Vi har två borrmaskiner hemma, den ena ganska ny av enklare kvalitet, den andra gammal och rejäl och vad jag trodde rätt så stark (det är min pappas gamla), men ingen av dem bet på den del av hallväggen som vetter mot trapphuset och där vi ska sätta upp hatthyllan som tidigare ägaren tagit ner. Den är alltså i original och har suttit på det stället, så det borde gå att borra på något vis. Men vi kommer inte igenom, sambon och styvfar har turats om att slita men kommer inte in mer än någon centimeter.

Så nu är frågan: eftersom vi har många hyllor som ska borras upp (väggfast sparringsystem till kanske 40 hyllmeter böcker :rolleyes:) och väggarna är av betong och knepiga att borra i -- om inte annat så smulas de lätt sönder -- så funderar jag på om vi inte borde investera i en bättre borrmaskin.

Men vilken?:S Svärfar som är ganska van vid sådant här sa att till riktigt hårda väggar duger bara en Hilti, och sådana kan man ju hyra. Men om man nu ska köpa en? Hilti har jag förstått mest är för proffs, och man kan ju inte ens få fatt på priserna på deras hemsida, ens om man registrerar sig som kund. :@

Finns någon annan riktigt bra borrmaskin? Priset har ju också viss betydelse, men att köpa en ny lågprismaskin är förstås inte aktuellt. Makita har jag hört vissa här tipsar om, och någon Boschmaskin, men trådarna är inte så nya att det går att hitta modellerna.
 
Vad är egentligen skillnaden mellan en borrmaskin med slagborrfunktion och en borrhammare?:blushing:

Jag har ett minne från Paristiden då jag och en kompis stått och svettats i timmar för att borra hål i tegelväggen i min lägenhet med slagborr, till sist bad vi en granne som var hantverkare, han kom med sin fina borrmaskin och borren gick igenom som om det varit smör. :O

Var det en borrhammare han hade då?

Trodde annars att Biltema bara hade skräpgrejor men det är alltså en fördom då?
 
En borrhammare är gjord för att maximera slagkraften i borrspetsen, sedan, är det bra om den snurrar också.

Därför har du ett speciellt fäste på borret, som gör att bara borret rör sig i axiell led och inte hela chucken, vilket också ger högre slagkraft.

Biltema har i regel skräp, men en stringhylla borde maskinen klara av att sätta upp. Det fungerar lika bra att handla noname hos rusta, jula etc.
 
Aha ok, så det är mer ett komplement till borrmaskin? Men funkar det i betongväggarna som i vissa fall är mer porösa?

Att köpa något billigt verktyg som håller för att sätta upp några hyllor tycker jag inte är ett alternativ, då hyr jag hellre. Men det är i så fall bra att veta om man bör ha borrhammare även till övriga betongväggar eller inte? Några tips?
 
Om du tar för vana att först testa med slagborren som i sig fungerar utmärkt till tegel o lättbetong så behöver du inte vara orolig för att en borrhammare river ner för mycket. Själv gör jag alltid så då även slagborren gör ett litet hål som hjälper till att styra borrhammaren när man drar igång den, annars finns risken att borret vandrar lite.
Du tänker rätt när du funderar på ett lite bättre märke, grön Bosch hittar du för knappt 1000lappen och en blå Bosch eller Makita för runt 1500kr.
Kolla på tex prisjakt var du kan handla, alt sparar du några hundralappar om du beställer från Tyskland eller UK (den senare år du byta stickpropp på)
 
Nimajneb skrev:
Om du tar för vana att först testa med slagborren som i sig fungerar utmärkt till tegel o lättbetong så behöver du inte vara orolig för att en borrhammare river ner för mycket. Själv gör jag alltid så då även slagborren gör ett litet hål som hjälper till att styra borrhammaren när man drar igång den, annars finns risken att borret vandrar lite.
Du tänker rätt när du funderar på ett lite bättre märke, grön Bosch hittar du för knappt 1000lappen och en blå Bosch eller Makita för runt 1500kr.
Kolla på tex prisjakt var du kan handla, alt sparar du några hundralappar om du beställer från Tyskland eller UK (den senare år du byta stickpropp på)
Det låter ju smart! d^_^b
Men jag funderar: om man köper en riktigt bra borrmaskin (t ex Metabo som fått bäst i test av råd & rön), behöver man en borrhammare då?:S
 
En slagborr klarar inte betongväggar oavsett om den kommer ifrån metabo, Bosch eller rusta, för detta behövs en borrhammare.
 
Nimajneb skrev:
En slagborr klarar inte betongväggar oavsett om den kommer ifrån metabo, Bosch eller rusta, för detta behövs en borrhammare.
Aha ok... :rolleyes:
 
slacker skrev:
Kanske lite overkill men med denna så är det mesta säkrat! =)

[länk]

15 stycken borr och bilmejslar på köpet.
Jaha men det låter ju otroligt! Är det alltså borrhammare borrmaskin och skruvdragare i ett? Men jag trodde Makita var ganska dyrt eller blandar jag ihop med nåt annat märke?:S Eller tillkommer tull och moms och sånt oxå?;)
 
P
Det tillkommer inga avgifter förutom frakt från england, däremot måste du byta stickpropp eller helst hela sladdstället. Den finns i Tyskland för ca 1600 kr eller på nätet i Sverige för ca 2000 + frakt. Tyskland och Sverige använder samma kontakter.

Väljer du att handla från Tyskland finns det en massa tips här (om du orkar :) ) http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/141049-tips-tysklands-shopping-av-verktyg.html

Men fundera på om du inte skulle klara dig med en billigare/enklare modell.
 
Redigerat:
Kan bara instämma i att det är en borrhammare du skall ha. När man har provat så fattar man inte hur man klarade sig utan en innan.

Jag har kört en del med en Bosch 2800 som är trevlig, och kört en del med en billigare Meec + http://www.jula.se/borrhammare-1500-w-001062 från Jula, även den trevlig men kraftigare/tyngre.
 
Åk till en uthyrningsfirma (Cramo?) Beskriv vad du skall göra så plockar någon fram en maskin för just ditt ändamål. hyr borra lämna betala
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.