, fönster och fasad från 2005 (fönster var inte öppningsbara och Elit klasstyp C)
Luftvärmepump från 2007

Enligt mäklaren är utgångspriset (675´) ganska ok för detta område men frågan är om det är det för detta hus även om pris sattes ned till 590´ och kanske lite till.. Känns som att det inte räcker ändå

Just nu känns det som att det är enklare att göra uthuset till beboeligt, billigare att göra nytt än att göra om gör rätt. Suck! Gillade huset, läget otroligt mycket, här kan jag tänka mig att bo, men då får det va billigt!! Ska man vänta nån månad och ligger det kvar så lägger man ett lågt bud?

Tacksam för alla tips!!! :)
Satsa eller leta vidare?
 
Ang priset, jag tror att om man gjort iordning det ordenligt och riktigt så tror jag att det hade gått för minst 700´ vissa hus runt omkring har gått för mer..

Min tanke är att jag självklart ska ha det i minst några år.. jag kan och vill röja och fixa en hel del själv (varför köper man annars hus ;) om man inte ser glädjen i detta)

El, viss del av dränering, och viss del av badrum kommer jag ta in hjälp till
ytskickt, kök och uthus fixar jag själv... Kanske skulle leta upp en elektriker till make hehe ;)
 
Ok, det var intressant med lite mer kött på benen.

Kort och gott, om du känner att dom närmaste åren för din del ska handla om husrenovering, lära sig allt om detta och göra allt eller en hel del själv, som kommer att ta all fritid och en hel del pengar i anspråk, eller att hyra in folk, som kommer att ta en hel del tid ändå och en faslig massa pengar, kort och gott om du känner för att sätta tänderna i detta, då är det bara att fundera över vad huset hade varit värt om det sett ut som det ruckel det tydligen är, och lägga dito bud.

Många kommer att säga att du ska springa därifrån fortare än benen bär, men det är ju vad dom skulle ha gjort, och du är ju inte dom, du är ju du, och du kanske söker ett renoveringsobjekt. Å då duger ju ett "fint" renoveringsobjekt lika gott som ett som ser ut som ett ruckel ;)

Annars, är det bara att vända ryggen till, lägga benen på ryggen och inte se sig över axeln. ;)
 
maja317 skrev:
Ang priset, jag tror att om man gjort iordning det ordenligt och riktigt så tror jag att det hade gått för minst 700´ vissa hus runt omkring har gått för mer..

Min tanke är att jag självklart ska ha det i minst några år.. jag kan och vill röja och fixa en hel del själv (varför köper man annars hus ;) om man inte ser glädjen i detta)

El, viss del av dränering, och viss del av badrum kommer jag ta in hjälp till
ytskickt, kök och uthus fixar jag själv... Kanske skulle leta upp en elektriker till make hehe ;)
Jamendåså, utgå från 700', dra av 150 för badrum, 100 för elen, 100 för köket, 100 för alla ytskikten, 150 för dräneringen och 100 för oförutsett och lägg resterande som bud ;)

Skämt å sido, gör en väl genomtänkt kalkyl på vad det kommer att kosta dig, räkna högt för du kommer att missa en massa ändå. Ta in några yrkesmän som får titta på huset och ge en uppskattning på kostnad för det du vill ha gjort, badrum, el, dränering etc.

Huset lär ju inte säljas i rykande fart, så prata med mäklaren och säg att du vill ha lite tid att gå igenom saker och ting för att komma fram till ett seriöst bud, han blir nog glad över det förslaget.

Åsså kom ihåg att ha med en snöslunga i budgeten också, det är inte göteborg vi pratar om här..... ;)
 
Ja precis, kan inte annat än att hålla med :) o när jag läser ditt andra stycke så ler o nickar jag, så det vill jag, men plånbok e nog min fråga, vad köstar dé o hur gratis e gratis? Och hur bestämmer jag mig åt vilket håll det blir? köpa eller springa därifrån- ska jag lotta haha... och om jag bestämmer mig, vad ska jag lägga för bud?

Glömde skriva att fasaden är inte målad i ändträet på många ställen, är det något som måste bytas?
Hur lagar man grundsulan?
 
