Ja, helt klart en intressant lösning som även jag, TS, vill höra mer om och som jag faktiskt letat tidigare. Gjuter själv en platta med 400 mm isolering och det vore kanske ingen dum ide att även lägga ner ventilationen. Hmmm, vilka nackdelar kan din lösning medföra matsa 79?

Själva har vi tänkt dra in fjärrvärme och vattenburen golvvärme. Frågan är om fjärrvärmen är värd att dra in om man ändå använder sig av Genvex Combi 185 som borde kunna ordna varmvatten under den varma årstiden för en billig penning. Kan denna anläggning även kyla tilluften?

Känner nu att tråden tagit en lite annan riktning men det kanske är ok.
 
matsa79
Vi har 300 mm cellplast men vi använder oss av Thermisols bästa isolering och den skall vara 20% mer isolerande än vanlig cellplast.

Några nackdelar kan vara att det blir lite svårare för de som gjuter plattan då det sticker upp mer sak och därmed mer att ta hänsyn till, om man vill flytta en vägg som det går ventilation i blir det inge bra men all våran ventilation som går upp till övervåningen går i bärande väggar som man aldrig borde ändra.

Jag ser nu i efterhand att det är mer fördelar än nackdelar. man behöver inte isolera några rör förutom att vi har drog på kondensisolering på tilluften. Det går väldigt snabbt att dra all ventilation. Mindre saker som skall in i väggarna. Man får inga vibrationer i rören = mindre ljud. Bättre värme fördelning. Det som jag skrever här näst vet jag inte om det stämmer helt men jag har läst det i en artikel, Folk som har allergi får mindre problem då luften inte blandas på samma sätt som om den kommer från taket utan den trycker bort luften på ett effektivare sätt mot frånluften.

Jag vet inte om pannan kan kyla men det är inget problem för oss, vi har grävt ner en jordvärmeväxlare som tilluften passerar innan den kommer in till huset, så på sommaren skippar man värmeväxlare så då får vi in gratis kall luft.

Pannan är även förberedd för att koppla på en mindre golvvärmeslinga och solfångare.
 
väldigt intressant matsa79!! Vill veta mer - du kan ju ev skriva det på din blogg ifall det inte faller under "ventilation". 55.000 kr för apparaturen, det förstår jag, men vad kostade jordvärmeväxlaren (som iofs "bara" är mekanisk". Men vad jag kan se på bilderna så har ni lagt golvvärme? Såg att aggregatet klarar det, men eftersom ni avsåg att bygga ett passivhus, så kändes det fel.
 
matsa79
uffe_sterner skrev:
väldigt intressant matsa79!! Vill veta mer - du kan ju ev skriva det på din blogg ifall det inte faller under "ventilation". 55.000 kr för apparaturen, det förstår jag, men vad kostade jordvärmeväxlaren (som iofs "bara" är mekanisk". Men vad jag kan se på bilderna så har ni lagt golvvärme? Såg att aggregatet klarar det, men eftersom ni avsåg att bygga ett passivhus, så kändes det fel.
Vi har bara lagt golvvärme i förebyggande syfte, skall bara koppla in dem i badrummet.

Här är en bra länk om jordvärmeväxlare, inte samma leverantör som vi har men det ser ut att vara exakt samma. http://eco-logical.se/downloads/eco%20logical%20vent.pdf en Jordvärmeväxlare kostar runt 30 000 ex moms men den är helt passiv och det finns inget som kan gå sönder.

Vet att det är lite off topic men men.
 
matsa79,

håller nu äntligen på med min platta, snabbt ska det gå också! :)

Funderar på att göra som du o gjuta in ventrören.

Var har du satt tilluftsventilerna? I golvet vid yttervägg?
Vilken sorts ventil använder du?

Sitter även frånluftsventilerna i golvet?

Berätta gärna lite mer. Bilder vore ju fantastiskt att se också om det finns! :)
 
matsa79
ramini skrev:
matsa79,

håller nu äntligen på med min platta, snabbt ska det gå också! :)

Funderar på att göra som du o gjuta in ventrören.

Var har du satt tilluftsventilerna? I golvet vid yttervägg?
Vilken sorts ventil använder du?

Sitter även frånluftsventilerna i golvet?

Berätta gärna lite mer. Bilder vore ju fantastiskt att se också om det finns! :)
Tillluftsventilerna sitter i golvet, vid fönstren ca 30 cm in.
Frånluftsventilerna, Kanalerna går i plattan och de går sedan upp i vägg och de kommer sedan sitta strax under taket i väggen.

Alla rör som är tillluft har isoleringsstrumpor på sig så värmen inte bara går ut i plattan. Alla innan varje tillluftsventil sitter det en ljuddämpare, har tyvärr inte sett de som kommer sitta i plattan än.

Vi har inte fått huset tätt än, de skall börja sätta in fönster på tisdag. Så jag har inte så jättemycket bilder att visa än. Det jag kan säga är att ventilationen som skall gå till övervångingen går så långt det går i plattan och sen går den i stort sett endast rakt upp till övervåningen, det är max en böj.
 
Tack, intressant.

Vad jag vet är ljuddämparna "mjuka", men det kanske inte är något problem att gjuta in ändå.
 
matsa79
De ljudämparna som skall vara i plattan trycker man ner i rören, har dock inte sett dem än. Ljuddämparna som sitter på andra våningen är mjuka precis som du skriver.
 
Matsa 79: Vilket täthetskrav har du på huset? Kommer det att provtryckas? Håller själv på med kravspecen just nu, därför är jag lite nyfiken. Måste ju vara positivt ur täthetssynpunkt att slippa göra hål i plastfolien i taket t.ex.
 
matsa79
Våran husleverantör har som mål att nå 0.10 liter per sekund men de garanterar att de inte skall komma över 0.3 liter per sekund. För att huset skall vara så tätt som möljigt har vi tre olika sylltätningar och alla springor kommer att skummas. Vårat hus har inte någon plast som vanliga hus utan det är diffusionströgt dvs det fungerar ungefär som ett hus byggt av timmer.
 
matsa79 intressant att höra dina lösningar.
Vill verkligen kunna bygga ett hus som är tyst och jag har lite oro inför att få till en bra FTX dragning på vinden i detta 1-planshus. Intressant alternativ att dra i plattan istället.
 
matsa79
Vårt hus har solida ytterväggar och tak så det går inte att dra ventilationen där, men nu när man har varit med och lagt det i plattan så förstår man inte varför inte alla gör det. Det har varit grymt smidigt, vi drog all ventilation i plattan på mindre än en förmiddag. Nu när väggarna har kommit på plats är det bara att förlänga rören som skall upp till övervåningen och de som är till nedervåningen är det endast att stoppa ner ljuddämparna och sen sätta dit ett galler som täcker hålet.
 
matsa79 skrev:
Vårt hus har solida ytterväggar och tak så det går inte att dra ventilationen där, men nu när man har varit med och lagt det i plattan så förstår man inte varför inte alla gör det. Det har varit grymt smidigt, vi drog all ventilation i plattan på mindre än en förmiddag. Nu när väggarna har kommit på plats är det bara att förlänga rören som skall upp till övervåningen och de som är till nedervåningen är det endast att stoppa ner ljuddämparna och sen sätta dit ett galler som täcker hålet.
La ni alla rör med fall emot någon punkt?
Tänkte på att det bildas väl en del kondens och fukt i rören. Inget att tänka på gällande risk för radon när rören ligger i mark så att säga?

Någon speciell anledning till 30cm in från fönster? Tänker mig att det ser lite fult ut med galler en bit in. I staterna så såg jag en del lösningar och oftast var det väl kanske 5cm ifrån väggen gallret satt.
 
matsa79
Det är inget fall i rören och det ska inte bli kondens i dem då plattan kommer att vara varm. Radon skall inte vara något problem för det ligger en heltäckande plast mellan andra och tredje lagret med cellplast + att vi har lagt radonslang under grunden i förebyggande syfte och det är ett lågriskområde för radon, radonslangen ska vi aldrig behöva koppla in men nu finns den där om det skulle visa sig att radonhalten ökar i området.

Det finns ingen anledning till att de sitter ca 30 cm in det är bara vad hustillverkaren ritar dit.
 
Redigerat:
matsa79 skrev:
Det är inget fall i rören och det ska inte bli kondens i dem då plattan kommer att vara varm. Radon skall inte vara något problem för det ligger en heltäckande plast mellan andra och tredje lagret med cellplast + att vi har lagt radonslang under grunden i förebyggande syfte och det är ett lågriskområde för radon, radonslangen ska vi aldrig behöva koppla in men nu finns den där om det skulle visa sig att radonhalten ökar i området.

Det finns ingen anledning till att de sitter ca 30 cm in det är bara vad hustillverkaren ritar dit.
Tack matsa79.
Det kommer säkert fler frågor från mig. Nyfiken då jag gillar smarta lösningar men jag vill inte vara först på något och stå och beklaga mig om 15år då problemen jag inte tänkte på dyker upp :rolleyes:

Du har inte lite bilder eller annat att dela med dig av? Intressant ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.