Snöslungan e redan inspekterad o står under dränering och badrum i budgeten :) funderar på att köpa en liten grävskopa, ska ju ändå dränera och då kan man ta hela vägen på en gång haha
 
Jag tycker kontentan lite verkar vara att vill du ha huset kommer det kosta mer än det smakar. Renoveringsarbetet kommer troligen kosta mer än huset i slutändan, och säljaren här redan gått ner och lär inte vilja gå ner särskilt mycket mer. Har svårt att se att du får ner det under 500' men renoveringarna kommer kosta mer än ursprungspriset på allt.
 
maja317 skrev:
Ja precis, kan inte annat än att hålla med :) o när jag läser ditt andra stycke så ler o nickar jag, så det vill jag, men plånbok e nog min fråga, vad köstar dé o hur gratis e gratis? Och hur bestämmer jag mig åt vilket håll det blir? köpa eller springa därifrån- ska jag lotta haha... och om jag bestämmer mig, vad ska jag lägga för bud?

Glömde skriva att fasaden är inte målad i ändträet på många ställen, är det något som måste bytas?
Hur lagar man grundsulan?
Om du ska köpa huset eller inte, ja, för ska du känna efter i hjärta och mage, passa på att göra det när du är där och tittar runt. Om det pirrar i magen och hjärtat ökar i puls, så är nästa steg att höra efter med hjärnan vad den säger.

Om du ska låna pengar till huset så gör en kalkyl på några hunder tusen extra för renoveringen, kan vara bra att veta att man har råd att betala det om det skulle behövas. Prata också med banken om lån till renoveringen. Kolla din ekonomi och gör en budget för dina månatliga inkomster och utgifter och kolla vad som blir över varje månad, det är vad du har råd att lägga löpande på renoering.

Träet på fasade behöver inte bytas om det inte är murket, kör in en kniv eller skruvmejsel och känn efter, testa på en bit som är frisk och jämför mot det omålade så märker du. Är det ok så är det bara att måla efter att det varit uppehåll/torrt ute en tid.
 
hjärtat o magen och känslan kändes bra när jag var där och nu med, men kanske inte plånboken, är ju svårt att veta..Gör budget nu, får se vad den landar på.. Sen motiverar det ju att få göra något till sitt eget och att komma från den lilla etta jag tillfälligt hyr nu..

Sitter och räknar på ett badrum, om man själv river o slår ut det gamla, förbereder för plattsättaren som kommer in och gör tätskickt och sätter plattorna, så fogar jag och fixar det sista.... och en som fixar rören och brunnen. Jag fixar allt material själv, hur kan man mer hålla nere kostnaderna?
Vad tar en plattsättare och en röris i tim? hur lång tid i arbete ska man räkna på dessa arbeten?

Samma gäller dränering, mycket kan man göra själv, men eftersom jag inte har grävt innan och inte vet hur el och rör befinner sig så vågar jag inte gräva allt själv, men en hel del kan man göra själv, tips på detta.

Elen lämnar jag helt! så det kommer kosta, men det får man gå igenom och se hur mycket som ska fixas, men ett nytt elskåp och en del nydragna kablar.. o nya elradiatorer.. nån som kan uppskatta ca pris.
Allt utöver detta, som ytskick och golv, kamin, snöslunga mm räknar jag minst 55 000kr, sen får man ta allt eftersom :)

Ja vad tror ni? just nu kostar renoveringsarbetet mer än utropspriset..
 
Hur många hus har du tittat på?
 
oj har nog tittat på hus de senaste tre åren, så det har blivit ganska många, för varje hus man tittar på så blir det enklare att veta vad man vill ha och hur mycket jobb som jag kan tänka mig och lägga ner på det. :)

I Östersund har jag kollat på fyra, så det är nog priset som kan vara svårt att uppskatta
 
Jag såg nyligen att snittpriset för en hantverkare ligger strax över 400:-/h. Med lite tur hittar du någon bra för under det. Tänk också på att du kanske kan utnyttja ROT-avdrag.

Hur akut är dräneringen? Det kanske kan vara en grej som du kan skjuta lite på, för att sprida kostnaderna lite mer över tiden, och nyttja ROT-avdraget fler år.
 
dräneringen känns akut eftersom väggarna faller både in och utvändigt i källaren.
Badrummet kan jag nog vänta med.. till nästa år/våren eller hur stor skada kan brunnen vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.